• 0

Verschil in de Balans

Hallo allemaal,

 

Ik ben hier terecht gekomen na uren googlen op diverse woorden.

Heb tot op heden nog geen antwoord gekregen op mijn vraag.

Misschien kan iemand hier mij helpen?

Ik zie dat er diverse personen op het forum zitten die volgens mij goed administratief onderlegd zijn :)

Komt ie:

Sinds 4 maanden heb ik samen met een vriendin een eigen bedrijfje.(VOF)

Het heeft niet veel om het lijf, maar een balans hoort erbij.

 

Nu heb ik een verschil en kan er absoluut niet uitkomen hoe het zit.

 

Dit is de balans :

 

   Activa                  Passiva                                          

   Vooruitbetaalde bedragen    € 360      Voouitontvangen bedragen € 210

   Nog te ontvangen omzetbelasting    € 159      Nog te verdelen winst    € 811

   Nog te ontvangen bedragen (Debiteuren)   € 100                  Kas            € 203                  Bank            € 299                  Voorraden            € 577                                          

       € 1.699             € 1.021

 

Zoals je ziet is het verschil 677 euro. Ik ben op zoek gegaan of de voorraden en het openstaande bedrag aan debiteuren gerekend moet worden aan het kapitaal/ev van de ondernemer.

Dit is namelijk exact het verschil...maar uiteraard kan dat ook toeval zijn. ;)

Helaas kan ik nergens iets er over vinden. :(

 

Is er iemand die mij kan helpen ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik mis inderdaad het eigen vermogen. Waarmee zijn jullie destijds de vof begonnen? Hebben jullie eerst geld op een bedrijfsrekening gestort of voorraden in de onderneming ingebracht?

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee...

 

Wij hebben in het begin een paar grondstoffen aangeschaft en deze van de opbrengst uit verkoop weer uit kas gehaald.

Daarna verder gegaan en hebben met die winst de nieuwe grondstoffen aangeschaft.

 

Dus we zijn met 0 begonnen en zelf geen eigen geld ingebracht.

Link naar reactie
  • 0

Nee...

 

Wij hebben in het begin een paar grondstoffen aangeschaft en deze van de opbrengst uit verkoop weer uit kas gehaald.

Daarna verder gegaan en hebben met die winst de nieuwe grondstoffen aangeschaft.

 

Dus we zijn met 0 begonnen en zelf geen eigen geld ingebracht.

 

Beste ondernemer,

 

Volgens de boekhoudkundige regels is het zo dat als je een paar grondstoffen aanschaft bij aanvang van je bedrijf, het bedrag van de grondstoffen met vermelding van de activapost aan de linkerkant van de balans vermeld (=activa of debetzijde). Aan de rechterkant(Credit of passiva) vermeld je hetzelfde bedrag maar dan de vermelding Eigen Vermogen. Nu is debet = credit van je balans. Dat is dan je beginsituatie. Belangrijk is wel dat je regelmatig je administratie bijhoudt, zodat je op tijd kunt bijsturen.

 

Gr. Marjoleine

Adviseur, voormalig hogeschooldocent Financieel management

 

Link naar reactie
  • 0

Oke...dat vermoeden had ik inderdaad al.

 

Dus de voorraad per 31-12-2008 is inderdaad ons eigen vermogen per 31-12-2008.

Ik neem aan dat dit ook geldt voor het nog te ontvangen bedrag van 100 euro.

 

Mijn eigen redenatie was : de aanvulling van de voorraad en de nto 100 euro hadden per 31-12-2008 op de bank gestaan als het bedrag daadwerkelijk betaald zou zijn op 31-12 en het bedrag van de voorraad had ook op de bank gestaan als er geen aanvulling van de voorraad was geweest.

 

Is dit een juiste redenatie?

 

Vast hartstikke bedankt voor de uitleg!

Ben weer een stuk wijzer :)

Link naar reactie
  • 0

nee geen juiste redenatie. De onderneming begint blanco, dus zonder voorraden, zonder geld, etc...

 

Voor elke "toevoeging" aan de debitzijde, komt een post aan de creditzijde. Daarom heet het ook een balans.

 

Jij bent begonnen met:

 

Debit Credit

 

voorraad ...... (bedrag) [niks]

 

Dus geen balans. ;)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ja maar ik heb dan toch aan het einde van het jaar wel een balans?Ik heb geen beginbalans want die is 0 maar wel een eindbalans lijkt me.

 

Ik heb in de 4 maanden na onze start wel een voorraad en wel een omzet en dus ook een winst.......

 

Het verschil in mijn eindbalans is 677 euro.....dat is de voorraad en het nto bedrag aan deb. dat verschil zal ik toch moeten boeken en vandaar dat ik zoiets heb van dat is EV.

 

Als in nl het einde van het jaar mijn voorraad 0 was en nto 0 was dan had het bedrag van 577 euro invesrering in de voorraad niet van mijn onkosten afgegaan en had de 100 euro verkoop niet in mijn omzet gezeten.....dus was mijn winst uiteindelijk hoger geweest, dus dab was mijn kapitaal hoger geweest dus moet het bedrag van 677 euro aan de creditzijde van de balans in het kapitaal dus op EV.....

 

Of denk ik nou echt helemaal de verkeerde kant op?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je snapt het niet.

 

Er is ALTIJD balans. Je kunt niet beginnen met onbalans. Omdat jij bent begonnen met een voorraad aan de debitzijde (zonder een lening of zonder uberhaubt geld te hebben) komt er automatisch EV aan de creditzijde.

 

 

Als jij geen voorraad erin had gestopt had de onderneming geld moeten lenen daarvoor.

 

Debit Credit

voorraad X bedrag lening X bedrag

 

Eigen vermogen is het verschil tussen alle bezittingen en schulden. In voorbeeld: 0

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

oke...dat snap ik.....maar even als ik jou voorbveeld aanhou : de "lening van mijzelf aan de vof" om de vooraad aan te schaffen is terugbetaald aan mijzelf.....dus dan komt die te vervallen, maar daar komt dan voor in de plaats te staan EV??

 

Dus:

 

Debet Credit

 

Voorraad 577 EV 577

 

Sorry voel me net een hele erge leek :-[

Link naar reactie
  • 0

Neen dat is, in het algemeen, een foutieve redenering. Ergens klopt hier iets niet. Of één of meerdere posten zijn niet correct qua bedrag of je mist nog één of meerdere posten.

 

Als je eerst geld in de kas gestopt hebt en daarvan goederen hebt gekocht die weer verkocht zijn en vervolgens het in de kas gestopte bedrag er weer hebt uitgenomen is het eigen vermogen daarna inderdaad nihil. Aan het einde van de rit bestaat het EV dan uitsluitend uit de behaalde winst.

 

Vermoedelijk moet jen og eens goed kijken naar de samenstelling van je resultatenrekening want daar zal de oplossing wel liggen.

 

John

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dus stel, heel simplistisch!

 

Debit Credit

voorraden 100 Schuld 100

 

Dan worden de voorraden verkocht voor 150

 

Debit Credit

voorraden 0 E.V. 50

bank 150 schuld 100

 

Dan wordt de schuld betaald.

 

Debit Credit

voorraden 0 E.V. 50

bank 50 schuld 0

 

Lukt het zo? ;D

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ja das duidelijk...de winst is ev...en dat klopt ook wel want dat heb ik ook op de creditzijde van de balans staan.....

Maar dan heb ik nog steeds een verschil aan de credit zijde.

Ik heb de balans en de v&w als bijlage bijgevoegd.

Misschien dat iemand de fout erin kan ontdekken.....ik heb vandaag weer de hele dag zitten puzzelen maar ik kom er echt niet uit :'(

Balans_2008.xls

Link naar reactie
  • 0

in beginsel is het verschil jouw eigen vermogen. Je hebt blijkbaar minder opgenomen uit de onderneming dan dat je winst gemaakt hebt. Om dit zeker te weten, moet je nagaan of alle balansposten kloppen. Kloppen bijv. de kas en het banksaldo?

 

Daarna moet je nagaan wat je opgenomen hebt uit de onderneming.

 

Het eigen vermogen wordt als volgt bepaald:

 

stand EV 1-1

Min privé opnames

Plus privé stortingen

Plus winst

= stand EV 31-12

 

Blijkbaar heb je naast de winst van 811 nog eens 678 in de onderneming gestort.

 

Een definitief advies kunnen we zo niet geven. Daarvoor is inzage in de admin vereist.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.