• 0

vraagje over de algemene heffingskorting

 

Vraag:

Stel je bent ondernemer (eenmanszaak) en je hoeft structureel geen IB te betalen.

Je partner werkt niet. Heeft je partner dan recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting?

 

Context:

Bij een bevriende relatie speelt dit. Zijn partner had de heffingskorting per maand uitgekeerd gekregen, maar moet het nu terugbetalen. Telefonisch geeft de belastingdienst aan dat omdat zij beiden over het jaar geen belastingen hebben betaald, dus ook geen recht hadden op teruggaaf. Daar kan ik in komen, maar ik dacht dat de algemene heffingskorting sowieso toegekend werd als je geen inkomen hebt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat klopt. En als je een zwabberende zaak hebt en je draait een of meerdere "0"-jaren, dan mag je partner het terugbetalen. Er zijn kamervragen geweest vorig jaar om dat terug te draaien, omdat het logisch is dat iemand die al nauwelijks iets heeft, extra moeite heeft om dat terug te betalen. Die "0"-jaren kun je overigens ook door b.v. een wbso-regeling of zoiets krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het niet mee eens omdat het uitbetalen van de heffingskorting van de partner alleen is toegestaan als de andere partner voldoende loonheffing afdraagt.

 

Dit is een situatie die speelt binnen het fiscaal partnerschap die dan de mogelijkheid biedt om de korting te verrekenen met het loon van de kostwinner. Indien je geen loonheffingen afdraagt maak je ook geen gebruik van de algemene heffingskorting. Dit ziet op een belastingvrije voet over de eerste plus kminus € 5800 loon die je verdient. Daar hoef je geen belasting over te betalen en je krijgt niet automatisch dit bedrag uitgekeerd.

 

Dus het is een vast gestelde korting op de verschuldigde belasting bij de aangifte IB met de mogelijkheid gedurende het jaar deze heffingskorting van de vrouw via het inkomen van de man uit te laten betalen.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je ook op het aanvraagformulier / -programma (bewust?) verkeerde informatie invullen, anders wordt de uitbetaling van de algemene heffingskorting uberhaubt niet toegekend.

Het programma rekent in ieder geval mee. Bij onmogelijkheid wordt dat aangegeven.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

 

Vraag:

Stel je bent ondernemer (eenmanszaak) en je hoeft structureel geen IB te betalen.

Je partner werkt niet. Heeft je partner dan recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting?

.....

 

Daar kan ik in komen, maar ik dacht dat de algemene heffingskorting sowieso toegekend werd als je geen inkomen hebt.

 

Als een van de partners geen IB betaalt over zijn inkomen, dan heeft de ander (die niets verdient) geen recht op de algemene heffingskorting. Voorwaarde is namelijk dat de verdienende partner voldoende IB betaalt om de heffingskorting van de niet verdienende partner te verzilveren.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.