• 0

royalties

geachte heren,dames

 

even een vraag ben de boel aan het reorganiseren juridisch fiscaal enz.

heb een bedrijf eenmanszaak ontwerp herenmode casual voor 5 merken, daar heb ik een contract mee waarmee ik betaald wordt met een fixed fee per jaar voor het ontwerpen van de collecties. daarnaast krijg ik per jaar een percentage van de grealiseerde omzet wereldwijd. mijn vraag kan en mag ik het tweede gedeelte van mijn fee het perc omzet zien als royalties

immers het zijn vergoedingen van de verkoop van mijn ontwerpen.

en twee is dat fiscaal dan aantrekkelijk

 

hoop dat iemand mij andtwoordt kan geven momenteel wordt ik bv en zet een aparte pensioen bv op omdat ik nog niets voor pensioen heb gedaan

 

al vast bedankt voor de moeite

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jobklaas,

 

Royalties zijn een periodieke vergoeding voor het gebruik van een patent, handelsmerk of ander recht. Dat impliceert een winst onafhankelijke opzet. Jij ontwerpt iets in opdracht en krijgt (mede) een percentage van de omzet. Dat is gewoon een bonus die omzetafhankelijk is, dus nee, geen royalties.

 

Daarnaast maakt het niet uit. Fiscaal is er voor royalties geen gunstige behandeling (in tegenstelling tot octrooien) binnen de BV.

 

Ik mag toch aannemen dat je een fiscalist hebt die de herstructurering verzorgt. Die had je dit toch ook wel mogen vragen, of krijg je dan meteen een dikke factuur? ;)

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

geachte heren,

naar aanleiding van jullie schrijven, waarom dit nu pas gebeurd heeft meer dat ik er nooit naar heb omgekeken, over de aantallen deze zijn bekend en mijn opdrachtgever is mij wel heel dankbaar heb in de afgelopen jaren het bedrijf laten grioeien van niets ( zit er nu al 15 jaar ) naar 55 miljoen. binnen het bedrijf heb ik nu 1 % aandeel in de zaak en krijg dus ook dividend uitgekeerd. in het begin weinig verdiend en nu lopen de bedragen aardig op vooral met de bedragen die ik vang voor de gerealiseerde omzet. ik heb geen goede fiscalist, en ik daar ik nu de boel aan het omgooeien ben heeeft meer te maken dat ik nu ruim 48000 ib moet gaan betalen. ik vind het prima om belasting te betalen . maar ik wil niet roomser dan de paus zijn. aangezien ik nog niets heb gedaan aan pensioen etc wil ik toch gaan proberen om dan wel of niet legaal zo kan gaan doen dat ik minder ga betalen. verders wil ik nu meer voor de toekomst gaan reserveren.

ik dacht aan een pensioen bv om dan vervolgens deze vol te storten met terug werkende kracht ( geloof 5 jaar mag dat)

en dat geld dan weer prive te lenen tegen een vastgestelde rente zijnde als een hypotheek , en dan dat geld te gebruiken om mijn hypotheek bij de bank aftelossen. de hypotheek die ik aan mezelf verstrek kan ik dan volgens mij dan fiscaal aftrekken cq verekenen 52 % dan pak ik zelf de rente inplaats dat de bank dit doet en is de rente die ik zelf aftrek ook nog eens voor 52 % gefinancieerd door de fiscus.

 

vr gr jobklaas

meschien dat iemand een beter idee heeft alles is welkom

Link naar reactie
  • 0

De redenen die je noemt zijn prima, maar er komt wel meer bij kijken.

 

Wees niet zuinig en raadpleeg een fiscalist. Het opzetten van een pensioen BV kent vele fiscale aspecten (niet in de laatste plaats alle fiscale voorwaarden aan het pensioen in eigen beheer) en het herstructureren van ondernemingen kun je niet zomaar doen.

 

Zie voor een idee wat er bij komt kijken mijn column:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

en over pensioen in eigen beheer, o.a. dit draadje:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=23839;start=msg209028#msg209028

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ga binnenkort een licentie overeenkomst tekenen.

Als mijn product rond de 6,- in de winkel gaat kosten , wat zou dan een redelijk bedrag zijn voor mij?

Omdat je het over 'in de winke'l' hebt, lijkt het aannemelijk dat het om een consumentenproduct gaat.

Wat voor jou belangrijk is, is de vraag voor welke prijs de producent, met wie je de licentie-overeenkomst sluit, het product gaat verkopen. Daar ik niet weet of het een echt massaproduct of een exclusiever product betreft, moet ik me met betrekking tot je vraag over de hoogte van de royalties beperken tot het noemen van een range van 2% tot max. 10% van de (netto) verkoopprijs van de producent. Voor massaproducten kom je normaliter niet veel verder dan de ondergrens van deze range en voor exclusievere producten is 10% soms haalbaar. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen worden hogere percentages betaald.

 

Wat de genoemde winkelprijs van ca. € 6,- betreft, moet je er rekening mee houden dat dit overeenkomt met een prijs van € 5,04 exclusief B.T.W. .

Afhankelijk van het aantal schakels tussen de producent en de detailhandel zal de verkoopprijs van de producent meestal slechts 1/4 tot 1/3 van deze € 5,04, € bedragen, dus € 1,25 à 1,70.

 

 

 

.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.