• 0

Vraag belastingformulier startende eenmanszaak

Ik heb een vraagje omtrent het invullen van het formulier voor het inschrijven van een startende eenmanszaak bij de belastingdienst.

 

Recent benaderde een vriendin van mij voor het bouwen van een website. Ze wil de kosten voor het bouwen van deze website betalen uit haar OOR-subsidie. Deze OOR-subsidie betaalt echter enkel instanties welke ingeschreven zijn in het handelsregister. Aangezien ik nog niet ingeschreven ben in het handelsregister, zal ik dus een eenmanszaak moeten beginnen.

Ik zal deze onderneming echter naar alle waarschijnlijkheid maar één keer 'gebruiken' voor deze website, verder zal ik niet actief opdrachten binnenhalen. Ik ben dus vrij zeker dat ik maar twee weken inkomsten zal ontvangen.

Het formulier gaat er echter vanuit dat ik het hele jaar doorwerk, dus ik weet niet zeker wat ik bij de volgende vraag in moet vullen:

 

6b Hoeveel uur per week verricht u arbeid in uw onderneming?

Ik verwacht niet meer dan 20 uur nodig te hebben voor het verwerken van deze opdracht, moet ik dan '1 uur' invullen? Of moet ik een hoger urenaantal invullen (aangezien ik op dit moment wél veel uren maak), tevens ten behoeve van de geloofwaardigheid?

 

Verder verdien ik met deze opdracht 1000 euro, dus ik neem aan dat ik dit in moet vullen bij de schatting van de winst? En geldt dit dan als een geldige inkomstenbron (winst uit onderneming)?

 

Kortom; ik heb wat moeite met het invullen van dit formulier aangezien ik één opdracht uit zal voeren binnen deze eenmanszaak en dan is het weer afgelopen. Ik hoop dat jullie mij wat uitleg kunnen geven.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

...

Kortom; ik heb wat moeite met het invullen van dit formulier aangezien ik één opdracht uit zal voeren binnen deze eenmanszaak en dan is het weer afgelopen. Ik hoop dat jullie mij wat uitleg kunnen geven.

 

Alvast bedankt!

 

Het lijkt me makkelijker als je een bedrijf zoekt dat jou eenmalig inhuurt om deze opdracht uit te voeren. Heb je al deze ellende ook niet. Geef dat bedrijf 50 EUR voor de moeite en je houdt bruto 950 over.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

...

Kortom; ik heb wat moeite met het invullen van dit formulier aangezien ik één opdracht uit zal voeren binnen deze eenmanszaak en dan is het weer afgelopen. Ik hoop dat jullie mij wat uitleg kunnen geven.

 

Alvast bedankt!

 

Het lijkt me makkelijker als je een bedrijf zoekt dat jou eenmalig inhuurt om deze opdracht uit te voeren. Heb je al deze ellende ook niet. Geef dat bedrijf 50 EUR voor de moeite en je houdt bruto 950 over.

Die €50,- ben je anders toch wel kwijt aan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel :-). Dit zal waarschijnlijk dus inderdaad een goede optie zijn. Bedenk namelijk ook dat je voor die mini-eenmanszaak wél een mini-administratie moet opzetten die je straks zeven jaar mag gaan bewaren.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het ook wat vergezocht om voor 1 opdracht een eenmanszaak op te zetten.

Ik zou voor de belastingdienst zeker niet meer dan 20 uur per week invullen want dan loop je het risico dat je wordt gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dat is met maar 1 opdracht echt niet van toepassing.

 

Ik zou dat eerder gokken op 1 of 5 of zo inderdaad. Dat je voor deze ene opdracht veel meer uren maakt, is niet erg.

Kijk hiervoor even naar het jaargemiddelde wat je denkt dat het gemiddelde is per week.

 

KvK kost inderdaad 49 euro per jaar.

Ik ben als detailist automatisch ook lid van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Ik weet niet of zoiets er ook is voor de website branche?

 

Als het je leuk lijkt een vervolg te geven aan deze opdracht en misschien wel meer opdrachten wil gaan doen, dan zou ik voor een kvk inschrijving gaan, anders kan je beter kijken of het via een ander bedrijf kan zoals hier al geopperd.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gideon,

 

Tja, fiscaal zal er geen sprake zijn van een onderneming, maar voor de KvK wel. Als dat alles is waar OOR naar vraagt, dan kun je het wel zo doen. Uren per week is dan 20. Dat je nu al voorziet dat de onderneming snel weer uitgeschreven zal worden, is niet relevant.

 

Als een bedrijf jou eenmalig in moet huren, dan zal dat bedrijf ook willen weten of ze jou als ondernemer inhuren, freelancer of wellicht loondienst. Dat vereist een VAR-verklaring (zie zoekfunctie) en dus weer meer werk om alles fiscaal dicht te krijgen.

 

Dan is de optie om een onderneming voor korte duur in te schrijven makkelijker (hoef je ook geen webdesigner te vinden die jou voor 50 euro de opdracht gunt). Fiscaal geef je dit dan aan onder resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.