• 0

Gedeelde provisie

Mijn assurantiekantoor ontvangt provisie van diverse verzekeraars voor de daar ondergebrachte schadeverzekeringen. Die provisie is vrijgesteld van BTW.

 

Een ander bedrijf voegt aan haar emails naar de klant (na aankoop van een bepaald product) een link toe, waarmee de klant direct op mijn website komt om de daarvoor benodigde verzekering af te sluiten. Dat ander bedrijf krijgt van mij een vergoeding van 50% van de provisie.

 

Stel nu dat er 2 euro provisie verdiend wordt, dan is er dus 1 euro voor mij en 1 euro voor de ander. Moet dat andere bedrijf mij een factuur sturen voor "verleende diensten"? En moet dat andere bedrijf over die euro dan nog BTW afdragen?

 

Voor alle reacties: Dank u, dank u, dank u!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
En moet dat andere bedrijf over die euro dan nog BTW afdragen?

Voor zover mij bekend wel. Leadspassing is namelijk geen bemiddeling en alleen bemiddeling is een van BTW vrijgestelde activiteit (en uiteraard vergunningplichtig). Zie ook dit artikeltje van een accountant over leadpassvergoedingen

 

Maar zoals wel vaker is het kennelijk geen wet van Meden en Perzen: ten tijde van de introductie van de WFD in 2006 (toen nog werkzaam bij Pon) was de verkoop van autoverzekeringen door autodealerbedrijven een hot issue: volgens de WFD mocht immers geen advies meer gegeven worden door niet vergunninghouders, alleen execution only of leadpassing. Die vorm van leadpassvergoeding is toen voorgelegd aan de Belastingdienst, die het op dat moment beoordeelde als vrijgesteld van BTW. Waarom in die situatie geen BTW en in het voorbeeld van de accountant wel is/blijft mij volkomen onduidelijk

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Is de provisie die jij betaalt, onderhevig aan BTW? Zoja, dan moet die BTW zeker afgedragen worden door de provisieontvanger, en jij vraagt dat weer terug van de BD. Jij krijgt dan 2 EUR provisie, betaalt 1,19 incl BTW en vraag 0,19 ct terug.

 

Of een factuur verplicht is in deze situatie weet ik niet zeker, wel lijkt me dat handig. Stuur ze een overzicht per periode van de te ontvangen provisie, ze sturen een factuur, en je betaalt. Administratief is dat het makkelijkste te verwerken zowel voor jou als voor de provisieontvanger. Bij een eventuele controle is dat makkelijker uit te leggen dan de te betalen provisie boeken onder 'kosten'.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ah, da's jammer. Ik had gehoopt op een kort, simpel en sluitend antwoord, zonder ruimte voor discussie. Ik was blijkbaar iets te positief gestemd.

 

De provisie die ik ontvang ik niet onderhevig aan BTW en ik ontvang dus gewoon 2 euro (bijvoorbeeld...). De vraag is dus eigenlijk of er opeens wel BTW over betaald moet worden door de ontvanger over die ene euro die hij doorbetaald krijgt (leadpassing, zonder bemiddeling).

 

Nog simpeler: Kan ik een maandelijks overzicht sturen met het totaal aan provisie en aangeven dat ik 50% doorstort, waarbij ik het aan de ontvanger overlaat hoe hij dit in zijn boekhouding verwerkt?

 

Als ik namelijk eerst btw aan hem moet betalen om die vervolgens terug te vorderen, dan schiet dat in mijn situatie niet op. Als dit naar rato van mijn omzet moet, dan betaal ik de btw wel aan hem, maar kom ik er nooit aan toe om die daadwerkelijk terug te krijgen van de belasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.