• 0

Gebruikersrecht en contract voor internetproject met drie partners.

Momenteel werk ik samen met een stichting en een webontwikkelaar aan een nieuwe communitysite voor een specifieke doelgroep. Tijdens het voortraject werd het mij en deze stichting al snel duidelijk dat we onze communitysite ook aan kunnen bieden aan gebruikers waar we in eerste instantie helemaal niet bij stil hebben gestaan. Als partners hebben er wel oren naar om hetzelfde trucje meerdere malen te herhalen en zo ons product aan te bieden in abonnementsvorm.

 

In het verleden heb ik als werknemer vaker met deze webontwikkelaar samengewerkt, soortgelijke projecten hebben we toen wel vaker gedaan. Op zich heb ik er wel vertrouwen in dat we het ook zonder contract wel gaan redden maar toch, er zijn behoorlijke bedragen en inspanningen mee gemoeid.

Het werk is nu als volgt verdeelt, één partner doet al het webontwikkelwerk en krijgt hiervoor betaald op basis van de offerte. De stichting is als partner verantwoordelijk voor de financiele zaken die inmiddels rond zijn.

Ik heb mezelf opgeworpen als projectmanager voor het hele project in ruil voor een belang in het eindproduct.

 

Eigenlijk wil ik naar een contract toe waarbij duidelijk is wie welke rechten heeft als het gaat om doorverkoop en in welke mate de andere partners daarvan mee profiteren. Daarnaast wil ik er een clausule in dat een eventuele uitbreiding ten goede komt aan alle drie de partners.

 

Waar ik nog niet helemaal uit ben is de verdeelsleutel voor de inkomsten die er in de toekomst kunnen worden gegenereerd.

In principe zou je zeggen dat de webbouwer zijn winst al in het werk zit, zonder 'ons' geld had hij er nooit aan begonnen.

Bij eventuele vervolgopdrachten zal hij ook weer ingeschakeld worden.

Blijft dan over de verdeling tussen de stichting en mij.

Je kunt daarbij denken aan een percentage van de winst (bruto of netto) maar daarbij kan een van beide op zijn lauweren gaan rusten en toch lekker cashen. Tot op zekere hoogte zou dat ok kunnen zijn maar liever zie ik een verdeling met een soort bonificatie dat voor elke betalende klant de aandrager een bonus krijgt.

 

Hebben jullie ervaring met een dergelijke constructie en hoe hebben jullie dat opgelost.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi merkava

 

Je kunt in een onderling contract van alles vastleggen. Veelal zal een goede bespreking met een adviseur erbij het probleem sneller oplossen dan je denkt. Maak gewoon van het geheel een CV met twee beherende vennoten en een commandite (de stichting) en stel een CV akte op (of laat dat doen).

 

Zo kun je bijvoorbeeld een inspanningsverplichting opnemen in die overeenkomst en verder goed brainstormen over de eigendomsrechten en wie waarvoor betaald krijgt. De winstverdeling in de CV kun je ook 'sturen'. Bijv. eerst ieder een arbeidsbeloning en de stichting een rentevergoeding en daarna de restwinst verdelen op basis van inspanning/resultaat, noem maar op.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi merkava

 

Je kunt in een onderling contract van alles vastleggen. Veelal zal een goede bespreking met een adviseur erbij het probleem sneller oplossen dan je denkt. Maak gewoon van het geheel een CV met twee beherende vennoten en een commandite (de stichting) en stel een CV akte op (of laat dat doen).

 

Zo kun je bijvoorbeeld een inspanningsverplichting opnemen in die overeenkomst en verder goed brainstormen over de eigendomsrechten en wie waarvoor betaald krijgt. De winstverdeling in de CV kun je ook 'sturen'. Bijv. eerst ieder een arbeidsbeloning en de stichting een rentevergoeding en daarna de restwinst verdelen op basis van inspanning/resultaat, noem maar op.

 

groet

Joost

 

Hoe wordt zo'n inspanningsverplichting normaal gesproken geformuleerd?

Is dat zoiets als: "We besteden alle drie minimaal 40 uur per week aan ons bedrijf" ?

Maar hoe controleer je die 40 uur dan? Dit lijkt me erg lastig. Daarnaast: Sommige mensen verzetten in 40 uur 2x zoveel werk als een ander.

 

Zou je als samenwerkende partners eigenlijk dagelijks moeten tijdschrijven in een intern urenverantwoordingssysteempje? Aan het einde van het jaar rolt er dan automatisch een nauwkeurige winstverdelingssleutel uit..... Geen idee of dat een praktische oplossing zou zijn en of er mensen zijn die dit misschien al doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Een inspanningsverplicht brengt inderdaad met zich mee dat mensen elkaar daarin vertrouwen. Als fiscalist heb ik ook mijn urenverantwoording. Ik kan sommige dingen sneller dan collega's. Dat betekent dus dat ik eerder klaar ben en de volgende klus oppak, niet dat ik een half uurtje eerder weg kan.

 

Als die basis ontbreekt dan moet er sowieso niet samengewerkt worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

De constructie met een cv lijkt mij persoonlijk wat ingewikkeld.

Als het even kan zie ik meer in een duidelijke samenwerkingsovereenkomst.

 

Die verschilt in wezen nauwelijks van een CV. Voordeel van de CV is dat ook fiscaal alle rechten en plichten meteen vastliggen. Ergens moet er toch een fiscale verdeling komen, waarom dan niet op voorhand vastleggen?

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.