• 0

Klant wil aangifte doen m.b.t. smaad / laster - wat nu?

Hallo mensen,

Ik zit in een wat lastige situatie, om de situatie nu kort uit te leggen omschrijf ik deze als volgt;

In 2005 heb ik een mevrouw geholpen met haar overgewicht. Ze heeft destijds gelogen over dat alle consulten vergoedt werden door haar zorgverzekeraar, maar later dit jaar kwam ik erachter dat dit dus niet het geval was en dat de huisarts die zich voor deed als de huisarts van de cliënte, slechts een vriend van haar was. Inmiddels was haar schuld opgelopen tot ruim € 2500,- (zie ook topic; Debiteur verhuisd - wat nu? en Klant haalt aangetekende brief niet op) en deze niet betaald. Inmiddels is de klant spoorloos verdwenen, maar goed vindbaar op het internet. Ik heb daarom, nadat het incassobureau de hoop had opgegeven en de klant niet meer vindbaar was in de gemeentelijke databases. Echter kwam ik er snel achter dat ze zich op verschillende plaatsen nog erg vindbaar zijn, zoals Hyves en Jongerenplace waarbij ze een account heeft.

Inmiddels is het eind november, 3 maanden nadat ik op verschillende websites een openbare reactie heb achtergelaten, wat naar mijn inzicht nog relatief netjes is; ik citeer;

Hallo ,

Alles goed?

Ik kwam je een bericht sturen om je te herinneren over je openstaande schuld van € 2000,- die je conform de betalingsregeling nog dient te betalen. Dit kan op naam van te Groningen. Bankrekeningnummer ****.**.***.

Alvast bedankt!

Groet,

Romano Sandee

Vandaag de dag kreeg ik, bijna 3 maanden na het verzenden het volgende bericht;

Geachte meneer Sandee,

Ik benadruk dat u moet ophouden met berichtjes op openbare site's plaatsen gebeurt dit weer zal ik u aangeven bij de politie wegens Laster/smaad.

met vriendelijke groet

Wat kan ik nu nog doen om mijn bedrag alsnog te incasseren? Naar mijn idee heb ik vrijwel alles wat mogelijk is gedaan, is bekent dat ze bij de Rabobank in Amsterdam bankiert, maar dat hier niets over terug te halen is, ook niet via de bank. En voor mij is ook de vraag, kan ze uberhaupt aangifte doen en als ze het doet, welke gevolgen heeft het voor mij en voor haar? Biedt die aangifte mogelijk kans om alsnog die 2000 euro te innen?

Alvast dank!

Edit op advies van Iwan.

Aanbevolen berichten

• 0

Wat wellicht meespeelt is dat het een geval is van 'de verzekering betaald'... en dan een vraag van 'wanneer?'. Ergens kan ik me voorstellen dat je geneigd bent aan te nemen dat uitkering door een verzekeraar lang kan duren (niet onterecht), en met een klant zit die zelf het bedrag niet kan voorschieten. Uiteraard een te vermijden situatie, maar niet onvoorstelbaar dat iemand erin belandt.

• 0

Als starter én starter op dit forum, heb ik heel erg veel vraagtekens??? En dan wel om te voorkomen dat mij dit eens zal overkomen. Want hoe is het mogelijk dat er een nota van 2500,- open komt te staan? In één maand tijd heeft een client ca 4-5 consulten à 65,- ?? = 325,-... je stuurt een nota... klant betaald niet.... heeft ondertussen al weer 5 consulten gehad... nog eens hetzelfde bedrag... maakt 650,- (toch?) ... nota versturen.+ aanmaning... geen reactie... het kan gebeuren dat er nog een paar consulten doorgaan.. 130,-..... maar dan zou het toch echt wel stoppen? Doorbehandelen tot 2500,- is zo ver weg.

Hoe kan zo iets gebeuren? Hebben jullie daar ervaring mee? En dit vraag ik meer omdat ik hier toch heel erg van schrik en hier op het forum graag iets zou lezen hoe dit soort dingen vermeden kunnen worden. Maar dan moet er eerst duidelijkheid zijn over de oorzaak... hebben meer mensen uit deze branche dit probleem?

De klant heeft langere tijd vermeld dat de verzekering van haar zou betalen. Ik was starter en geloofde dit zonder na te gaan hoeveel precies. Bij een verzekeraar duurt uitbetaling circa 2 maanden en soms 3 maanden en er kan nog wel eens wat mis gaan. Daar ging ik dan ook vanuit en zo werd dat mij ook verteld. De debiteur had echter een flink aantal consulten, reiskostenvergoeding (klant woornde in Zwolle) en toeslaguren ('s avonds na 20.00 uur en in het weekend) waarbij ze van mij begeleidiing verwachtte. Daardoor kon het totaal factuurbedrag in 3 maanden tijd oplopen naar 2500 euro... En gezien het mijn eerste klant was, wou ik die heel graag behouden, zoals Ben dat ook schrijft :)

• 0

No offence, Romano, maar ik heb toch wel even moeten grinniken toen ik de eerste post las waarin je vertelde openbaar berichten geplaatst te hebben.

Het is absoluut niet zo netjes, maar ik kan me dat gevoel (zeker bij een startende ondernemer) wel voorstellen. Laat je alleen niet te veel meeslepen! Het wordt dan te veel een privé-vete. Probeer het puur zakelijk te houden.

Wat vervelend dat het allemaal niet werkt met incassobureaus, politie en deurwaarders. Mag ik je vragen hoeveel kosten je nu al hebt moeten maken (buiten het verlies van 2500 euro om)?

Het lijkt, zo uit je woorden opgemaakt, momenteel meer een principe-kwestie te worden. Waak hiervoor. Zet eens duidelijk op een rijtje hoeveel geld dit je nu al gekost heeft.

Zolang er geen verdere gegevens van de dame in kwestie bekend zijn lijkt het me sowieso moeilijk om geld te verhalen. De mogelijkheden die er dan nog openstaan zouden dan wellicht ook wel verspilde moeite en geld zijn. Ten eerste kun je niet halen wat er niet is en ten tweede is het vrijwel onmogelijk om iets te halen wanneer je niet weet waar.

Ik hoop dat het goed opgelost wordt voor je!

PS: Ben overigens wel benieuwd naar de volledige naam van de dame in casu. Ik las ergens de naam Annika. Laat ik nu net een Annika uit Zwolle kennen die veel afgevallen is en meerdere malen verhuist is. Pb?

Hartman Fieldmarketing

• 0

(moderator modus) jongens, geen prive gegevens van mensen op dit zeer goed doorzochte forum gooien. Is voor niemand uiteindelijk handig. Thanks (exit moderator modus)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar