• 0

btw en auto

Je hebt een eenmanszaak en een auto op de zakelijke balans. Dan boeken wij jaarlijks het privegebruik en boeken 12% van de btw terug naar prive. Nu schijnt het mogelijk te zijn om de btw weer te boeken als kostenpost (en dus aftrekbaar voor de IB ) Klopt dit verhaal ?

 

Een tweede voor mij vreemde sitautie is dat bij een eenmanszaak de bijtelling nooit meer is dan de autokosten die zijn gemaakt. Ben je in loondienst of DGA dan geldt altijd de volledige bijtelling. Is dit inderdaad inconsequent of zie ik iets verkeerd?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven, maar voor wat de bijtellen betreft bij een eenmanszaak vertelt mijn boekhouder me ook steeds dat wanneer de autokosten lager zijn dat de bijtelling, je deze gelijk mag trekken, zodat het resultaat 0 is. Als ik het goed heb betaal je dus in principe geen bijtelling (je draagt tenslotte zelf al de lasten van de auto).

Era Styling levert maatwerk websites en webshops.
Link naar reactie
  • 0

Eerste vraag: lijkt me niet te kloppen. De BTW is immers prive belast en kan dus niet vervolgens weer als kosten van de zaak worden opgevoerd. Overigens is onderstaande link wellicht interessant i.v.m. de privécorrectie:

 

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/actueel/eindejaarstips_2008/tips_omzetbelasting_2008/

 

Wat betreft je tweede vraag: dit klopt en is niet inconsequent. Wanneer je DGA bent ben je in feite in dienst van je BV. De feitelijke autokosten zijn kosten van de BV, de bijtelling geldt voor jou als particulier. De BV is een andere rechtspersoon en kan dus niet het verschil tussen autokosten en privébijtelling compenseren.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een eenmanszaak en een auto op de zakelijke balans. Dan boeken wij jaarlijks het privegebruik en boeken 12% van de btw terug naar prive. Nu schijnt het mogelijk te zijn om de btw weer te boeken als kostenpost (en dus aftrekbaar voor de IB ) Klopt dit verhaal ?

 

 

Nope, klopt zeker niet. Dat zou alleen opgaan als je alleen vrijgestelde diensten verricht. Alleen dan zijn de bedrijfslasten inclusief BTW aftrekbaar voor de winst.

 

Marjan gaf al prima antwoord op jouw vraag 2.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een andere auto kopen (tweedehands). Uit de informatie hier maak ik op dat de bijtelling nooit meer is dan de gemaakte autokosten. Dus begrijp ik het goed dat het niet nadelig is (afgezien van de aanschafkosten) om een andere, duurdere maar ook betere auto te kopen?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gertjan

 

Nee, dat is geenszins de conclusie.

 

Duurdere auto = veelal ook een hogere oorspronkelijke catalogusprijs en dus een hogere bijtelling. Het is nog maar de vraag of je dan minder kosten maakt dan de bijtelling en de bijtelling beperkt wordt tot de werkelijke autokosten.

 

Daarnaast is het veelal voordeliger om een auto met een bijtelling die hoger is dan de werkelijke autokosten gewoon privé te kopen. Je mag dan 19 cent per zakelijke km belastingvrij vergoeden aan privé. Alleen als je erg weinig privé rijdt, dan kan zakelijke aanschaf voordelig zijn.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Werk en privé lopen erg in elkaar over bij mij, dus een kilometeradministratie wordt lastig.

 

Ik maak per jaar ongeveer 2.000 euro aan autokosten, vorig jaar was dat zo'n 700 euro meer door de hoge benzinekosten. Lijkt me een acceptabele bijtelling.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil hier toch een correctie op maken.

 

Ervan uitgaande dat de ondernemer recht heeft op aftrek van voorbelasting (OB), beïnvloedt de OB die hem in rekening wordt gebracht de winst niet. Deze OB wordt als vordering geboekt c.q. vermindert de schuld ter zake van de af te dragen OB.

 

De OB ter zake van privé-gebruik die in het laatste BTW-tijdvak in aanmerking wordt genomen, is een kostenpost voor de ondernemer. Te denken valt aan de BTW-correctie voor privé-gebruik auto en telefoon. Voor de IB wordt de BTW-correctie ter zake van de auto niet als onttrekking in aanmerking genomen. Hetzelfde geldt overigens voor de BTW-correctie die betrekking heeft op auto's van werknemers.

 

 

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Nog een aanvullende vraag over het begrip 'kosten' bij het bepalen hoe hoog de IB-bijtelling nu werkelijk is. Stel ik koop een 2e hands auto met een nieuwwaarde/cataloguswaarde van € 35.000,-. De bijtelling komt (bij een percentage van 25%) dan op €8.750,-. Ik hou de auto in prive, maar met een zakelijke etikettering, zodat ik ook de BTW over de aanschaf mag afschrijven.

 

Welke kosten vormen nu onderdeel van de berekening van de totale autokosten per jaar? Te denken valt aan (voorbeeldbedragen, reëele inschatting):

- Brandstof €100,- (20.000km/j, diesel)

- Verzekering €75,-

- Wegenbelasting €125

- Reparaties/onderhoud/banden/etc €250,-

- Afschrijving (auto is 5 jaar oud, aanschafwaarde is €16000,-) €250,-

 

Alles bij elkaar zit je jaarlijks op 12 x 800 = €9600,-. Dan blijft de IB-bijtelling dus €8750,-

Maar als bijvoorbeeld de wegenbelasting en de verzekering niet meegerekend hoeven te worden zit je ineens op 12 x 600 = €7200,-. En daarmee word dan je IB-bijtelling ineens omlaag gehaald naar €7200,-.

 

Welke regels dienen hiervoor gevolgd te worden, dus welke kosten dienen daadwerkelijk als kosten meegerekend te worden?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.