• 0

bedrijfspand gedeeltelijk prive maken

ik had de vraag over wat te doen bij het prive maken van een bedrijfspand.

 

Mijn pand is nu 8 jaar oud en nog niet geheel vrij van btw (10 jar geloof ik )

nu wil ik de boven verdieping prive maken en verhuren , ik heb hiervoor een apparte opgang naar boven.

 

Beneden oefen ik mijn eigen bedrijf uit , ook met eigen ingang.

Het pand staat op een industrie terein en is onderdeel van een bedrijfs verzamel gebouw.

Mag dit en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

waar moet ik dat aan vragen dan voor dat bestemmings plan , en wat heeft de gemeente er mee te maken eigenlijk.

 

Houd dit dan in als de gemeente niet meewerkt dat ik de splitsing niet voor elkaar krijg?

Het is voor mij puur fiscaal en omdat ik de ruimte niet nodig heb .

Kan het wel zakelijk verhuren maar dan blijft er ook niks over en in de toekomst wil ik het helemaal prive maken en thuis gaan werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Simpel, gaat de gemeente ermee akkoord dat er een woonbestemming gegeven wordt aan wat in essentie bedrijfsruimte is?

 

Daarnaast komen er zaken aan het licht als overdrachtbelasting (als nu een BV eigenaar is) en afrekenen over de waardetsijging van dat deel van het pand als ondernemingswinst.

 

Lijkt me niet een klus die je zonder fiscalist moet oppakken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Wil je het pand kadastraal splitsen?

 

Daar heb je toestemming voor nodig van de gemeente, in de ene gemeente kan je volstaan met eeen bouwvergunning, in een andere gemeente moet je naast een bouwvergunning ook een splitsingsvergunning aanvragen. Tevens heb je dan toestemming van de hypotheekbank nodig omdat je het onderpand wijzigt.

 

Als je het pand niet kadastraal wil splitsen kan je gewoon gaan verbouwen en gaan verhuren, maar in dat geval kan je de bovenverdieping niet naar prive halen.

 

De fiscale consequenties kan ik je niet mee helpen, daar zou ik een fiscalist voor raadplegen die het voor je precies kan doorrekenen.

Link naar reactie
  • 0

hallo joost,

 

Het betrefd een bedrijfspant , ik wil er geen woonbestemming op hebben .

Ik wil de bovenverdieping verhuren voor kantoor oid.

 

Ik heb een eenmans zaakje en geen BV .

 

Als de bestemming zakelijk blijft, dan fiscaal weinig aan de hand, mits je de huurinkomsten in de onderneming blijft verantwoorden (en ook de kosten af mag trekken). Je wilt echter naar privé. Dat kan allen als het pand splitsbaar is. Ook dan moet je afrekenen met de fiscus in box 1 over de waardestijging van dat deel van het pand.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik wil het pand vvor de helft zakelijk houden aan mijn eigen , en de andere helft prive zodat ik de huurinkomsten van de andere helft prive ontvang.

 

dat ik dan moet betalen is duidelijk, in een later stadium is de bedoeling dat de andere helft ook naar prive gaat maar dat kan nog een paar jaar duren.

tot die tijd wil ik het verhuren aan een ander , maar wil de huur inkomsten prive hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

ja wil het spul prive hebben , nu is het verschil tussen boekwaarde en taxatie minder dan over aantal jaar.

bovendien wil ik thuis gaan werken en dan het pand opsplitsen in twee of drie units.

uiteindelijk wil ik thuis gaan werken en de huuropbrengsten prive ontvangen .

De helft van het pand is dus de eerste stap zeg maar.

 

P.s. ook nog laat op.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je haalde in je vraag ook nog de btw aan: de herzieningstermijn is nog niet verlopen en je hebt ongetwijfeld 8 jaar geleden de btw afgetrokken.

 

De afweging privé / zakelijk is voor de ib en de ob ieder een afzonderlijke. Verhuur is normaal gesproken vrijgesteld van btw. je zal dan de komende 2 jaar een gedeelte van de btw moeten herzien (dus terugbetalen). Echter, als de huurder de verdieping voor tenminste 90% voor btw-belaste prestaties gaat gebruiken, kunnen jullie samen opteren voor belaste verhuur. Op die manier loop je dan niet tegen herziening van de btw aan. Voor de huurder maakt het weinig uit, want die kan de btw toch weer terugvragen. (Cashflowmatig heeft het dus wel een effect, want hij moet de btw dus wel even voorschieten).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.