• 0

Algemene Voorwaarden voor internet bestelsysteem

Beste higherlevel leden,

 

Ik ben werkzaam bij een groothandel en ben belast met het implementeren van een internet bestelsysteem, dit bestelsysteem is alleen bedoelt voor onze huidige debiteuren en niet bedoeld voor consumentenverkoop.

Nu vroeg ik me af of de huidige algemene voorwaarden hiervoor nog gewijzigd moeten worden m.b.t. koop of afstand, 7 dagen regeling etc.etc.

Aangezien mijn juridische kennis erg beperkt is hoop ik dat jullie me hiermee kunnen helpen.

 

Bijvoorbaat dank,

 

Michiel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek de algemene voorwaarden van je concurrenten en van andere internetbestelwinkels eens op.

 

Leg die naast elkaar, tezamen met je eigen huidige voorwaarden en pas ze toe op je eigen situatie.

Dan moet je al een heel eind komen

 

Verandert er iets in je proces als een bestelling via internet wordt geplaatst in plaats van via de fax?

Worden de levertijden sneller, zijn de kosten lager, worden transportkosten anders berekend of iets anders?

 

Als alles hetzelfde blijft alleen de manier van bestellen verandert dan lijkt mij dat je eventueel alleen iets in je voorwaarden hoeft te veranderen mbt de bestelwijze via internet.

 

Bijvoorbeeld dat je 'alle aandacht aan de website hebt besteed, maar niet aansprakelijk bent voor fouten, verkeerde omschrijvingen, verkeerde foto's etc.' . Een tekst die je vaak in de disclaimer tegenkomt en niet in de voorwaarden maar dat terzijde.

 

Veranderen er meer dingen (wijze van betalen, betalingstermijnen, kortingen etc.) maak dan een overzicht van welke punten er veranderen en ga per punt na of je voorwaarden nog dekkend zijn.

Link naar reactie
  • 0

Voor de wet is er naar mijn idee geen verschil tussen het bestellen via een telefoon, website of fax. Ik ben echter geen expert. De "wet koop op afstand" is alleen van toepassing op verkoop aan particulieren. Bedrijven worden door de wetgeving niet veel in bescherming genomen. Ik denk dat je aan je voorwaarden dus niets of anders niet veel hoeft te wijzigen. Hooguit een uitbreiding op een beschrijving van het bestelprocedure, als die er al in zit.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedrijven worden door de wetgeving niet veel in bescherming genomen. Ik denk dat je aan je voorwaarden dus niets of anders niet veel hoeft te wijzigen. Hooguit een uitbreiding op een beschrijving van het bestelprocedure, als die er al in zit.

Het grootste verschil is dat bij consumentenkoop niet ten nadele van de consument afgeweken kan worden van de wettelijke regeling, maar bij b2b kan dat wel. Het is daarom juist zaak die algemene voorwaarden goed op te bouwen (lees: aansprakelijkheid zo ver mogelijk te beperken)

Link naar reactie
  • 0

Beste Michiel,

 

Koop op afstand is alleen van toepassing op consumentenkoop (art. 7:46a sub b BW).

 

Let er bij het "ter hand stellen" van je AV onder andere op:

- dat de AV voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst kunnen worden geraadpleegd (dit is ook zo wanneer via een website een overeenkomst tot stand komt);

- dat de AV kunnen worden opgeslagen en later uitgeprint kunnen worden (er moet later kennis kunnen worden genomen van de AV).

 

mr. Beerens

 

 

DE CLERCQ Advocaten • Notarissen

http://www.declercq.com

Link naar reactie
  • 0

Veel grote brouwerijen en drankenhandels hebben al jaren een bestelsysteem voor de debiteuren. Zij zijn één van de eersten die een dergelijk systeem b2b toepasten, je zou hen eens kunnen benaderen. Zij kunnen je er zeker een gedegen advies over geven! Verder ben ik het volledig eens met voorgaande adviezen, kijk wat rond bij andere bedrijven die b2b verkopen. Ik weet niet hoe groot het bedrijf is waar deze opdracht voor is maar wellicht is het aan te raden deze algemene voorwaarden juridisch te laten toetsen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.