• 0

Financieringsbehoefte berekenen voor internetbedrijf van 8-10 man

Hallo,

 

Ik ben van plan een internetbedrijf te starten met 8-10 medewerkers. De personeelskosten bedragen 580.000 euro per jaar. De maandelijkse kosten van bandwidth, huur servers e.d. zijn 12.000-20.000 euro (high traffic site). De aanschaf van computers en de inventaris komt neer op 75.000 euro.

Mijn eigen vermogen is 120.000 euro.

Nu zal het in het gunstigste geval een paar maanden duren voordat we noemenswaardige inkomsten genereren d.m.v de verkoop van producten en advertenties. Mijn vraag: Ik wil investeerders benaderen, maar ben onzeker over mijn investeringsbehoefte. Ik moet voldoende startkapitaal hebben voor o.a.: 1) de lonen gedurende minstens (?) maanden en 2) maandelijkse kosten van servers en bandwidth.

 

Wat is in dit geval mijn investeringsbehoefte?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Tip: lees alle essays van Paul Graham, initiatiefnemer van Y!Combinator.

 

Inhoudelijk: in feite is het heel simpel. Bereken al je kosten, voor bijv. 24 maanden. Ga dan schrappen tot je zo lean mogelijk bent. Dat is je financieringsbehoefte (de vraag is óf je zoveel al direct vanaf de start nodig hebt en hoe die opbouw naar je "uiteindelijke" kostenplaatje is.), althans geeft een goed beeld. Maak daar een ijzersterk, overtuigend, serieus en verantwoord business plan van. Ga daarmee leuren bij een aantal investeerders en doe mee aan New Venture of pitch op één van de bijeenkomsten van de NeBIB, en verwerk al die input in je uiteindelijke plan.

 

P.S. 1.: Alles duurt altijd >2x zo lang als je denkt, èn kost >2x zoveel als je denkt;

P.S. 2.: Goede mensen zoeken en vinden is veruit het moeilijkste in deze markt, al wordt het op de voet gevolgd door moeilijkheid nummer 2: iets maken waar mensen écht behoefte aan hebben. Beide moet je heel goed door hebben;

P.S. 3.: Advertentieinkomsten is veruit de moeilijkste markt om in te zitten. Hoe meer je geld weet te verdienen uit producten die mensen daadwerkelijk willen hebben, hoe gemakkelijker geld ophalen wordt;

P.S. 4.: kun je niet klein beginnen en dan opschalen (voor je al die mensen en servers nodig hebt, kun je eerst lean beginnen en snel flink opschalen als je echt een goudader hebt aangeboord)? Hoe meer je al bewezen hebt dat een concept werkt, hoe gemakkelijker geld ophalen zal worden en hoe minder aandelen je kwijt zult raken.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor je reactie en tip Jeroen. Ik ga de essays zeker lezen.

 

Je zegt:

Bereken al je kosten, voor bijv. 24 maanden.
Is het gebruikelijk dat je de kosten die je maakt gedurende twee jaar berekent voor je kostenplaatje? Waarom niet voor 12 maanden?

 

P.S. 4.: kun je niet klein beginnen en dan opschalen (voor je al die mensen en servers nodig hebt, kun je eerst lean beginnen en snel flink opschalen als je echt een goudader hebt aangeboord)? Hoe meer je al bewezen hebt dat een concept werkt, hoe gemakkelijker geld ophalen zal worden en hoe minder aandelen je kwijt zult raken.

 

Dit is inderdaad mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Een explotatieoverzicht maken van 3 jaar ipv de 2 jaar die wordt voorgesteld is zelfs gebruikelijk. Dit in samenhang met de liquiditietsbegroting over de 36 maanden. Heb verder weinig ervaring in bedrijfskundig advies in de IT, maar indien je naar 1 vd banken zou stappen zullen ze zeker over 36 maanden een financieel plan willen zien, en is met dit soort bedragen eerder regel dan uitzondering.

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet voor 12 maanden?

 

Omdat je in de huidige tijd niet zonder geld wilt komen te zitten. Mocht het lukken nu voor 12 maanden op te halen, dan mag je vrijwel direct weer de deur uit voor de vervolgfinanciering. Plat gezegd: hoe meer je binnen kunt halen en hoe langer je het vervolgens daarmee uit kunt zingen, hoe langer je het uit kunt zingen.

 

Lees ook de toevoeging van WWB voor wat betreft het maken van het plan. Ik focuste me in mijn antwoord op de financieringsbehoefte zelf, maar het financiële plaatje moet idd langer zijn dan de periode waar je financiering voor zoekt.

Link naar reactie
  • 0

Een zeer grove inschatting; ik denk dat als je goed bezuinigd etc een kapitaalbehoefte hebt van 6 ton (eigen bijdrage is daar al van af) Voor een startend bedrijf is dat erg veel. Heb je ervaring in de business die je start, is het een bewezen concept? Zo niet, dan zou ik met een kleine crew eerst werken aan een "proof of concept" dat wil zeggen, testen in de markt of er behoefte is aan het product.

 

Als het hier echt om een nieuw bedrijf gaat met een nieuw product wordt de financiering extreem lastig.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij aan bij Nils, je moet wel echt "een kunstje" heel goed kunnen wil je zulke bedragen kunnen verkrijgen "from scratch".

Je eigen inbreng is relatief laag. Een investeerder verwacht een hoge ROI, een vreemd vermogen verschaffer hoge zekerheden.

Het klimaat is voor beide op het moment ongunstig te noemen.

Je geeft niet veel informatie, als je echt een mooie value proposition hebt, plus een goed team, een goed plan etc dan kan er natuurlijk altijd veel. De optie om kleinschalig te beginnen zal misschien niet makkelijk zijn, maar anders zou ik zeker hiermee een track record van (hele goede) resultaten op proberen te bouwen.

 

 

Momenteel zelf ook bezig met een casus van een cliënt waarbij de bank eerst een half jaar een line of credit van 2 ton verstrekt, na een half jaar evalueert en dan eventueel bereid is "de rest" te doen.

 

 

Hoe wil je uberhaupt 8-10 mensen tegelijkertijd vinden, aannemen, inwerken? Lijkt me niet makkelijk...

 

succes

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal, fijn dat dit forum bestaat.

 

Een observatie: mijn kapitaalbehoefte voor een jaar zou dus zijn 580.000 euro + hoogstens 24.000 euro (servers/bandwidth) + 75.000 euro = 679.000 euro. Ga ik goed bezuinigen om zoals Jeroen zegt zo "lean" mogelijk te beginnen, dan kan dat 6 ton worden.

 

Nils, dit is precies de kapitaalbehoefte die jij noemt, nou ja.. zonder mijn eigen 120.000. Betekent dit dat jij en Jeroen het oneens zijn? Jeroen berekent een investeringsbehoefte van 24 maanden (zou meer dan een miljoen zijn) en jij van iets meer dan 12 maanden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wim,

Leuk te horen dat de inbreng van het forum je kan helpen :)

 

Als je je cash flow ontwikkeling op basis van je gebudgetteerde winst en verlies rekening helder in kaart brengt dan zie je direct de totale investeringsbehoefte van de periode die je kiest . Ik adviseer je 5 jaar, zelf doe ik vaak 1e 2e jaar per maand en de rest per kwartaal.

1 of 2 jaar is geen optie waarbij je serieus genomen wordt en waar je zelf een lange termijn koers op kunt varen. Een dermate ambitieus plan hoort gewoon met een lange termijn perspectief te zijn opgebouwd. Dat ben je alleen al verplicht aan je personeel mijns inziens. Je zult moeten spelen met verschillende getallen en aannames in je prognoses om er achter te komen dat je in geen van de jaren met een negatieve cash positie uitkomt.

 

Ik denk dat je idealiter 3 scenarios schrijft (low medium high ofzo)

Cash op tijdstip 0, (1, 2...indien nodig) is het bedrag wat je nodig hebt om veilig boven 0 te blijven met je cash positie door alle jaren heen. Dat is de vermogensbehoefte.

 

Lean vind ik zelf eerlijk gezegd een minder geslaagde term voor deze discussie van een specifieke start-up die snel wil groeien. Vertel het me als het niet zo is, maar het blijft wat mij betreft een concept alleen bruikbaar voor de fabrieksomgeving en andere (grote) businesses die graag in hun kosten snijden. Ik ben het zelf vooralsnog in ieder geval nog niet of nauwelijks tegengekomen buiten die sferen. Een slanke organisatie staat uiteraard buiten kijf, je wil geen "overtollig vet" hebben als je in een dynamische marktomgeving zit als het "IT oerwoud". Je moet gewoon zo goed mogelijk weten welke en hoeveel resources je nodig hebt om je doel te bereiken.Een goed financiëel hoofdstuk gebaseerd op een doordacht plan, brengt dat in kaart. Je blijft uiteraard altijd aannames doen, maar je geeft in je plan en verhaal ook aan welke dit zijn, en waarom dit volgens jullie de beste zijn.

 

Succes, groet, Tim

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een deel van de mensen in aandelen betaalt kan je besparen op je personeelskosten.

Hoe weet je dat je 8-10 man nodig hebt?

 

Hoe zit het met kantoor kosten of marketing?

 

Als je niet eerst je product bouwt om te laten zien met eigen geld is het nu vrijwel onmogelijk investering te krijgen. En heb dan ook al enkele toezeggingen van klanten, contracten of intentieverklaringen.

 

Je schrijft ook inkomsten na enkele maanden in het gunstigste geval, dan moet je oppassen dat je niet een te krap budget maakt ervan.

 

Wat voor website moet het worden?

Link naar reactie
  • 0

Tim:

 

Als je je cash flow ontwikkeling op basis van je gebudgetteerde winst en verlies rekening helder in kaart brengt dan zie je direct de totale investeringsbehoefte van de periode die je kiest . Ik adviseer je 5 jaar, zelf doe ik vaak 1e 2e jaar per maand en de rest per kwartaal.

1 of 2 jaar is geen optie waarbij je serieus genomen wordt en waar je zelf een lange termijn koers op kunt varen. Een dermate ambitieus plan hoort gewoon met een lange termijn perspectief te zijn opgebouwd. Dat ben je alleen al verplicht aan je personeel mijns inziens. Je zult moeten spelen met verschillende getallen en aannames in je prognoses om er achter te komen dat je in geen van de jaren met een negatieve cash positie uitkomt.

 

Ik denk dat je idealiter 3 scenarios schrijft (low medium high ofzo)

Cash op tijdstip 0, (1, 2...indien nodig) is het bedrag wat je nodig hebt om veilig boven 0 te blijven met je cash positie door alle jaren heen. Dat is de vermogensbehoefte.

 

Ik heb gekozen voor een periode van 3 jaar: alle drie de jaren ben ik bezig winst/verlies maand voor maand weer te geven. Bedoel je met "Cash op tijdstip 0, (1,2...indien nodig)" dat je vóórdat je naar een investeerder stapt verschillende investeringsronden moet voorspellen?

 

Pawelotti:

 

Als je een deel van de mensen in aandelen betaalt kan je besparen op je personeelskosten.

Hoe weet je dat je 8-10 man nodig hebt?

 

Wat je voorstelt ben ik inderdaad van plan om kosten te besparen.

Het blijft altijd moeilijk te bepalen hoeveel mensen je nodig hebt, je ziet een enorm verschil in het aantal personeelsleden als je bijna identieke internetbedrijven met elkaar vergelijkt.

 

Hoe zit het met kantoor kosten of marketing?

 

Ben nog met de berekeningen bezig.

 

Link naar reactie
  • 0

De huur van servers en bandbreedte is veel te hoog ingezet, nu weet ik niet hoeveel servers je nodig hebt maar met dit bedrag huur je zowat de gehele ruimte.

 

Ook neem ik aan dat je niet gelijkt start met het maximale aantal dat je nodig hebt maar dat je dit in maanden opbouwt, zo ook met je personeel

Link naar reactie
  • 0

 

De huur van servers en bandbreedte is veel te hoog ingezet, nu weet ik niet hoeveel servers je nodig hebt maar met dit bedrag huur je zowat de gehele ruimte.

 

Je weet het nooit op het internet, maar het zou kunnen dat het bedrijf in korte tijd erg populair wordt. Het streamen van films is duur, vandaar dat ik daar rekening mee moet houden in mijn berekening. Het zal inderdaad geleidelijk worden opgebouwd (personeel + servers/bandwidth).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.