• 0

'Nederland wordt derderangs kennisland'

Bron: WebWereld Door Wilbert de Vries

 

Vrijdag, 20 juni 2003 - De overheid moet een actievere rol vervullen in het stimuleren van het technologieklimaat in Nederland, anders zijn de gevolgen niet te overzien.

 

Dit stelt althans Sjoerd Vollebregt, voorzitter van de raad van bestuur van technologiebedrijf Stork. De topman zet kanttekeningen bij de manier waarop Nederland zich als technologieland ontwikkelt.

 

"Voor innovaties zijn goed geschoolde technici nodig. Daaraan schort het momenteel in Nederland", zei Vollebregt donderdag in een toespraak tijdens de 'Ode aan Techniek 2003' manifestatie in Amsterdam.

 

"Naast alles wat het bedrijfsleven zelf doet, heeft de overheid een belangrijke rol in het stimuleren van het technologieklimaat. Als verbetering van het techklimaat in Nederland te lang op zich laat wachten, ontstaat onherstelbare schade en worden we een derderangs land."


 

Uhh, wat doet Stork of de heer Vollebregt om technische studies aantrekkelijk te maken? Krijgen die mensen bij hem een goede baan of zo. Ook her bestaan mogelijkheden voor marktwerking. Ik zeg niet dat de overheid niets hoeft te doen, maar wat kunnen de technologie bedrijfen doen om het leven van een techneut te veraangenamen? Meer carriére perspectief? Meer eigen verantwoordelijkheid? Meer uitdaging/beloning?

 

Volgens mij gaan de meeste leuke banen nog steeds naar die MBA knakkers die niet veel meer geleerd hebben dan het strikken van hun das.

 

Het kan zijn dat ik het van deze afstand helemaal verkeerd zie, maar dat verhaal van Vollebrecht komt een beetje over als een jankverhaal.

 

Ik hoor het wel.

Groeten,

Nils

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet toch wat als bedrijven als Philips en DSM je al maanden, zo niet jaren voor zijn gegaan...

 

Het is inderdaad wel zo dat een techneut of een projectmanager (technisch/wetenschap) qua salaris het bij lange na niet haalt bij andere managers e.d.

 

Op dit moment zitten de bedrijven overigens redelijk goed qua geschikte kandidaten op de arbeidsmarkt. Sommige bedrijven kiezen in deze tijd ervoor om een zeer voorzichtig personeelsbeleid te voeren, terwijl er nu de kans ligt om eindelijk goed technisch personeel binnen te halen (of je ze houdt is natuurlijk ook een uitdaging).

 

Toch zit er denk ik wel een kern van waarheid in. Ik denk dat zeker op het gebied van mathematica, natuurkunde en chemie er veel te weinig studenten zijn.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Die zijn natuurlijk allemaal een lerarenopleiding aan het doen omdat we daar vier jaar geleden een tekort aan hadden. Of zijn ze misschien de verpleging ingegaan, omdat studenten daar heengelokt zijn? Of zouden ze ....

 

Zucht.

 

Voorzitter van de raad van bestuur van een technologiebedrijf luidt de alarmklokken over studenten technologie?

Hoe onafhankelijk is zo'n bericht?

 

En 'derderangs' komt na 'tweederangs', is dat waar we nu staan? Tweederangs, alle stimulatie vanuit de overheid ten spijt? Alle miljoenen/miljarden die gestopt zijn in die ontwikkeling, zomaar *foetsie*?

 

Boeiend ;D

 

Annedien

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.