• 0

stamrecht bv voor financiering eenmanszaak

Hallo,

 

Ik kom net op dit forum kijken en heb al diverse artikelen gelezen over de stamrecht BV. Ik ben in het bezit van een stamrecht bv en wil als zzp er voor interim werkzaamheden aan de slag. Op dit moment heb ik geen andere inkomensbronnen en weinig spaargeld. Ik vraag mij de volgende zaken af.

 

1. Kun je het geld van de stamrecht BV onbeperkt lenen aan de eenmanszaak ?

2. Mag je dat geld in de eenmanszaak dan gebruiken voor zowel eigen levensonderhoud (salaris) en investeringen ten behoeve van het bedrijf ?

3. Mogen die investeringen binnen de eenmanszaak dan voor verschillende bedrijfsactiviteiten zijn ? ( ik heb ideen voor handel, vastgoed en websites)

3. Mag de lening van de stamrecht BV een onbeperkte looptijd hebben bv € 30.000 (tegen een zakelijke rente van bv 5 %)voor een duur van 10 jaar met maandelijkse aflossing ?

 

Ie er iemand die hier een antwoord op heeft.

 

 

titel aangepast MOD

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De titel dekt niet helemaal de lading, daar je niet de stamrecht BV om wil zetten in een eenmanszaak, maar een eenmanszaak wil starten met financiering vanuit de stamrecht BV.

 

Vooropgesteld: de stamrecht BV zal een stamrechtverplichting hebben en daar in de toekomst de financiele middelen voor nodig hebben. Je kunt lenen van de stamrecht BV, maar die lening zul je wel een keer terug moeten betalen, althans je zal een keer belasting moeten betalen over de stamrechtuitkeringen. Ook als je leent om privé te investeren in bijvoorbeeld vastgoed, en dat uitdraait op een doemscenario.

 

Wat je met het geld doet, moet je in principe zelf weten, als je er maar rekening mee houdt dat de rente zakelijk moet zijn. Heb je geen zekerheden, zal de rente hoger moeten zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

1. Kun je het geld van de stamrecht BV onbeperkt lenen aan de eenmanszaak ?

2. Mag je dat geld in de eenmanszaak dan gebruiken voor zowel eigen levensonderhoud (salaris) en investeringen ten behoeve van het bedrijf ?

3. Mogen die investeringen binnen de eenmanszaak dan voor verschillende bedrijfsactiviteiten zijn ? ( ik heb ideen voor handel, vastgoed en websites)

3. Mag de lening van de stamrecht BV een onbeperkte looptijd hebben bv € 30.000 (tegen een zakelijke rente van bv 5 %)voor een duur van 10 jaar met maandelijkse aflossing ?

 

 

Hoi Bijlsron,

 

Lenen vanuit een stamrecht BV vergt wel een waarschuwing of twee.

 

Ja, je mag onbeperkt lenen uit een stamrecht BV, met dien verstande dat:

1. je een zakelijke rente betaalt,

2. je privé zekerheden kunt stellen naar de stamrecht BV (denk dan aan overwaarde woning).

 

Zonder zekerheden kan de fiscus stellen dat je de ontslagvergoeding privé genoten hebt, omdat er geen enkele zekerheid is dat je de lening ooit terug kunt betalen.

 

Daarnaast zijn er nog zwartere scenarios denkbaar. Stel de onderneming loopt niet. De lening van de stamrecht BV is op en de BV heeft alleen een vordering op jou. Dan wordt je 65 en moet de BV gaan uitkeren. Er is geen geld, dus zal de lening van privé aan de BV ingelost moeten worden. Dan kun je bijv. de overwaarde op de woning verzilveren met een 2e hypotheek. Maar welke bank gaat die geven als je geen inkomen hebt?

 

Wel een erg doemscenario, maar het verhaal komt rechtsreeks van dit forum.

 

Looptijd, rente en aflossing kan redelijk naar eigen inzicht, zolang je - vanuit de BV gedacht - je maar opstelt als een bank. Zet ook alles op schrift!

 

Als je wilt gaan investeren dan kun je dat beter in de BV doen als je geen risico wilt lopen ivm de stamrechtverplichting.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie ik heb echter nog 1 onduidelijkheid. Je geeft aan dat je beter vanuit de BV kunt gaan investeren maar is dat niet afhankelijk van de winst die je denkt te maken. Ik ben van plan om in deeltijd te freelancen als zzp- er en daarnaast een bedrijf op te gaan zetten maar daar verwacht ik zeker het eerste jaar niet meer als € 25.000 winst te maken.

 

Gr Ronald

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.