• 0

Laptop aftrekken van de BTW

Hi iedereen,

 

Mijn naam is Claudia, ik ben nieuw op dit forum en een startende ondernemer. Heb wat rondgezocht op het internet maar kan niets vinden over de aftrek van kosten als een laptop bij een webshop. Ik heb een eigen webshop maar om privé en zakelijk op de computer gescheiden te houden ( ook ten behoeve van de veiligheid van de webshopbestanden) wil ik graag een nieuwe laptop aanschaffen. Ik ga er bijna vanuit dat het wél kan het is immers ten behoeve van de zaak. Ik zou hier alleen graag een bevestiging van willen.

 

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor wat betreft de btw: als je een correcte factuur hebt (en je uiteraard btw-ondernemer bent), kun je de btw aftrekken/terugvragen.

 

Voor de IB zijn al wat mogelijkheden genoemd. Mocht de laptop overigens onder de 450 euro blijven, dan kun je de kosten in 1 keer nemen. Anders krijg je te maken met afschrijven. Dat laatste is in 5 jaar, tenzij je als starter willekeurig kunt afschrijven (of als je de laptop in 2009 koopt, dan zou je hem vermoedelijk ook in 2 jaar af mogen schrijven, als de aangekondigde plannen door gaan).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gevoel dat er hier wordt bedoeld of je de kosten van de laptop mag aftrekken van de te betalen BTW.

 

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de KOR-regelingen, maar je mag toch alleen de over de laptop betaalde BTW in mindering brengen op je BTW aangifte. Zoals het er nu volgens mij staat heb je een omzet van zeg 3000 excl. BTW, Te betalen BTW is dus €570, je koopt een laptop van 500 euro en er blijft maar 70 euro te betalen over..

 

Dat je de aanschafprijs van de laptop excl. BTW (al dan niet over een aantal jaar) in mindering brengt op de winst en daardoor minder inkomstenbelasting betaalt lijkt mij de normale gang van zaken..

 

Misschien dat ik iets over het hoofd zie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat je alleen de btw over de laptop mag aftrekken van de te betalen btw lijkt me logisch, in voorbeeld van een laptop van 500 euro ex zou er dan 570-95=475 af te dragen btw overblijven. Het nettobedrag van 500 euro komt ten laste van de winst, en zou je eventueel over ettelijke jaren moeten spreiden als je geen willekeurige afschrijving meer geniet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.