Ga naar inhoud
Geplaatst:

diehard

Bij google maak ik gebruik van AdWords, daarbij wordt de btw verlegd. Ik ben redelijk bekend met dit fenomeen.

Als ik 10 euro betaald heb aan google, 10 euro + 1,90 (19% btw) = 11,90 totaal.

Hoe moet ik deze extra bijtelling van 1,19 (19% btw) euro verwerken in mijn administratie? Dit staat namelijk niet vermeld op de factuur van google zelf.

Of hoeft dit niet perse in de adminstratie opgenomen worden en moet dat alleen ingevuld worden bij omzetbelasting als verlegging van de btw.

Alvast bedankt :)

Featured Replies

Geplaatst:

frelo

Ja weglaten kan je een echt probleem opleveren want e.e.a moet wel degelijk in de administratie worden verwerkt. Als het een Nederlandse factuur betreft draag je de BTW af in rubriek 2a Hier wordt ook de "omzet" vermeld.

Is het een intracommunautaire factuur, in gewoon Nederlands een levering uit een ander EU land, dan gebruik je rubriek 4b en is het een invoer uit een niet EU land dan gebruik je rubriek 4a

Vervolgens mag je, als de ontvangen factuur voldoet aan alle gestelde eisen (binnen NL en EU MOETEN o.a. beide BTW nummers worden vermeld en de adressen (niet alleen een postbus!) worden vermeld, waarbij je zelf aansprakelijk bent voor de juistheid van de gegevens, dus controleer de buitenlandse BTW nummers en de facturen voordat je betaald!), bij rubriek 5b de "hierboven" afgedragen BTW weer als voorbelasting worden verrekend.

Let er wel op dat de verleggingsregeling ook duidelijk op de factuur wordt vermeld.

Succes, Fred

Administratiekantoor Frelo

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

diehard

• Auteur

Ja weglaten kan je een echt probleem opleveren want e.e.a moet wel degelijk in de administratie worden verwerkt. Als het een Nederlandse factuur betreft draag je de BTW af in rubriek 2a Hier wordt ook de "omzet" vermeld.

Is het een intracommunautaire factuur, in gewoon Nederlands een levering uit een ander EU land, dan gebruik je rubriek 4b en is het een invoer uit een niet EU land dan gebruik je rubriek 4a

Vervolgens mag je, als de ontvangen factuur voldoet aan alle gestelde eisen (binnen NL en EU MOETEN o.a. beide BTW nummers worden vermeld en de adressen (niet alleen een postbus!) worden vermeld, waarbij je zelf aansprakelijk bent voor de juistheid van de gegevens, dus controleer de buitenlandse BTW nummers en de facturen voordat je betaald!), bij rubriek 5b de "hierboven" afgedragen BTW weer als voorbelasting worden verrekend.

Let er wel op dat de verleggingsregeling ook duidelijk op de factuur wordt vermeld.

Succes, Fred

Oke dat is duidelijk, maar hoe moet ik die extra 1,90 btw toeslag dan verwerken in mijn administratie?

Jij zegt dat het verwerkt moet worden in de administratie, bedoel je daarmee alleen in de aanslag omzetbelasting?

Moet ik dan op de factuur van google dit zelf gaan vermelden of zelf een factuur of verwijzing ervoor aanmaken en die bijvoorbeeld aan die factuur vastnieten?

@ Joost, ik had al de zoekfunctie gebruikt en dat gevonden, maar het werd mij niet echt duidelijk hoe ik dit in mijn administratie moet verwerken. Hoe ik aangifte met die verlegging moet doen is mij duidelijk.

Geplaatst:

frelo

Succes, Fred

Oke dat is duidelijk, maar hoe moet ik die extra 1,90 btw toeslag dan verwerken in mijn administratie?

Jij zegt dat het verwerkt moet worden in de administratie, bedoel je daarmee alleen in de aanslag omzetbelasting?

Moet ik dan op de factuur van google dit zelf gaan vermelden of zelf een factuur of verwijzing ervoor aanmaken en die bijvoorbeeld aan die factuur vastnieten?

@ Joost, ik had al de zoekfunctie gebruikt en dat gevonden, maar het werd mij niet echt duidelijk hoe ik dit in mijn administratie moet verwerken. Hoe ik aangifte met die verlegging moet doen is mij duidelijk.

Je hoeft de BTW (1,90) niet op de factuur te vermelden). de verwerking van de verleggings BTW verschilt per pakket, dus zonder die info kan ik daar weing over zeggen.Als je in het pakket juist boekt zal de BTW in de (elektronische aangifte) er correct uitkomen.

Gebruik je geen boekhoudpakket maar Excel dan kan je een extra kolom maken voor af te dragen BTW verlegd 19% 1,90 (credit boeken) en een kolom voor Te verrekenen BTW verlegd 19% 1,90 (DR boeken).

Je zal waarschijnlijk in dit geval gebruik maken van de aangifte van de belastingdienst en hier van je de gegevens gewoon invullen.

Nogmaals succes, Fred

sasdasdadas

Administratiekantoor Frelo

Geplaatst:

diehard

• Auteur

Oke, bedankt ik snap het 8)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.