• 0

Overname BV -> omzetten naar VOF?

Wij zijn in de gelegenheid een BV over te nemen van het bedrijf waar mijn vrouw werkzaam is. Nu is het nog maar de vraag of de BV in zijn huidige vorm (omzet, risico, medewerkers) ook een BV moet blijven. Nu lees ik erg veel over het omzetten van een VOF naar een BV, maar over de mogelijkheid om het omgekeerde te doen blijf ik in het ongewis.

Kan iemand mij vertellen wat de juridische en fiscale gevolgen zijn van het overzetten van een BV naar een VOF?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20492-overname-bv-omzetten-naar-vof/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Devote

Dat is een behoorlijk complexe regeling, bekend als terugkeer uit de BV. Hieraan zijn standaardvoorwaarden gekoppeld, maar het gaat iets te ver om dat allemaal uit te leggen hier.

Bij staking van de BV wordt de stakingswinst (stille en fiscale reserves en desinvesteringsbijtelling) omgezet in een zgn. terugkeerreserve. Daarin ligt de fiscale claim op de stakingswinst en die wordt zodoende doorgeschoven naar de ex-aandeelhouders, zijnde de vennoten in de vof. Over die terugkeerreserve reken je af bij staking van de vof.

Verder dient de BV waaruit teruggekeerd gaat worden een onderneming te drijven (beleggingsmaatschappijen zijn uitgesloten), dienen alle aandeelhouders mee te doen, moet de onderneming na terugkeer een bepaalde periode worden voortgezet en zal de BV zelf na overdracht moeten worden ontbonden. Bijzondere aandacht vereist een oplossing voor mogelijke pensioen- en lijfrentevoorzieningen in de BV. Veelal zullen die - ter voorkoming van afrekening - ondergebracht moeten worden bij een derde (bijv. verzekeraar).

Als er geen stille en fiscale reserves zijn dan is het makkelijker om te zetten naar een VOF door:

de aandeelhouders richten samen een vof op. De BV verkoopt haar activa en passiva aan de VOF tegen marktprijs.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Waarom wil de de BV eigenlijk in een VOF omzetten? Ook ik vind het een complexe manier en het kan inderdaad eenvoudiger. De verkoper blijft dan met een lege BV achter, maar kan deze liquideren.

Als één van je redenen afscheid van personeel nemen is, zal omzetting of een activa deal je niet helpen. Personeel is aan de activa 'verbonden' en gaat van rechtswege mee over.

• 0

Waarom wil de de BV eigenlijk in een VOF omzetten? Ook ik vind het een complexe manier en het kan inderdaad eenvoudiger. De verkoper blijft dan met een lege BV achter, maar kan deze liquideren.

Als één van je redenen afscheid van personeel nemen is, zal omzetting of een activa deal je niet helpen. Personeel is aan de activa 'verbonden' en gaat van rechtswege mee over.

Weet je dat zeker? Voor zover mij bekend geldt dat alleen bij de overgang van een onderneming.

(art. 663 boek 7 BW)

Een onderneming wordt geacht overgedragen te worden indien het zijn/haar identiteit houdt. Het Europese Hof heeft een aantal factoren gegeven die van belang zijn bij de vraag of de identiteit behouden blijft:

-de aard van de betrokken onderneming;

-zijn materiële activa overgedragen;

-de waarde van die activa;

-is vrijwel al het personeel overgenomen door de verkrijger;

-is de klantenkring overgedragen;

-in welke mate komen de ondernemingsactiviteiten voor en na de overgang met elkaar overeen;

-zijn die activiteiten onderbroken en zo ja, hoelang?

(niet limitatief, er kunne meer factoren zijn)

Kort gezegd komt het erop neer dat je inderdaad niet personeel kunt/mag dumpen met een 'trucje' door de onderneming te verkopen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Niet helemaal.

Activa-overdracht betekent niet per definitie dat personeel mee over gaat. Dit is alleen het geval indien er sprake is van overdracht van een onderneming. (al dan niet verkapt)

Dus er kan in bepaalde gevallen sprake van zijn dat personeel mee overgaat. Zeer zeker niet per definitie.

Stel je voor zeg... dat zou een enkele activa-overdracht wel heel gevaarlijk worden.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Dacht dat het een helder verhaal was. Niet dus. Gaat uiteraard niet over een enkel activum, maar om een substantieel deel van de activa. Dus datgene dat nodig is om de onderneming te drijven. Een hard criterium kan ik je niet geven, maar dat is al vrij snel het geval. We zeggen verder gewoon hetzelfde.

• 0

Omdat TS sprak over omzet, risico en medewerkers ging ik uit van onderneming.

Ben het verder volledig met jullie eens.

• 0

Me too.

Verder net een bericht in mijn mailbox:

"Ik meen dat een BV. niet op een VoF kan overgaan door gebrek aan rechtsgrond. Er zijn enkel gevallen bekend waar het wel kon UITSLUITEND door tussenkomst van de rechter. In deze gevallen was de BV weleer een VoF en kon terugkeren naar dezelfde vennoten. Maar mij lijkt, dat de BV (om over te gaan op een niet-rechtspersoon) eerst ontbonden dient te worden -> verlies alle rechten -> wat kan dan in hemelsnaam (nog) overgaan?

Omdat een VoF in een BV omgezet kan worden denkt iedereen dat het andersom ook het geval is. Ik denk het niet."

Any clues? ??? gaat voor nu mijn petje te boven!

• 0

Het kan zeker wel, maar niet zonder meer. Hier kom ik morgen wel op terug, ik heb er nu de tijd en energie niet meer voor..

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

• 0

Zoals Joost hierboven al heeft uitgelegd kan het absoluut wel. Het zijn alleen wel rot (eh moeilijke) regelingen die je echt niet even zelf in elkaar moet gaan puzzelen.

• 0

Me too.

Verder net een bericht in mijn mailbox:

"Ik meen dat een BV. niet op een VoF kan overgaan door gebrek aan rechtsgrond. Er zijn enkel gevallen bekend waar het wel kon UITSLUITEND door tussenkomst van de rechter. In deze gevallen was de BV weleer een VoF en kon terugkeren naar dezelfde vennoten. Maar mij lijkt, dat de BV (om over te gaan op een niet-rechtspersoon) eerst ontbonden dient te worden -> verlies alle rechten -> wat kan dan in hemelsnaam (nog) overgaan?

Omdat een VoF in een BV omgezet kan worden denkt iedereen dat het andersom ook het geval is. Ik denk het niet."

Any clues? ??? gaat voor nu mijn petje te boven!

Zie inderdaad mijn eerdere reactie over terugkeer uit de BV! Dat is een fiscaal gefacilieerde oplossing, dus beslist zonder tussenkomst van een Rechter.

• 0

Kan het niet eenvoudiger? Dat je een nieuwe VOF opricht en deze via activa/passiva transactie de inhoud van de bestaande BV overneemt?

Scheelt je een stap en laat je de lege BV achter bij de huidige eigenaar...

Zie het einde van mijn eerste post. Dit is echter alleen gunstig als er geen reserves zijn waarover afgerekend moet worden.

Groet

Joost

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar