• 0

nieuw design produkt

Hoi

Vandaag voor het eerst op deze site.

Situatie

Heb een idee voor een nieuw produkt. Ik wil het graag kopen maar het bestaat niet. Mooi dus. Het zit hem in de sfeer van design en woninginrichting.

Ik ben er van overtuigd(zoals iedereen met zijn/haar ideeen) dat dit kan aanslaan.

Ik werk echter nog en wil starten vanuit huis(avonduren,weekend, vakantiedagen) en de produktie voorzichtig opstarten extern (bv buitenland), en pas na daadwerkelijk succes doorstarten.

Wat is het meest minimale wat ik moet regelen op juridisch/fiscaal vlak ?

Eventueel andere tips ? Ik ben me nu aan het orienteren middels deze site en bv KvK.

Jos

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jos,

 

Ik zou proberen een businessplan te schrijven. In het ondernemingsplannen forum hier op higherlevel.nl kan je wat voorbeelden vinden.

 

Het doorlopen en schrijven van een businessplan forceerd je om over de meest kritische dingen na te denken. Voor het schrijven van je businessplan hoef je eigenlijk alleen maar onderzoek te doen.

 

succes!

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Deel het idee anders eerst met je betere vrienden en familie. Die zullen niet zo snel met je idee aan de haal gaan dan iemand die je niet goed kent. Ook zou ik een beetje rondpolsen in de design en woninginrichtingwereld. Niet gelijk het hele idee verklappen maar een beetje verdraaid er over praten. Als je het gevoel krijgt dat je een bepaalde persoon er meer over kunt vertellen en deze je ook kan helpen (anders heeft het weinig nut) kun je die gene erover informeren. En je moet natuurlijk marktonderzoek doen, is er wel vraag naar je product?

Link naar reactie
  • 0

Spiegelen is ontzettend belangrijk vind ik. Probeer dus iemand te vinden met ondernemerservaring die je vertrouwt.

 

Met hem/haar loop je de verschillende stappen door, probeer zo open mogelijk te zijn (vandaar dat je de persoon wel moet kunnen vertrouwen).

 

Een goede coach kan enorm waardevol zijn.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Misschien is het een idee om mee te doen aan de New Venture Competitie. Meedoen is kosteloos en al gaande het trajact (3 rondes) krijg je heel veel feedback, ondersteuning en coaching.

De deadline voor de eerste ronde is november ... wellicht dat je tegen die tijd je oriëntatiefase hebt afgerond en je dus met een beknopt businessplan kunt deelnemen?

 

Verder ben en blijf je natuurlijk altijd welkom in het forum om hier je specifieke vragen te stellen !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Als het echt om inovatie gaat binnen de sector raad ik je toch aan snel te zijn met eventuele onderzoeken en zo snel mogelijk een patent te nemen op het ontwerp zodat andere personen die hetzelfde op de markt zouden willen brengen niet meer om je heen kunnen. Ik ben zelf afkomstig uit België maar denk dat er wel een Nederlandse organisatie bestaat die je daarin met raad en daad kan bijstaan. (wees natuurlijk voorzichtig wanneer je met je idee bij derden ten rade gaat)

 

Veel succes ...

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Sjoske,

 

Bij nieuwe producten wordt vaak direct gesproken over patenten. Raadzamer is het om je product gedateerd op papier vast te leggen en te deponeren bij een notaris. Wat veel mensen vergeten bij het regelen van een patent is dat het na 18 maanden openbaar wordt, zodat iedereen middels inzage in het patentenregister kan nagaan hoe jouw product tot stand komt. In het MKB zijn veel ondernemers niet genegen om een patent aan te vragen vanwege die openbaarheid na 18 maanden. Het meest bekende voorbeeld is Coca Cola. Het recept is niet gepatenteerd.

 

Probeer zelf te produceren in samenspraak met een potentiele partner. Als jouw product een succes is komen de grote jongens vanzelf naar je toe om eventueel het idee te kopen.

 

Succes.

 

 

Michael Klijn

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik nog even krititsch naar de oorspronkelijke vraag kijk herken ik hierin veel van mijn eigen situatie:

 

Momenteel ben ik nog druk met andere activiteiten, maar ik ben wel van plan een bedrijfje op te zetten met een eigen(gemaakt) product. Het is nog moeilijk te schatten hoe groot de markt hiervoor is, en vooral hoe het gaat lopen: kan ik de vraag ook aan e.d.

 

Ik heb zelf ook de neiging 'klein' te beginnen, en dan te zien of het gaat lopen. Daarna kun je net zoveel groeien als je wilt. Wat zijn de minimale voorwaarden (registraties kvk/belastingen/verzekeringen) als je nog tamelijk klein bent, maar geen illegale praktijken wilt gaan uitoefenen.

 

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Beste Sven,

 

In technische zin is je antwoord correct. Maar wat ik regelmatig heb gezien is dat veel uitvinders denken dat ze met een octrooi veel geld kunnen verdienen. Die denkwijze is slechts voor een enkeling weggelegd. Voor de meesten is het beter om het vast te leggen op wijze zoals ik heb beschreven en vervolgens te gaan proberen om het op markt te brengen. Mocht het dan niet werken om die markt te veroveren, dan kost het je uiteindelijk niet zoveel, terwijl een octrooi, zeker wereldwijd gezien, onbetaalbaar is.

 

Voor een ieder die een product wil ontwikkelen en het op de markt wil brengen raad ik aan om klein te beginnen en de kosten zo laag mogelijk te houden. Lukt het niet, begin dan aan iets anders.

 

 

Groet,

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Dagtekenen van een document is alleen interessant in geval van auteursrecht.

 

De tip in de post van michael63 is wel degelijk van belang als een ander octrooi aanvraagt op een vinding die je zelf eerder hebt gedaan. Door de vastlegging bij een notaris kun je aantonen dat je eerder was met de vinding dan de persoon die daadwerkelijk octrooi heeft aangevraagd.

 

Je kunt dan zelf de vinding produceren en op de markt brengen, ook al schendt dit het octrooi. Doorverkopen van de vinding om door een ander te laten produceren en te vermarkten is echter (juridisch) bijzonder lastig.

 

Daarnaast geeft het je een sterkere positie bij het benaderen van potentiële partners. Overigens is het laten tekenen van een NDA (Non Disclosure Agreement) aan te bevelen vóórdat je in detail over je vinding in gesprek gaat met derden.

 

Over het al dan niet octrooieren van een vinding bestaan ruwweg twee "scholen":

 

A. Octrooieer een vinding en verkrijg het jarenlange monopolie op de vinding. Het octrooi kost veel tijd en geld en een octrooi is vaak redelijk eenvoudig te omzeilen door concurrenten. Deze concurrenten kennen de kosten van een octrooi niet en hebben daardoor lagere kosten en daarmee vaak een lagere marktprijs.

 

B. Octrooieer niet en steek de bespaarde kosten in een marketing campagne om de marktpenetratie van de vinding in korte tijd hoog te laten worden. Hierdoor gaan de productie kosten behoorlijk omlaag en wordt het voor de concurrentie moeilijker om toe te treden.

 

Welke keuze je maakt hangt van de vinding af. Is het een nieuw wiel, kies dan voor A. Is het een beter of een verbeterd wiel, kies dan voor B.

 

Echter, beschik je over voldoende financiële middelen, kies dan voor een octrooi èn voor een snelle marktpenetratie.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.