• 0

cadeaubon de wereld in helpen

Hallo allemaal,

 

Ik loop al een tijdje met het idee om voor mezelf een kado bon te introduceren, maar hoe krijg je een bon idiotproof en vrij van vervalsing zonder dat het je een vermogen kost (geld heb ik niet ;) )

 

Je bent nooit zeker van vervalsingen, maar hoe kan je dit tot het nulpunt reduceren?

 

Nu ben ik al even op zoek geweest en kwam o.a. terecht bij een site waar je hologrammen kan laten maken met je eigen ontwerp/logo...dit lijkt me wel een goede zet, maar wat kan je meer doen?!

 

Feit is dat ik met regelmaat bonnen voorbij zie komen, geprint op een papiertje, stempel erop en klaar...maar dit is me té makkelijk!!

 

Heeft er hier ook al iemand ervaring met bonnen op landelijk niveau, plan van aanpak, beveiliging enz. enz.

Met die persoon zou ik ook weleens een praatje willen maken.

 

Vr. groet,

 

Popma

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bonnen een uniek nummer geven en dat nummer registreren bij jezelf als 'uitgegeven' en na inleveren doorhalen

 

Nummer willekeurig maken, dus geen oplopende reeks.

 

Desnoods (afhankelijk van de aantallen) je handtekening erop. Die ken je zelf toch het beste.

 

Lijkt mij de meest eenvoudige methode.

 

100% proof bestaat niet

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook een mogelijkheid.

 

Zelf dacht ik ook al aan zoiets, in combi met zo'n hologram met m'n bedrijfslogo erop.

 

Mijn logo heeft de beschermde status, maar is het handig (of noodzaak?) om dit nogmaals te doen als je zo'n hologram uitgeeft??

 

Een logo in hologramstjl is wel jouw logo, maar kan me voorstellen dat het ook wel weer afwijkt...(als u begrijpt wat ik bdoel)

 

(Wat betreft vervalsingen: ik heb regelmatig te maken met kunst en vervalsingen en je wil niet weten hoe perfect sommige mensen iets kunnen namaken!

Klein verhaal tussendoor: Geert Jan Jansen, meestervervalser, heeft ooit een werk van Karel Appel nagemaakt...op een veiling waren beide werken toevallig ingediend en Appel in eigen persoon én experts zeiden dat werk xx de echte was...maar dat bleek dus de vervalsing te zijn.

Dán kan je dus knap vervalsen!! ;) )

Link naar reactie
  • 0

Wij hadden op een gegeven moment plastic kaarten laten maken, zoiets al een pinpas maar dan groter.

Van elk bedrag hadden we er maar 5 laten maken.

5, 10, 25, 50 en 100 euro.

 

Is niet te kopieeren en je kan ze hergebruiken want ze slijten niet.

 

dát is dus ook door mijn gedachten gegaan...plastic kaartjes ;D

Toch zie ik hier vanaf, dit om de simpele reden dat die kaarten wél een soort oppervlakte slijtage (lees gebruikerssporen) gaan vertonen, m.a.w. de kaartjes worden bijv. in de kontzak bewaard, tussen de sleutels, raken bekrast op 1 of andere manier enz. enz. en dat geeft op termijn een slordige indruk.

 

Doe me dan maar een bon, eenmalig gebruik en weg=weg...bij aankoop is het netjes, wat ze er zelf mee doen is niet mijn zorg en als ik 'm weer inneem, dan hoeft ie niet weer terug de wereld in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Popma, wat voor jou een goede optie zou zijn is beveiligd drukwerk, waar je niet alleen visueel, maar ook technische beveiligingen instopt die onbekend zijn voor het publiek/de consument. Hierdoor kan je de schade beperken, maar

nooit geheel uitsluiten.

100% vervalsingsproof is onmogelijk. Alles wat ooit door mensen is vervaardigd kan ook nagemaakt worden.

Voor 1 van nederlands grootste ticketleveranciers voor evenementen heb ik het hele proces meegemaakt om vanaf

nul iets op te bouwen. Daarbij werd mijn bedrijf ingeschakeld voor het restylen van de gehele huisstijl, waaronder

ook de verandering van de tickets vielen. Daarbij is ook gebruik gemaak van een technische en visuele beveiliging.

 

Het goeie aan deze klant was, dat ze ook een online controlepunt handen d.m.v. codechecks. Dus bij inlevering kan de

code van de kaart gechecked worden of die niet al is verzilverd. De kaarten zelf hadden tevens unieke barcodes en o.a.

een UV-beveiliging die enkel met een UV-lamp zichtbaar was, dat maakt het al wat lastiger.

 

Hoe had jij zelf de handling in gedachte, dus het hele proces waar je de kaarten kan krijgen en hoe ze deze in kunnen leveren? Je verhaal is iets te beknopt om er een maatwerk-antwoord op te kunnen geven, svp graag iets meer achtergrond info.

 

Overigens hoe je het ook wend of keert, als je niet veel budget hebt, wordt het heel lastig om dit te realiseren. Omdat dit soort type drukwerk (beveiligd) erg kostbaar is en je zelf ook zou moeten investeren in een controle middel om de beveiligingen te kunnen ondersteunen. Enkel op de beveiliging vertrouwen is voor dit doel ook geen middel.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hadden op een gegeven moment plastic kaarten laten maken, zoiets al een pinpas maar dan groter.

Van elk bedrag hadden we er maar 5 laten maken.

5, 10, 25, 50 en 100 euro.

 

Is niet te kopieeren en je kan ze hergebruiken want ze slijten niet.

 

dát is dus ook door mijn gedachten gegaan...plastic kaartjes ;D

Toch zie ik hier vanaf, dit om de simpele reden dat die kaarten wél een soort oppervlakte slijtage (lees gebruikerssporen) gaan vertonen, m.a.w. de kaartjes worden bijv. in de kontzak bewaard, tussen de sleutels, raken bekrast op 1 of andere manier enz. enz. en dat geeft op termijn een slordige indruk.

 

Doe me dan maar een bon, eenmalig gebruik en weg=weg...bij aankoop is het netjes, wat ze er zelf mee doen is niet mijn zorg en als ik 'm weer inneem, dan hoeft ie niet weer terug de wereld in.

 

 

 

Kaarten waren iets van A6 formaat dus konden niet in de kontzak.

We hebben ze in Nederland laten maken dus de fabrikant moet nog wel te vinden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het kan allemaal veel makkelijker. Ik heb zelf een online distributie platform opgezet voor software. De sleutels zijn gewoon gegenereerde Guid's in een willekeurige volgorde.

 

Wat je zou kunnen doen is het volgende:

 

Laat een voucher ontwerpen of knutsel er zelf een in elkaar. Laat ze op dik papier drukken in A4 formaat met een kartel rand waarbij er X aantal vouchers op een pagina passen. Vervolgens leg je 100 van die vellen in een goeie laser printer die het papier niet te zeer buigt en met dik papier over weg kan.

 

Maak een database met een paar duizen sleutels en een programma dat per batch X aantal sleutels in een 2D barcode afdrukt (normale EAN-13 bar code heeft te weinig karakters) en vast legd wanneer ze zijn 'uitegegeven'. Het beheer van de codes ligt dan helemaal in eigen beheer en je kan makkelijk en goedkoop nieuwe vouchers maken.

 

Hoop dat je er wat aan hebt,

 

Nick.

Link naar reactie
  • 0

nkcss, waar ligt het controlepunt voor de winkelier of klant om te weten of dat de voucher niet een reeds verstrekte code is?

 

Als ik een voucher koop, en die 100x dupliceer en willekeurig uitgeef, is er zonder controlepunt geen houden meer aan. De winkeliers die hem innemen hebben geen directe manier van na-controle of de code niet al is uitgegeven. Dus dan werk je vervalsingen alleen maar in de hand. Het is niet zo makkelijk als jij het schetst, want als iets een bepaalde valuta vertegenwoordigt, in dit geval euro's met bijv. waardes van 20, 50 en 100 euro moet de beveiliging beter zijn dan dit, omdat het een vorm van "waardepapieren" zijn.

 

Kijk maar naar inbare bedragen voor de staatsloterij, als ik een lot zou vervalsen met hetzelfde nummer en de winkeliers zouden niet een scanner of controlepunt hebben zou ik bij wijzen van 10x hetzelfde bedrag kunnen innen op 10 verschillende locaties. Dit kan echter niet omdat er realtime gechecked wordt. Bij onze ticketleverancier waar wij mee werkten hebben ze scanners staan en UV-lampen om codes af te vinken en te kunnen controleren of het gebruikte materiaal (papier) ook daadwerkelijk origineel is en niet mee is gesjoemeld.

Link naar reactie
  • 0

nkcss, waar ligt het controlepunt voor de winkelier of klant om te weten of dat de voucher niet een reeds verstrekte code is?

 

Als ik een voucher koop, en die 100x dupliceer en willekeurig uitgeef, is er zonder controlepunt geen houden meer aan. De winkeliers die hem innemen hebben geen directe manier van na-controle of de code niet al is uitgegeven. Dus dan werk je vervalsingen alleen maar in de hand. Het is niet zo makkelijk als jij het schetst, want als iets een bepaalde valuta vertegenwoordigt, in dit geval euro's met bijv. waardes van 20, 50 en 100 euro moet de beveiliging beter zijn dan dit, omdat het een vorm van "waardepapieren" zijn.

 

Kijk maar naar inbare bedragen voor de staatsloterij, als ik een lot zou vervalsen met hetzelfde nummer en de winkeliers zouden niet een scanner of controlepunt hebben zou ik bij wijzen van 10x hetzelfde bedrag kunnen innen op 10 verschillende locaties. Dit kan echter niet omdat er realtime gechecked wordt. Bij onze ticketleverancier waar wij mee werkten hebben ze scanners staan en UV-lampen om codes af te vinken en te kunnen controleren of het gebruikte materiaal (papier) ook daadwerkelijk origineel is en niet mee is gesjoemeld.

 

Door de bar code die er op geprint is kun je bij het betalen scannen en de bon aanmerken als 'gebruikt', ik dacht dat dat wel duidelijk was en werkt verder precies zoals je ticket.

 

De vouchers zijn niet herbruikbaar en hebben allemaal een unieke code die slechts eenmaal gebruikt kan worden, dit is dus zeer goed te controleren.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wil TS een cadeaubon uitbrengen die alleen bij zijn eigen lijstenwinkel inwisselbaar is, dus net willekeurig bij aangesloten winkels.

 

Dat maakt een eenvoudiger beveiliging mogelijk en computersystemen bijhouden wat waar is ingewisseld een beetje over the top.

 

Frans

 

Misschien ben ik daar te makkelijk in, ik ben zelf software ontwikkelaar, dus elke behoefte die ik heb kan ik ook zelf voldoen. Toch denk ik dat het wel dat een computer systeem voor de TS de richting is die hij op wilt, aangezien fraude bij hem een zorg is die hij liever niet heeft en met een anti-fraude mechanisme zou hij een groot deel van die zorgen kunnen loslaten.

 

Aangezien kosten waarschijnlijk ook een punt zijn en de oplage niet al te groot zal zijn, is het misschien niet zo verstanding om met hologrammen of speciale meterealen te gaan werken, vanuit dat oogpunt ben ik aan het denken geslagen en met een oplossing gekomen.

Link naar reactie
  • 0

Dat maak ik niet op uit zijn post: "bonnen op landelijk niveau"

 

Nee heb je gelijk in, maar wel uit:

 

k loop al een tijdje met het idee om voor mezelf een kado bon te introduceren

 

wel, in de eerste instantie voor mezelf, maar ik ben met meerdere dingetjes bezig...en daar zit misschien ook wel iets in voor heel NL.

er is meer handel op de wereld dan kunst en lijsten maken ;)

 

maar het gaat in eerste instantie puur voor mezelf.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een soortgelijk systeem al eens gemaakt voor toegangscontrole. We werkte met RFID passen. Iedere pas was gekoppeld aan een nummer, dat nummer vervolgens in de database aan een persoon (kan dus ook een bedrag zijn). Bij de eerste keer scannen zei de software (getoond op een monitor) welkom Joost Schravendeel. Ging ik nog een keer met de pas langs de toegangspoort zei de software 'deze persoon is al binnen.' Is eigenlijk precies hetzelfde. Je kan evt. op de pas een vlakje openlaten voor jouw handtekening (zelfde als bij een pinpas).

 

Als je het helemaal dicht wil timmeren zou je een kadobon kunnen laten activeren middels een SMS-code (vergelijkbaar met de SMS TAN-codes van de ING). Dan koppel je van tevoren die unieke SMS-code aan een pas, pas wanneer dat gedaan is is deze inleverbaar. Op die manier zijn tevens dezelfde kado-bonnen steeds uniek te maken, dus je kan 1) heel weinig kado-bonnen laten maken en 2) iedere (fysiek dezelfde) kadobon is toch iedere keer uniek. De SMS-code zou overigens ook gewoon een web-activatie kunnen zijn.

 

Bijkomend voordeel van een dergelijk systeem is ook dat je alles direct ergens administreert, in een systeem zou je zo kunnen terugkijken wanneer welke kadobon is ingeleverd.

Link naar reactie
  • 0

Door de bar code die er op geprint is kun je bij het betalen scannen en de bon aanmerken als 'gebruikt', ik dacht dat dat wel duidelijk was en werkt verder precies zoals je ticket.

 

De vouchers zijn niet herbruikbaar en hebben allemaal een unieke code die slechts eenmaal gebruikt kan worden, dit is dus zeer goed te controleren.

 

Nkcss, nu is het wel duidelijk, maar dan heb je dus de een BARCODE-Scanner als controlemiddel die gekoppeld is aan een database. Die achtergrondinformatie haalde ik niet direct uit je verhaal - vandaar de vraag.

 

De TS heeft zojuist gaandeweg de antwoorden meer duidelijkheid gegeven over het gebruiksgebied van deze bonnen. Lokaal kan het op een eenvoudigere wijze opgelost worden dan nationaal. Enige kanttekening die ik voor de TS heb is dat als hij nationaal kadobonnen zou willen invoeren dat hij een grondig vooronderzoek moet doen. Er zijn veel mogelijkheden om waardecoupons aan te kunnen bieden, zowel online als offline. Maar hoe je het wend of keert, het gaat om een goede beveiliging en controle van deze beveiliging, anders is het concept in mijn ogen geen haalbare kaart.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De veiligheid is voor mij van belang, ook al is het maar voor lokaal gebruik.

 

Wat betreft het nationale gebeuren: dat is nog toekomstmuziek en misschien bieden er zich nog andere mogelijkheden aan...de techniek staat niet stil!

 

Wat betreft de ideetjes: dank daarvoor!

 

Enkele suggesties had ik zelf ook al wel in het hoofd, maar misschien had nieuwe ideeën over het hoofd gezien.

 

nogmaals dank,

Link naar reactie
  • 0

Popma, ik zou het idee van NKCSS gebruiken voor lokaal-niveau, vind het een goed idee wat volgens mij ook redelijk makkelijk te implementeren is. Mocht je ooit richting nationaal niveau gaan en gebruik maken van drukwerk, dan zou ik je kunnen helpen met advies. Veel succes!

Link naar reactie
  • 1

Tot nu toe beperkt het gebeuren zich tot de technische aspecten. Wanneer je zoekt op "beveiligd drukwerk" valt er voor een papieren versie wel wat te vinden. Voor de moderne versie kun je ook eens kijken op de site van de Nationale EntertainmentCard (de plastic opvolger van de papieren platenbon).

Echter mis ik het organisatorische aspect. M.i. doe je er goed aan om de geldstroom via een andere rechtspersoon (een onafhankelijke stichting) te laten lopen. Hiermee wordt voorkomen dat bij een faillissement van de organisator de inleg van de cardkopers ook verdwenen is.

Verder is nog niet gesproken over eventuele regelgeving (waar ik ook geen deskundige in ben).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.