Jump to content

Michiel Hennink

Super Senior
  • Content Count

    199
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18

Personal info

  • You are:
    student
  • Gender
    Male
  • Address
    Erasmuslaan 68, Zeist, 3707ZE, Netherlands
  • First name
    Michiel
  • Last name
    Hennink
  • Company or organization name
    Ad Summa
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    < 18
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  1. Het eerste wat in me opkomt: wat een suffe bedrijfsnaam, is daar niet wat aan te doen? Easy-123 is niet een beetje, maar volledig nietszeggend. Verder gaat het streepje in de naam je waarschijnlijk klanten kosten, omdat mensen die de naam horen, regelmatig per ongeluk 123Easy.nl zullen intikken. Op de website valt me als eerste op, dat het niet meteen duidelijk is wat je product is. Ik zie een afbeelding van softwarepakketten: verkoop je die? Daarbij: wees blij dat ik het herken als softwarepakketten (en dat ik je website gericht bezoek), een computeramateur die die afbeelding ziet, haakt al af. Dan weer een muis, gecombineerd met een Firefox-logo en klusgereedschap. Wat bedoel je hiermee? Een goede website laat in een flits zien, welk product er aangeboden wordt. Dus: de tekst "Computercursussen in Eindhoven", in grote letters! Ook zou ik werken aan de talloze taalfouten, onhandige zinsconstructies en overige taalslordigheden. Dat zijn details, maar tien van zulke details per pagina maken een website rommelig en amateuristisch. Dat is zonde, want ook dat kan je klanten kosten. Verder wordt een bedrijf dat cursussen aanbiedt in grafische vormgeving en websiteontwikkeling, geacht die vaardigheden zelf volledig te beheersen. De huidige website overtuigt niet op dit vlak, voornamelijk door slordigheden in het ontwerp. Ook in je HTML zitten verschillende rare constructies (en opnieuw slordigheden), maar die zien we dan maar door de vingers, omdat de klant die niet ziet (dat zal je dus geen klanten kosten). Maar wel vreemd als je een leertraject aanbiedt waarin je HTML gaat uitleggen. Goed, ik houd op, maar er is dus nog veel werk aan de winkel!
  2. Ik raad je sterk aan om voor de (langere) .nl-domeinnaam te kiezen. De reden hiervoor: naar mijn ervaring onthoudt de gemiddelde Nederlander van een domeinnaam slechts de tekst, en gaat er daarbij simpelweg vanuit dat daar ".nl" op volgt. Dat zorgt ervoor dat mond tot mond reclame (zeer belangrijk voor je omzet), ineffectief wordt. Simpel gezegd: mensen zullen na een positieve ervaring met Paraplu.com, op straat doodleuk vertellen dat Paraplu.nl hen zo goed bevallen is. Of ze hebben het wel over Paraplu.com, maar de toehoorder surft vervolgens naar de .nl-variant. Zonde! Zoals hierboven ook al wordt aangeraden, is het natuurlijk wel altijd slim om goede .com-domeinnamen te claimen en te forwarden naar je hoofddomeinnaam. Zorg er daarbij wel voor, dat je dit doet op een SEO-vriendelijke wijze (dus een forward met gebruik van bijvoorbeeld .htaccess), omdat anders Google het idee kan krijgen dat er meerdere websites bestaan met dezelfde inhoud. Dat levert strafpunten op, die je plaats in de zoekresultaten negatief kunnen beïnvloeden.
  3. Elk bedrijf dat nu succesvol is, loopt het risico dat over 10 jaar niet meer te zijn. Daar kunnen tal van redenen voor zijn: een nieuwe concurrent op de markt, enkele fouten die je reputatie schaden, een bevolkingskrimp (en daarmee krimp van de afzetmarkt), et cetera. Het is onmogelijk uit te sluiten dat het bedrijf van je vader ooit slecht gaat draaien, of zelfs failliet gaat. Ook bestaat de mogelijkheid dat jij zelf je horizon wilt verbreden, en een nieuwe richting wilt inslaan. Bijvoorbeeld door het bedrijf te verkopen en op zoek te gaan naar werk in loondienst. In beide gevallen sta je met een HBO-opleiding heel wat steviger. Je toont met een afgeronde HBO-opleiding het hebben van een bepaald werk- en denkniveau, vaardigheden en kennis. Zonder het afronden van een opleiding, loop je het risico om op een goed moment met lege handen te staan.
  4. Beste ondernemers, Enkele tijd geleden heb ik bij de Belastingdienst voor een van mijn werkzaamheden een VAR aangevraagd (voor winst uit onderneming). Eigenlijk wees alles erop dat ik netjes de VAR voor winst uit onderneming zou ontvangen: [*]Ik werk voor de klant maar enkele uren per maand. Dit aantal uren verschilt per maand (contractueel is vastgelegd dat ik maandelijks 8 uur factureer, dit is het gemiddelde aantal uren dat ik voor hen werk en maakt een lastige urenregistratie overbodig) [*]Ik heb meer klanten en mijn onderneming is financieel niet afhankelijk van deze ene klant [*]Ik kies volledig zelf hoe ik mijn werk uitvoer, wanneer ik dat doe, waar ik dat doe, et cetera [*]Ze kunnen me er bij ontevredenheid zo uitgooien Oftewel: er is absoluut geen sprake van een dienstverband. Het gaat ook niet om overige werkzaamheden, aangezien de werkzaamheden die ik doe onbetwist vallen onder wat mijn bedrijf doet (het gaat om onderhoud aan een website; mijn bedrijf ontwikkelt en onderhoudt websites/webdiensten). Toch heeft de fiscus besloten de inkomsten aan te gaan merken als resultaat uit overige werkzaamheden. Nu vraag ik mij af wat voor gevolgen dit heeft. Houdt dit in dat ik de uren als persoon moet gaan factureren, in plaats van als bedrijf? Dit zou geen optie zijn: de organisatie heeft mijn bedrijf ingehuurd en wil überhaupt niet samenwerken met particulieren. Daarnaast heb ik de afgelopen maanden al gewoon gefactureerd. Is het verstandig om bezwaar aan te tekenen tegen de VAR, of heb ik meer baat bij een andere aanpak? Wie o wie, kan mij helpen met dit probleem en op weg helpen naar een oplossing? Alvast (heel erg) bedankt! Michiel. P.S. Op de brief van de Belastingdienst staat nog het volgende, is dit wellicht nog relevant?: "3. Soms maakt een werkzaamheid of dienstbetrekking onderdeel uit van een tevens bestaande onderneming. Dat is zo, wanneer de werkzaamheden (in dienstbetrekking) een nauwe samenhang vertonen met de werkzaamheden in de onderneming. Tevens dienen deze uitgevoerde werkzaamheden ondergeschikt (bijvoorbeeld in tijd) te zijn aan de werkzaamheden binnen de onderneming."
  5. "Waarschijnlijk"? Je schuld is bijna verdubbeld en je hebt geen zekerheid over de oorzaak? Het lijkt me verstandig om wel alles op een rijtje te hebben voor je een plan de campagne bedenkt!
  6. Ik weet dat Vietnam zeer hoge belastingen heft op buitenlandse elektronica om zo de ontwikkeling van een eigen industrie te stimuleren, beter gezegd: forceren. Daardoor kan het zo zijn dat een broodrooster daar duurder is dan hetzelfde exemplaar hier in de Blokker. Dit maakt de aankoop van buitenlandse elektronica voor Vietnamezen vrij onaantrekkelijk. Vergeet ook niet dat het welvaartsniveau in Vietnam een stuk lager ligt. Luxe-aankopen doet men niet snel. Nu weet ik natuurlijk niet wat voor elektronica je wilt gaan verkopen, maar er is maar weinig elektronica die men per se nodig heeft ;). Succes!
  7. Overnacht je alleen op zakelijke reizen in de camper? Als namelijk maar 40% (of een ander percentage) van de overnachtingen om zakelijke redenen is, dan kun je ook alleen dat percentage van de totale overnachtingskosten als zakelijke kosten opvoeren (die je berekent als €12.000, waarvan ik niet zeker weet of dat zomaar kan). In dit voorbeeld (40% van de overnachtingen zakelijk) zou je dan uitkomen op zakelijke kosten van (0,4 x €12.000)/250 = €19,20/nacht.
  8. Toevallig heb ik hier ervaring mee (enkele jaren geleden heb ik Vanavond.tv opgericht; inmiddels is de website verkocht). Ik kan je direct verklappen: het gaat niet makkelijk worden. De gegevens zijn in principe niet gratis legaal te verkrijgen. Het zit naar mijn weten zo (maar ik ben geen jurist!): [*]De publieke omroepen wisselen de gegevens over de programmeringen onderling uit en mogen deze zonder beperkingen publiceren in hun eigen tv-gidsen. Commerciële partijen mochten deze gegevens tot voor kort überhaupt niet gebruiken. Daar is deze zomer verandering in gekomen: de publieke omroep heeft besloten de gegevens ook te gaan verkopen aan andere partijen. Met de De Telegraaf zijn de onderhandelingen nog bezig, andere kranten gebruiken de gegevens al en betalen hier jaarlijks 250 duizend euro voor. (bron 1 en bron 2) [*]De commerciële omroepen hebben net als de publieke omroepen een alleenrecht over hun programmagegevens. Dit komt voort uit een bij de Omroepwet (1967) geregelde bescherming door het auteursrecht. Zij mogen hun programmagegevens verkopen aan andere partijen, maar zullen hier waarschijnlijk een vermogen voor vragen. Het is mogelijk dat ook dit gaat veranderen. (bron) Nu vraag je je ongetwijfeld af: hoe zat dat dan met Vanavond.tv? Op Vanavond.tv worden alleen de gegevens van de huidige avond geplaatst. Uit een NRC-artikel (zie de bijlage, ik heb het artikel toevallig nog) hadden m'n mede-oprichter en ik opgemaakt dat er een uitzondering op het auteursrecht geldt voor de gegevens van vandaag, morgen en overmorgen. We hebben dit niet meer laten controleren, maar hebben hierop vertrouwd en de website draait nog steeds zonder problemen. CSI_Miami_begint_over_vijf_minuten_informatie_over_regelgeving_tv-gidsen.pdf
  9. Zoals ik ongeveer in mijn eerste bericht schetste (waarbij het best wel iets minder simplistisch mag dan dat): Er is misschien wel niets waarvoor het volgende gezegde meer opgaat dan voor websites: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Het moet namelijk in de basis goed zitten en anders gewoon opnieuw gebouwd worden. Waarbij ik natuurlijk goed besef dat dat een vervelende keuze is, met alle geïnvesteerde tijd en moeite!
  10. Het gehele idee en de volledige opzet blijft dus onduidelijk voor de bezoeker (als ik even afga op de eerste reacties in dit topic). Ik zou de vrij radicale beslissing nemen om de hele website om te gooien.
  11. Eerlijk gezegd: de website is onbegrijpelijk. Je ziet niet met wie/wat je te maken hebt, en wat het bedrijf aanbiedt. Vijf regels tekst, in een prettig (groot) lettertype is vaak al genoeg! Daarin vertel je wie je bent en wat je aanbiedt. Daaronder enkele duidelijke knoppen (niet een menu met een waslijst zoals nu), die linken naar verdere informatie. En natuurlijk op elke pagina een leuke bestel-/contactknop. Alles kan dus veel en veel eenvoudiger, en daarmee veel duidelijker!
  12. En dat ga je hopelijk ook nu niet doen: want alleen de verkoper schrijft een factuur uit. Als het dus een particulier is, zou ik hem vragen om een lever-/betaalbewijs met zijn persoons- en adresgegevens, en vanzelfsprekend gegevens over het geleverde product en de prijs. Vervolgens boek je dit gewoon in als een aankoop voor je onderneming die je contact betaalt hebt.
  13. Kun je de situatie iets verduidelijken? Een factuur in tweevoud? Met je bedrijf overnemen, maar voor eigen gebruik? Een handtekening op een factuur? Het is me niet geheel duidelijk waar het over gaat.
  14. Ik kan me voorstellen dat de TS dit misschien niet met de hele wereld (het internet) wil delen ;) Ach, als het inmiddels de wereldmarkt al veroverd heeft... :P
  15. Op zoek naar inspiratie? Bekijk de website van Relogik, het bedrijf van een ontwerper uit Servië: http://relogik.com/letout-outlet (klik aan de linkerkant op de knoppen voor zijn verschillende uitvindingen) Deze ontwerper maakt keer op keer nét die unieke denkslag, een innovator pur sang. Gaaf!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept