Ga naar inhoud

Terugwerkende kracht BV starten ?

Geplaatst:

Account23

Hallo HL'ERS,

Twee vragen :

1. Vaak word er gesproken van een omslagpunt van eenmanszaak naar bv. De meningen zijn verdeeld maar het ligt ergens tegen de 80 en 100.000 euro's.

Vraag > Spreekt men hier dan van een omslagpunt VOOR of NA belasting ?

2. Kun je als eenmanszaak die ik vorig jaar heb gestart met terugwerkende kracht een BV starten ?

Ben benieuwd

Grtz

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hoi account23

Het omslagpunt lag veelal rond de 80K totdat de fiscus in 2007 de 10,7% (thans 10,5%) MKB winstvrijstelling invoerde. Dat is een voordeel dat een druk zet op het omslagpunt, zodat dat hoger kwam te liggen op min. 100K. We spreken dan over 10K winst voor belasting in de IB.

Daarnaast zijn privé aftrekposten van grote invloed. Hoe hoger deze zijn, des te verder weg ligt de BV.

Een BV kun je idd met terugwerkende kracht starten. Je mag drie maanden terug vanaf de datum dat je een zogenaamde intentieverklaring hebt geregistreerd bij de fiscus. Stuur je dus voor 1-2 een intentieverklaring naar de fiscus dan mag de BV opgericht worden per 1-11-08. Als de EMZ ouder is dan dat, dan bestaat deze dus tot 1-11-08. Daarna is het de BV.

Lees ook mijn column over dit onderwerp:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Account23

• Auteur

Hoi Joost,

Wat kan ik allemaal verstaan onder priveaftrekposten ? Hypotheek e.d. ?

Ik ga je column direct lezen.

Bedankt alvast.

Groet, Ruben

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

yep, hypotheek, lijfrente, AOV, giften. Alles wat het belastbaar inkomen in box 1 vermindert.

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Account23

• Auteur

oke, nu is dit niet het geval. Maar de kans is groot dat ik dit jaar wel een hypotheek afsluit bijvoorbeeld. Krijg je dan weer andere omslagpunten ?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

ja, maar dat is dus afhankelijk van de hoogte van de aftrekpost. Dit soort zaken vraagt echt om goed advies.

groet

joost

Geplaatst:

Account23

• Auteur

precies, heb me account al gebeld voor afspraak.

Bedankt weer !

Gr Ruben

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

zorg dat die accountant ook een fiscalist raadpleegt!

Geplaatst:

Account23

• Auteur

heb ik gedaan de afspraak staat !

Goed weekend !

Grtz Ruben

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.