• 0

Verliezen beleggingen in BV zonder activiteiten aftrekbaar?

Dag,

 

Ik heb een vraag.

Ik heb een BV die enkel bestaat uit contanten van de verkoop van mijn onderneming (10 jaar geleden). Een deel hiervan was belegd en nu met verlies verkocht. Binnen deze BV vinden verder geen activiteiten plaats enkel maandelijkse ontrekkingen voor mijn oudedagsvoorziening. Zijn de verliezen op de beleggingen op een of andere manier aftrekbaar.

 

Alvast bedankt

Chris

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Chris,

 

Als er helemaal geen activiteiten worden uitgeoefend wordt er geen (weinig) winst gemaakt. De enige winsten die je BV maakt bestaan nu waarschijnlijk uit rentevergoedingen van de bank.

Als er geen winst is, kun je niets aftrekken.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 1

Belaste opbrengsten in een pensioen BV bestaan uit rente en dividend. Kosten zijn o.a. kvk, bank en accountant, maar ook de dotatie aan de pensioenvoorziening. Die is er, ook al keert de BV maandelijks een pensioen uit.

 

Als er een verlies op beleggingen ontstaan is na verkoop en er worden geen nieuwe effecten aangekocht, dan zal dat verlies nog 9 jaar verrekenbaar zijn met toekomstige winsten. Herstelt dit echter niet, dan gaat ook de 18K stortingsplicht op aan pensioenuitkeringen.

 

Vergeet dan echter niet dat artikel 4.53 IB een aftrek geeft voor de verloren gegane 18K. Bij liquidatie van de BV ontstaat een verlies in AB ter grootte van de 18K stortingsplicht (of meer als in guldens op gericht is of meer aandelenkapitaal gestort is).

 

Als na twee jaar na liquidatie er geen nieuw AB is ontstaan, mag je 25% van het AB verlies in aftrek brengen (te beginnen met) in box 1.

 

Zie:

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/Hoofdstuk4/Afdeling410/Artikel453/geldigheidsdatum_09-03-2009

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, zoals inmiddels gebruikelijk kom jij vaak met de meest complete en inhoudelijk zinvolle reacties in een ongelooflijk snel tempo. Hopelijk heb je nog andere hobby's en/of gezinsleven. Maar ook ik maak graag mis/ge-bruik van je enorme parate kennis.

Geldt deze regeling feitelijk voor elke BV, dus ook als een actieve BV waarin naast stamrechtverplichtingen ook andere activiteiten zijn ondernomen en vervolgens wordt geliquideerd wegens gebrek aan baten ?

Voor alle duidelijkheid voor overige forum-lezers, je hebt een stamrecht bv van waaruit je ook andere activiteiten ontplooit (ruime statuten laten dit toe). Met de huidige beursmalaise lijdt je verlies, kapitaal in de bv is onvoldoende om aan alle stamrecht verplichtingen te voldoen ondanks de baten vanuit overige activiteiten. Als de "kas" leeg is (inclusief het opsouperen van het gestort kapitaal van 18.000,-) besluit je de BV te liquideren. Daarmee vervalt je AB in box 2. Mag je nu, als ik het goed begrijp, inderdaad het geleden verlies van 18.000,- voor 25% compenseren met je IB als je verder geen AB deelnemingen meer hebt ?

Maw kun je 25% van 18.000,- = 4.500,- verrekenen met je IB ? Natuurlijk heb ik ook gekeken op de aangegeven link maar voor mij is dat toch lastig goed te interpreteren, vandaar de vraag hier in het forum.

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt. De regeling is er voor elke BV. Sterker nog, veel adviseurs kijken hier helaas overheen. Helaas, omdat deze aftrek soms meer opbrengt dan een lege BV verkopen.

 

Voorwaarde is dat het AB twee jaar (lopend belastingjaar meetellen) niet meer aanwezig is. Liquideer je een BV met verlies van de 18K inleg in 2007, dan kun je in 2009 deze regeling toepassen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.