Ga naar inhoud
Geplaatst:

Rijsdijk

Ik heb al eerder een vraag gezet over de meeste aftrekposten.

Zoals eerder vermeld kan ik misschien mijn pand verhuren, maar door de urencriterium geen zelfstandigen en meewerkaftrek vrouw meer.

Kan ik mijn pand prive aan mezelf verkopen omdat ik stop met mijn huidige bedrijf.

Want nu is mijn economische waarde van mijn pand nog laag, dus het bedrag waarmee ik af moet rekenen met de fiscus ook.

Kan van de winst nog een lijfrente som aftrekken.

Als ik het pand prive kan kopen en daarna verhuren valt het in box 3 en betaal ik veel minder belasting.

En na 8 jaar wil ik het verkopen en dan is het meer waard geworden door de huurprijs x 12 , is dit toch belasting vrij.

Hans Rijsdijk

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

Bij staking van de onderneming kun je inderdaad het bedrijfspand overdragen aan privé. Dat is natuurlijk niet echt verkopen, maar fiscaal gaat het pand dan van box 1 naar box 3. Je moet dan de waarde van het pand vaststellen (evt. in overleg met de belastingdienst) en de winst tot je stakingswinst rekenen. Let wel op dat je natuurlijk niet direct cash in handen krijgt, want dat zit vast in het pand. Je zal dus wel voldoende geldmiddelen moeten hebben om die stakingslijfrente mee af te kunnen storten.

 

Wat de waarde van het pand is over 8 jaar, is van iets meer factoren afhankelijk dan alleen de huur, dus of je dan winst maakt is niet te zeggen.

 

Let ook even op de btw-aspecten van het pand. Heb je het pand al meer dan 10 jaar in bezit, of zonder btw gekocht, dan zal er niet zoveel aan de hand zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Rijsdijk

  • Auteur

Ik kan toch inschatten wat de waarde v/h pand over 8 jaar is, de huur x 12

Hoe kan ik de stakingswinst beperken .

ik kan toch de boekwaarde v/h pand eraf trekken ?.

wat voor aftrekposten heb je nog meer bij staking

 

Geplaatst:

ronaldinho

Zomaar even van 12 x de huur uitgaan is hetzelfde als zomaar even de waarde van een onderneming vaststellen op 5 x de winst. Of 7 x. Of 10x. Dat werkt dus niet. Niemand weet hoe de markt er over 8 jaar voor staat, en dan is het ook nog eens afhankelijk van de staat van het pand, de functie, de locatie, etc.

 

Bij de winstberekening kun je inderdaad de (fiscale) boekwaarde van het pand aftrekken van de opbrengst. Immers:

opbrengst -/- boekwaarde = winst

 

Aftrekposten: stakingsaftrek, stakingslijfrente, oudedagslijfrente (indien FOR). Kijk ook eens hier

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Rijsdijk

  • Auteur

Hoe moeilijk is de belasting met de taxatiewaarde pand de woz waarde is 270k.

Is dit een richtlijn of niet.

 

Geplaatst:

ronaldinho

Het is een aanknopingspunt, zeker nu de WOZ-waarde jaarlijks wordt vastgesteld. Een taxatierapport is echter beter en hoeft ook niet zoveel te kosten. Let daarbij wel even op dat de taxateur weet wat het doel van de taxatie is. Hij zal namelijk tot een bepaalde bandbreedte met enige zekerheid kunnen vertellen wat de waarde is, maar niet tot op de euro nauwkeurig. Hij hoeft natuurlijk niet helemaal bovenaan die bandbreedte te gaan zitten met zijn waardering. Onderin is goed genoeg. ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Rijsdijk

  • Auteur

Hoe kan ik de procedure in gang zetten om de economische waarde van het pand te bepalen.

Bij wie v/d belasting moet ik het verzoek indienen, zodat de belasting met mijn taxateur er om kunnen vechten !!.

 

Geplaatst:

ronaldinho

Ik zou eerst een taxatierapport laten maken. Je hoeft niet per se naar de belastingdienst, dat doe je alleen als je vooraf zekerheid wil. Je kan, met dat taxatierapport, ook gewoon die waarde meenemen in je aangifte en afwachten wat er gebeurt. Wil je wel vooraf zekerheid, dan kun je een brief sturen naar je lokale belastingdienst, met de vraag of ze willen bevestigen dat je die waarde aan kan houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Rijsdijk

  • Auteur

Ik vraag dit omdat ik het vooraf wil weten ,ik heb 2 keuze's eenmanszaak aanpassen voor verhuur de winst proberen te drukken door inlopen pensioen(geen).

Of als het taxatierapport meevalt prive kopen huur naar box 3 later verkopen winst belastingvrij.

Dus ik vooraf de economische waarde weten.

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Je kunt je wenden tot de afdeling registratie en successie van de fiscus waar je onder valt. Die stellen een eigen taxateur aan. Zorg ook voor een eigen taxateur, zodat beiden tot een minnelijke waardering kunnen komen.

 

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Johan Mulder

Hans,

 

Heb je dit al volledig doorgerekend met je accountant? Bedenk wel dat er overdrachtsbelasting is verschuldigd en dat kan in de papieren lopen. Als het pand op redelijk korte termijn wordt verkocht aan een derde vraagt dit wat rekenwerk.

Indien het (financieel) mogelijk is, zou ik de transactie kosten VERkoper laten geschieden. Dat drukt de overdrachtsbelasting iets en de kosten van de overdracht zijn aftrekbaar (btw en vpb).

 

Zoals hierboven aangegeven: let op BTW aspecten. Lopen er nog herzieningstermijnen? Dat hoeft niet alleen uit de aankoop voort te komen, ingrijpende verbouwingen kunnen ook.

 

Is er een hypotheekrecht gevestigd op het pand? Sommige banken nemen in hun voorwaarden op dat de hoofdsom direct opeisbaar wordt indien het pand zonder toestemming wordt overgedragen aan een derde, onder gestanddoening van de bestaande hypotheek.

 

Succes.

 

Johan Mulder

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Geplaatst:

ronaldinho

@Mr.Bitaktus: Er is sprake van een eenmanszaak. Het pand zit niet in een BV. Sfeerovergang leidt nooit tot overdrachtsbelasting, dus dat doet niet ter zake. Er zijn dus ook geen kosten van overdracht (anders dan het taxatierapport).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Johan Mulder

Oke, dat was mij niet duidelijk. Ik ging inderdaad uit van verkoop uit een rechtspersoon naar prive.

(edit: in de snelligheid niet goed gelezen)

 

Blijven staan:

- BTW;

- evt nog steeds de bankvoorwaarden.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.