Ga naar inhoud

Einde VOF, verrekening minus goodwill?

Geplaatst:

Vennoot2009

Beste mensen,

Loop als mede-vennoot tegen het volgende probleem aan:

Situatie:

Mijn broer en ik investeerden vorig jaar allebei bedrag x p.p. en beginnen een bouw- en aannemersbedrijfbedrijf. Beiden staan bij de KvK als gelijkwaardig VOF-vennoot geregistreerd; zonder beperkingen. Er wordt het eerste jaar een omzet gemaakt van ongeveer € 100.000,- en een bescheiden winst. Beiden onttrekken uit onderneming. Wegens privéverschillen (broer lag in scheiding, dubbele woonlasten etc) is bij voorbaat overeengekomen dat hij meer mag/zal onttrekken dan ik. Alles in proporties.

Na 1 jaar wordt de balans opgemaakt, mijn broer heeft inderdaad meer te hebben onttrokken dan ik. Dit is zoals aangegeven in onderling overleg gebeurd maar niet in deze proporties; het verschil blijkt te groot om zakelijk op dezelfde manier verder te gaan. Neem hem niets kwalijk maar ik denk dat ik het alleen beter kan. Besloten wordt dat ik alleen verder ga, mijn broer gaat weer in loondienst treden. Dit wil hij ook graag, heeft een goede aanbieding gehad dus iedereen blij. Dan moet in goed overleg uitelkaar gegaan worden; boedeltechnisch en financieel. Wij willen als broers hier absoluut goed uitkomen, o.a. ivm verjaardagen etc ;)

Mijn gedachtes zijn als volgt:

Mijn broer betaalt het verschil in onttrekkingen terug; VOF wordt ontbonden en ieder gaat zijns weegs. Ik ga als BV of eenmanszaak verder, neem zakelijke boedel/klanten/netwerk etc mee.

Geachtes van mijn broer zijn als volgt:

Hij wil het bedrag (het verschil in onttrekkingen) terugbetalen; maar minus uitkoopbedrag. Want; zo is zijn redenering: zodra het verschil in onttrekkingen is teruggestort is er wat dat betreft; financieel gezien; geen verschil meer. Er zou dus gewoon verder gewerkt kunnen worden maar, omdat ik niet met hem verder wil, zal hij zal dan dus uitgekocht moeten worden.

Wie heeft nu het meeste recht van spreken? Denk ik te simpel of denkt hij juist te ingewikkeld? Heb al even rondgesnuffeld op dit forum maar geen gelijkenissen gevonden. Iemand een idee?

Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden, alvast bedankt daarvoor!

Hans

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK

Mijn gedachtes zijn als volgt:

Mijn broer betaalt het verschil in onttrekkingen terug; VOF wordt ontbonden en ieder gaat zijns weegs. Ik ga als BV of eenmanszaak verder, neem zakelijke boedel/klanten/netwerk etc mee.

Het lijkt me dat daar toch wel enige vergoeding tegenover mag staan?

Geachtes van mijn broer zijn als volgt:

Hij wil het bedrag (het verschil in onttrekkingen) terugbetalen; maar minus uitkoopbedrag. Want; zo is zijn redenering: zodra het verschil in onttrekkingen is teruggestort is er wat dat betreft; financieel gezien; geen verschil meer. Er zou dus gewoon verder gewerkt kunnen worden maar, omdat ik niet met hem verder wil, zal hij zal dan dus uitgekocht moeten worden.

Wie heeft nu het meeste recht van spreken? Denk ik te simpel of denkt hij juist te ingewikkeld? Heb al even rondgesnuffeld op dit forum maar geen gelijkenissen gevonden. Iemand een idee?

ZIe boven. Zo van de zijlijn lijkt mij het standpunt van je broer alleszins reëel.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Manon GJ

Ben het eens met StevenK dat er zeker iets tegenover mag staan als jij doorgaat met opgebouwde klantendatabase. Hoeveel dit dan moet zijn, kan ik op basis hiervan niet zeggen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Mits Hans alleen of met het personeel ook wel al die opdrachten aankan. Als broerlief daarin een essentiële rol speelde, dan wordt de vof na zijn vertrek ook minder waard. Zonder broer zullen immers alsdan niet alle opdrachten uitgevoerd kunnen worden.

Hans: hoe stond jouw broer hierin? Was zijn aandeel in het werk essentieel voor de omvang van het klantenbestand en kun je met datzelfde klantenbestand zonder hem wel alle opdrachten aan?

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Vennoot2009

• Auteur

Mits Hans alleen of met het personeel ook wel al die opdrachten aankan. Als broerlief daarin een essentiële rol speelde, dan wordt de vof na zijn vertrek ook minder waard. Zonder broer zullen immers alsdan niet alle opdrachten uitgevoerd kunnen worden.

Hans: hoe stond jouw broer hierin? Was zijn aandeel in het werk essentieel voor de omvang van het klantenbestand en kun je met datzelfde klantenbestand zonder hem wel alle opdrachten aan?

groet

Joost

Beste Joost,

Dank voor je reply. Kan het alleen wel aan, de taakverdeling was meer praktisch dan gebaseerd op kwaliteiten. Alle opdrachten kunnen dus ook in de toekomst worden uitgevoerd. Hieronder uitgebreidere reactie; ook op andere reacties.

Geplaatst:

Vennoot2009

• Auteur

Beste allemaal,

Dank voor je reacties. We zijn al een stuk verder met de afronding; het meeste papierwerk is achter de rug. We denken eraan om een mediator (familielid of wederzijdse vriend/vriendin) in te schakelen om voor alle partijen een goede oplossing te vinden. Ik houd u op de hoogte!

Nogmaals dank,

MVG Hans

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

We denken eraan om een mediator (familielid of wederzijdse vriend/vriendin) in te schakelen om voor alle partijen een goede oplossing te vinden.

Hans,

Uit mijn advieservaring is dit juist geen goed idee. Een betrokkene is altijd bevooroordeeld, hoe graag hij/zij het ook niet wil zijn. Betaal dan liever een onafhankelijk deskundige.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.