• 0

Bedrijf met meerdere eigenaren/aandeelhouders, hoe en waar registreren?

Hallo,

 

Ik heb een heel erg leuk idee waar ik al een tijdje mee rondloop (helaas... kan er nog niet teveel over vertellen zoals je zult begrijpen). Het is een idee waarbij ik een bedrijf start waar meerdere personen aandeelhouder in kunnen worden. Het idee publiceer ik op internet, enthousiaste mensen kunnen zich inschrijven en krijgen uiteindelijk ook beslissingsbevoegdheid. Ze kunnen een aandeel in het bedrijf kopen of kunnen hun aandeel verdienen door werk te verrichten voor het bedrijf. Na registratie wordt hun gekochte of verdiende aandeel omgezet in een aantal punten waarmee ze kunnen zien (via een geavanceerde website) voor welk deel ze eigenaar zijn van het bedrijf.

 

Even simpel gesteld. Stel dat ik bijvoorbeeld 10.000 mensen enthousiast krijgt die hun aandeel leveren en daarmee eigenaar worden. Hoe dient dit geregistreerd te worden? Lijkt me niet in de vorm van bijvoorbeeld een VOF via de KvK? Daarnaast lijkt het me ook handig om zelf 51% aandeelhouder te blijven aangezien de overige groep anders een meerderheid van het bedrijf bezit toch? Maar hoe kan ik dit slim aanpakken? Bijvoorbeeld een maandelijkse update van het aandeelhouders bestand registreren bij een notaris? Dit gecombineerd met een registratie als eenmanszaak bij de KvK? Ik heb zelf geen flauw idee om dit moment.

 

Voordat ik het idee verder uitwerk en op internet zet wil ik wel weten hoe ik straks mogelijk geïnteresseerden wel een bepaald vertrouwen kan geven door uit te leggen hoe er met de registratie van hun aandeel wordt omgegaan.

 

Persoonlijk vind ik het een moeilijk verhaal om uit te leggen, dus mochten er nog onduidelijkheden zijn dan verneem ik dat graag. Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

 

Groeten André

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op die manier zul je toch met een BV of mogelijk zelfs met een NV moeten werken. De aandelen zou je dan in een stichting onder kunnen brengen en dan certificaten van die aandelen verhandelen. Voor het goed opzetten hiervan zul je je tot een notaris moeten wenden.

Link naar reactie
  • 0

 

Lees hier anders nog eens na wat een piramidespel/onderneming is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramidespel

 

 

 

Zeg, zo onnozel ben ik ook weer niet. Je omschrijft gewoon iets wat in essentie een piramidespel zou kunnen zijn (mensen worden lid/aandeelhouder als ze daar arbeid (nieuwe ledenwerving?) tegenover zetten). Doordat je niet vertelt hoe het werkt, is er gewoon ruimte voor interpretatie. Vandaar de vraag. Niets beledigends mee bedoeld. Ik ben gewoon alert als moderator!

 

Salut

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Moeten ze wel echt aandeelhouder worden? Kan je niet gewoon een winstuitkering doen? Wellicht zijn ze daar ook al tevreden mee?

 

Ja, wellicht is dat ook een optie inderdaad. Maar ik weet niet hoe je zoiets dan belastingtechnisch regelt? Maar goed het zal t.d.t. wel een bezoekje worden aan een notaris.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.