• 0

computershop op internet beginnen

Ik loop al meer als een jaar met het idee om zelf een internetwinkel(computercomponenten). De bedoeling is om de verkoop (bijna) volledig via de site te laten verlopen. En een beetje verkoop vanuit huis voor in de buurt.

 

Ik hoef niet van de winkel te leven, want ik leer nog. Het is puur voor een paar centen erbij en misschien later groter(omdat ik er dan misschien van moet leven). Ik had het zo gedacht: Ik koop in op bestelling, dus mensen bestellen bij mij, dan bestel ik het bij de groothandel en dan stuur ik het op. Zo houdt ik geen partijen over en hoef ik er ook niet zoveel geld in te steken in het begin. De kracht van mijn winkel? Omdat ik er niet van hoef te leven, en geen restpartijen heb; denk ik het goedkoper dan de concurrent te kunnen doen.

 

Nu zeggen mijn ouders dat aan een kvk-nummer genoeg heb, maar ik heb hier mijn twijvels over. Ik zal vast wel een verzekering moeten hebben(arbeidsongeschikt lijkt mij niet nodig, want ik leef er niet van) en misschien moet ik mij ergens melden?

 

Wie kan mij op weg helpen naar mijn speurtocht om goed als zelfstandig ondernemer te beginnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt eigenlijk niets extra's nodig, maar je kunt wel zaken verzekeren als je dat wilt. Kost een boel geld, en of je er iets aan hebt... vaak niet. Wat je wellicht nodig hebt is een BTW nummer (voor je leveranciers), dat krijg je gratis van de belastingdienst als je je onderneming daar hebt aangemeld. Meestal doe je die aanmelding direct nadat je je hebt ingeschreven in het handelsregister (kvk).

 

Zorg wel dat je aansprakelijkheid goed afdekt, bijvoorbeeld in je algemene voorwaarden. Want je wilt natuurlijk niet voor de kosten opdraaien als door een fout in 1 van je PC's iemand een paar dagen niet kan werken... laatstaan wanneer gegevens daardoor verloren gaan etc.

 

Je kostenbesparende concept klinkt niet slecht, maar ik ben bang dat er wel lange levertijden zullen ontstaan. Je klant besteld een onderdeel bij jou, jij bij de groothandel, en dat moet dan nog 2x verzonden worden - ben je zo een week verder!

Link naar reactie
  • 0

En omdat het een internetshop hoef ik niets bij de gemeente te melden! toch?

 

Weet iemand hier(weet niet of dat hier ook thuishoort, anders hoor ik het vast wel) hoe het zit met de leveranciers? Is het (net zoals bijv. bij restaurant) 1 groothandel, of bestel je bij de producent van het product?

 

Is er misschien een goed voorbeeld voor de voorwaarden?(Bemn wees mij hierop) Ik denk dat je dit zowieso juridisch moet laten nakijken?

Link naar reactie
  • 0

Met de gemeente zul je - denk ik - weinig te maken hebben. Zolang je geen zaak hebt waar klanten en/of leverancies voortdurend over de vloer komen, is er niets aan de hand.

 

Als er eens een enkele klant op afspraak wat spullen komt halen o.i.d. is ook geen punt, bij normaal woongebruik verplaats je ook wel eens wat spullen lijkt me.

 

Algemene voorwaarden zijn wel een issue dat telkens terugkomt hier. Het beste kun je eens kijken wat andere vergelijkbare shops hebben staan, en aan de hand daarvan je eigen opstellen. Wellicht die wel even laten nalopen door iemand met juridisch inzicht.

 

Link naar reactie
  • 0

houdt wel rekening met leverantietijd van de groothandel: dat wil nog wel eens tegenvallen, zeker als je geen grote klant van ze bent.

 

ik ben een aantal jaar terug hiermee gestopt omdat de markt echt te ziek werd... van marges van 12% (al niet ruim) naar marges van 4%. kostte me veel te veel tijd en leverde maar bar weinig centen op, want je concurrenten waren altijd wel wat goedkoper. bleh :-X

 

let wel: in de internetcomputeronderdelenbusiness (wat een woord) is iedereen op zoek naar het goedkoopste adresje. en dat ben jij óf niet, óf je hebt niet de cash voor voorfinanciering en dus ben je niet snel genoeg met leveren.

 

zo moest ik oorspronkelijk bij HP 30 duizend gulden aan omzet per maand generen als ik verkooppunt wilde zijn. gelukkig kwam ik via wat contacten daar onderuit, maar reken maar dat diegenen die dat wel kunnen betalen echt die ene printer geleverd krijgen, ook al vroeg jij er eerder om, simpelweg omdat ze die liever te vriend houden.

 

reken maar dat diegenen die wel 30k kunnen inleggen ook een ton aan dingen per dag kunnen inkopen en direct door kunnen leveren zonder in problemen te komen. jij krijgt waarschijnlijk pas na enkele dagen je geld binnen en dat merk je in je portemonnee. zolang jij niet je naam hebt gevestigd bij de leverancier willen ze hun geld namelijk op rembours dan wel voorschot basis binnen hebben voordat je ook maar iets binnen krijgt, en je klant betaalt niet voordat ze het binnen hebben (want dat is het nadeel van internethandel).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag een e-mail naar HP gestuurd om opheldering te vragen over hetgene wat paulmatthijs net vertelde.

 

Verder paulmatthijs als ik het goed begrijp heb jij een poosje in de computerhandel gezeten. Moet je alles bij de producent bestellen(vb HP, Canon) of is er ook een groothandel? Diskette's en cd-roms en ide-kabels komt ook van de producent of dit weer wel van een groothandel.

 

Ik heb al even gezocht op groothandel, maar krijg steeds van die zogenaamde groothandels die ook aan particulieren leveren en net zo duur zijn als de computerwinkel op de hoek.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Wildow,

 

Ik raad je in iedergeval een rechtsbijstandverzekering voor bedrijven aan. Dit is mijns inziens zeker de moeite waard.

 

Tot een (fors) aantal jaren terug heb ik in de PC branche gewerkt en toen waren de marges ook al bijzonder laag. Hoewel je lage overhead kosten (kosten die bedrijven maken voor het pand, de verkopers, de directeur, de secretaresse en de auto's) hebt, zal zeker in het begin de omzet in aantallen laag zijn. De korting neemt echter behoorlijk toe indien je grotere aantallen besteld bij distributeurs of fabrikanten. Het verschil tussen 5 of 25 stuks kan wel 20% extra marge opleveren.

 

Wellicht is het een idee om met een locale PC-winkel een afspraak te maken om gezamelijk in te kopen. Dit kan echter alleen als jullie klanten verschillen, bijvoorbeeld doordat je een andere klantgroep (vrienden of studenten?) als doelgroep kiest. Als je voor extra verkopen kunt zorgen die niet ten koste gaan van die van de winkelier, gaan de gezamelijke bestelhoeveelheden van de winkelier en jou omhoog en hebben jullie er door de hogere kortingen beiden profijt van.

 

Reserveer ook een deel van de winst voor garantie. Je bent als verkoper aan particulieren namelijk zèlf aansprakelijk voor een degelijk product. Later kun je de garantie claimen bij je eigen leverancier, als dit tenminste lukt..... Vaak duurt dit behoorlijk lang. De particuliere koper heeft wel recht op een vlotte afhandeling.

 

Op KvK.nl kun je redelijk wat informatie downloaden over voorwaarden en andere interessante zaken. Ook de tip van Benm om te kijken naar de verschillende voorwaarden van concurrenten zou ik zeker ter harte nemen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de reactie's

 

Ik heb een e-mail naar HP gestuurd(na bijna 2 dagen nog geen antwoord, denk dat ik maar even moet bellen).

 

Het zal zeker een shop worden voor vrienden en studenten(zeker in het begin, want dit is 'mijn' kring).

 

Ik zal even verder zoeken op kvk en ga actief achter leveranciers aan.

 

Als ik naar mijn mening genoeg info heb(wil wel zeker zijn dat ik niet na een 'blauwe maandag' moet stoppen) zal ik besluiten of ik dit doorzet.

 

Trouwens ik had het er in het begin over dat ik geen financiers nodig heb, maar mocht het wel een klein succesje worden, dan moet ik wel een financierder hebben. Ik kan niet uit eigen zak alles voorschieten. Maar goed dat is eerst van latere zorg. De leveranciers zit ik het meeste mee in mijn maag nog.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als je je winkel eenmaal gaat bouwen (ik neem tenminste aan dat je dat zelf gaat doen) zou je kunnen denken aan de combinatie Linux, Apache, MySQL en PHP (LAMP). Op verschillende websites kun je "kant en klare" winkels vinden die je gratis op je gehoste webserver kunt plaatsen. Vaak is er ook nog uitstekende ondersteuning voor op diverse fora.

 

Kijk maar eens op:

www.phpfreakz.nl

of een voorbeeld (dat ik NIET heb getest): http://phpay.sourceforge.net/

 

Veel andere voorbeelden kun je vinden op http://sourceforge.net/

 

Enne...veel succes!

 

PS. Je kunt al voor 50 euro per jaar een LAMP hosting bedrijf vinden als je niet al te veel bezoek krijgt of schijfruimte nodig hebt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Wildow,

 

Vergeet je niet om voorzieningen te treffen voor klanten die niet willen betalen? Je kunt hier een hele discussie vinden met een ondernemer die net zo iets ging doen als jij. Zijn vraag ging over voorfinanciering van onderdelen.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

beste wildow, hp mailen heeft niet veel zin... ze werken namelijk met een groothandel (pluz heet het nu geloof ik).

 

garantie is idd ook een goed punt: hp is hier heel lekker in, die doen dit namelijk zelf voor elk hp product. ik weet niet of dit ook voor compaq geldt nu het van hp is. voor losse componenten ben jij in principe zelf de eerste schakel.

 

als je klantenkring in het begin toch vooral kennissen en vrienden bevat kan je eens proberen op voorschotbasis te werken... in principe kennen ze je dus vertrouwen zal er wel zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet zomaar een computerwinkel starten. De marges zijn laag, je moet er veel tijd in steken en de concurrentie is erg groot.

 

Je zou je natuurlijk op de een of andere manier moeten proberen te onderscheiden, maar dat lijkt me erg lastig als een van de vele internetshops.

 

Als je je op studenten richt, probeer dan bijvoorbeeld eens een leuke sales promotion met prijskorting op te zetten bij wat introducties. Als je dit goed doet, dan kun je daar denk ik al een hoop klanten mee vangen. (goedkope laptops zijn erg gewild onder studenten) Maar dan moet je wel genoeg geld hebben om dit fatsoenlijk te regelen.

 

Een andere tip is om met computerwinkels uit Duitsland samen te werken. Ik weet niet precies waar je ergens woont, maar dit kan erg gunstig zijn. (Je kunt dit natuurlijk ook via de post doen) Als consument ben ik daar altijd zeker 10 tot 20 procent goedkoper uit dan in Nederland. Ik weet nog wel een paar winkels in Duitsland die vrij goedkoop zijn en redelijk in de buurt van de (Venlose) grens liggen. Dus als je die wilt weten, dan moet je maar even een pm of e-mail sturen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als je doelgroep vrienden en studenten zijn, is het idee van Hans S aardig omdat goedkope laptops onder studenten èn mensen die een laptop in de huiskamer willen hebben om te kunnen "internetten" (in plaats van een joekel van een PC met beeldbuis) een mooi alternatief vormen.

 

Als je tijd hebt, zou je bijvoorbeeld oude (rest) partijen laptops proberen te slijten die zijn klaargemaakt zijn voor internet en e-mail, eventueel onder Linux. Je zou daarnaast voor de kabel en ADSL klanten een router/firewall kunnen aanbieden en installeren om de boel te beveiligen. Dit geeft toegevoegde waarde aan het enkel verkopen van een "internet-PC". En het levert wellicht terugkomende klanten op.....

 

PS. Vraag aan je vrienden-en-studenten-doelgroep waar zij nu èn in de toekomst behoefte aan hebben. Dit geeft je een beeld van je markt en de afzet mogelijkheden die deze heeft. Wellicht kom je door dit marktonderzoek ook nog op nieuwe ideeën!

Link naar reactie
  • 0

Bedank weer voor alle reactie's

 

Ik denk dat ik voorschotbassis ga werken, aangezien de meeste grote internetwinkels hier ook meer werken. Mocht dit op veel bezwaar stuiten, dan wil ik het onder rembours versturen.

 

Verder zat ik te denken aan inkoopactie's; Je gaat dan met een grote groep mensen tegelijk een product kopen. Ik denk dat dit vooral werkt als een product net nieuw is.

 

Verder zit ik zeer veel op computersite's waar ik wat digitale vrienden heb opgedaan. Op deze site's zou ik een poll kunnen beginnen om te kijken waar de markt behoefte aan heeft.

 

Ik denk dat ik mij ook een beetje merkgericht moet presenteren, stel: ik verkoop veel msi-producten, krijg ik meer korting

 

Nog even een vraagje: Stel ik zou voor een klant een MSI cd-rom bestellen. Zou de importeur bereid zijn om deze gelijk naar de klant toe te sturen en dan de nota naar mij? Dat scheelt namelijk 1 x verzenden, wat tijd en geld(2e maal verzenden) scheelt.

 

Bedankt zover voor het opweghelpen,

 

Ik ga morgen de belastingdienst bellen voor een 'how to' en een verzekeringsmaatschapij.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Over je idee over "voorschotbasis": de MAKRO doet dit ook en dit is voor haar een belangrijke basis van inkomsten: De afnemers betalen contant (of via PIN en dat is ook contant) en MAKRO betaald de leveranciers 30 (of nu meer) dagen later.

 

Over je "digitale vrienden": doe een ECHT markt onderzoek onder je echte (potentiële) klanten. Voorbeelden van onderzoeken en "het verkopen" kun je vinden op http://www.salesquest.nl/index.html

Link naar reactie
  • 0

Je bent nog slimmer uit als je de onderdelen gewoon bij een PC-winkel koopt, natuurlijk wel met korting, stel daarvoor wel een leverings/prijs-contractje af met zo'n pc-winkel

 

De concurrentie in PC-land is waanzinnig groot, ik weet het want ik heb ook in een pc-webshop gewerkt, die er goed liep, maar bijv. bij een pc van 1000 Euro maakten wij maar 100 Euro winst daarbij komt ook nog een of 2 uur werk voor het inelkaar zetten van de computer.

 

Een voordelige pc-webshop, is soms maar net iets duurder dan de groothandel, zo hard is de concurrentie, maar dan heb je wel het voordeel dat je de meeste onderdelen binnen 1 dag in huis hebt als je daar inkoopt.

 

En er zijn honderden pcshops op internet, als je daar nou één v.d. goedkoopste van uit zoekt en je koopt daar de spullen in, dan ben je nog goedkoper dan sommige andere webshops.

 

Ik heb zelf bij Yorcom.nl gewerkt, zij zijn echt heel goedkoop.

Als je daar je spullen koopt, kan je ze met gemak met winst weer doorverkopen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de reactie's

 

Ik heb inmiddels ook niet stil gezeten en meerdere groothandels gevonden. De meeste groothandels willen dat je minimaal 10.000 of soms zelfs 27.000 euro per jaar bij hun groothandel besteedt. Ik heb echter ook groothandels gevonden die dat niet vragen, deze vragen per bestelling een x bedrag of anders betaal je de verzendkosten(is een stuk eerlijker lijkt me, en beter voor mij want ik weet mijn omzet nog niet).

 

Thevens leveren de meeste groothandels op basis van 24 uur.

 

De kleine marge ben ik mij van bewust, maar toch bedankt dat jullie mij hierop wijzen.

 

Ik ben nu bezig om info op te vragen bij KvK en de belastingdienst. Dan moet ik nog naar evt. verzekeringen kijken.

 

Het meeste zit ik nog in mijn maag met de administratie(hoe moet het), maar ik kijk eerst wel even bij de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Een tip voor de administratie software: kijk eens naar GnuCash op www.gnucash.org. Een test over dit programma stond in het februari 2003 nummer van het Nederlandse Linux Magazine. Je moet wel Linux gebruiken in plaats van Windows en de software is in het Engels, maar wel gratis en goed.

 

Als starter kun je veel geld besparen door niet te investeren in Windows producten, maar voor Linux te kiezen met de bijbehorende (gratis) Office en andere programma's.

Link naar reactie
  • 0

Hey even weer een up-date van mijn kant.

 

Ik heb inmiddels gesproken met een assurantieadviseur en deze zag alleen gevaar in het claimend gedrag van de mensen tegenwoordig. Dus dat zou mijn broodnodige verzekering moeten zijn.

 

De administratie; Ik moet nog kijken naar het programma dat op linux werkt, ga ik zeker doen(heb al linux)

Verder wil de boekhouder van mijn ouders mij in begin helpen.

 

Nu weer even een nieuwe vraag: Waar kan ik mijn naam laten registreren. Ik heb nu al meerdere keren in diverse bladen gelezen dat mensen(bedrijven) hun naam hebben geregistreerd(en ook de uitspraak). Wat houdt dit precies in en waar kan dit?

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Een merk registreren (eigenlijk deponeren) kun je laten door een gespecialiseerd bureau of je kunt het zelf doen. Omdat zelf doen veel goedkoper is en het een eenvoudige procedure is, raad ik je dit aan. De kosten zijn euro 207 voor een depot van 10 jaar voor de hele BeNeLux.

 

De formulieren en meer informatie kun je bij het Benelux-Merkenbureau vinden: www.bmb-bbm.org.

 

Het enige waar je op moet letten is de klasses waarvoor het merk gebruikt gaat worden.

 

Op de bovenstaande site kun je ook nagaan of je naam/merk al is gedeponeerd. Zoek voor de zekerheid ook even op de KvK site op je naam. Het zou kunnen dat deze al gebruikt wordt door een ander bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Nog even over die gemeente: Je zult moeten checken in het bestemmingsplan van de gemeente voor jouw buurt is. Vaak is dit alleen 'wonen'. Je moet dan een ontheffing aanvragen om je bedrijf hier te kunnen vestigen. Wanneer je kunt aantonen dat je niet veel bezoekers/klanten/leveranciers aan huis ontvangt (dus weinig overlast veroorzaakt) zal dit weinig problemen opleveren

Link naar reactie
  • 0

Nog even over de gemeente:

 

Ik ga eerst vanuit huis(met advertentie's) verkopen. Ik heb geen winkel, dus mensen komen niet bij mij thuis. Woont men in de buurt dan is het mogelijk om de transportkosten te besparen door hem bij mij op te halen.

 

Mijn onderdelen(van de leverancier dus) worden allemaal via NPD(of soortgelijk post bedrijf verzonden).

 

Mijn vader heeft een makelaardij aan huis en krijgt ook regelmatig pakketten via de NPD en andere bedrijven.

Verder heeft mijn vader ook nooit een vergunning aan moeten vragen.

 

Ik woon in een klein dorp. Ik heb van mensen gehoord dat je in sommige steden zelfs een woonvergunning aan moet vragen, ook dit hoeft hier niet.

 

 

Ik hoop dat ik de situatie heb uitgelegd waarom ik denk dat ik geen vergunning aan hoef te vragen. Mocht het volgens jullie alsnog nodig zijn dan ga ik even bij de gemeente informeren.

 

Link naar reactie
  • 0

HIEP ... HIEP ... HOERA

 

Ik ben vanmorgen bij de kvk geweest met mijn vader(ben nog maar 17, minderjarig hè). Mijn ouders staan er volledig achter.

 

Ik heb besloten om niet naar de gemeente te gaan('k heb ergens gelezen dat de vestigingseisen niet zo streng zijn). En van leveranciers heb ik weinig last, want ik wil de goederen gelijk naar de klant hebben.

 

Ik ga op voorschotbasis werken(minimaal 50 %, liefst 100) zo niet dan betaling contant bij aflevering of rembours.

 

Ik ga zo direct de belasting bellen, misschien kunnen ze mij nog wat vertellen en anders bel ik gewoon voor het BTW nummer. Ik ga alle software die mij hier is voorgesteld om te gebruiken, downloaden incl. factureren uit een ander topic.

 

En Verder wou ik jullie bedanken voor de reactie's

 

PS. Ik ga niet weg, ik hoop anderen weer met mijn opgedane ervaringen(kennis heb ik nog niet ;) ) te helpen

 

Gegroet

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.