• 0

Urencriterium en FOR bij start bedrijf in september 2008

Allen,

 

 

In september 2008 ben ik mijn eenmanszaak gestart.

 

Nu vind ik het zelf belangrijk om ook een oudedagsreserve op te bouwen. Dus heb ik me verdiept in de "Belasting Almanak 2009" van Elsevier, meer specifiek het onderwerp Fiscale Oudedagsreserve.

 

Nu blijkt dat om een dotatie te mogen doen in de vorm van de FOR er voldaan moet worden aan het urencriterium.

 

Nu heb ik het niet precies uitgerekend maar ik denk dat ik (gestart in september 2008 nog geen 1225 uur tot eind 2008 aan mijn bedrijf heb besteed. (zelfs niet met alle opstartperikelen als website, boekhouding, belastingdienst, KvK, Higherlevel etc. etc. ).

 

Maar het kan toch niet waar zijn dat er dan geen mogelijkheid is om een oudedagsreserve op te bouwen.

 

Anders begin ik al met een achterstand.

 

Wie weet raad...? ???

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad met terugwerkende kracht zou je ook in de toekomst nog je pensioengat kunnen aanvullen onder voorwaarden.

 

Je moet je wel goed afvragen of je wel wilt doteren aan de FOR, de vuistregel is dat je toch wel minstens 15% belastingtarief voordeel moet behalen, met aftrek nu voor 2008 en de belastingbetaling straks wanneer je FOR vrijvalt (bij staking van je onderneming). Om standaard te gaan doteren aan de FOR is zeker niet raadzaam, dit is in het verleden vaak gebeurd bij een hoop ondernemers. Maar goed, je hebt je al goed verdiept in de FOR dus dit zul je wellicht al van op de hoogte zijn.

 

 

Groet Maurice

EDIT MOD: geen eigen weblinks in reacties.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik haak even in op het advies van Joost om in een lijfrentepolis te storten.

 

Volgens mij is het qua belasting altijd voordeliger om in plaats van een FOR dotatie van 'aftrek lijfrente premie' gebruik te maken. De FOR verlaagd immers je winst. Door geen gebruik van FOR te maken geniet je door de hogere winst ook een hogere MKB vrijstelling (10,5%). Daardoor neemt de belastingdruk af.

 

Als je toch al van plan bent een lijfrentepolis af te sluiten zie ik niet in waarom je dat via een FOR dotatie zou doen.

 

Groet,

Chris

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.