• 0

wat doe je bij arbeidsongeschiktheid, zonder AOV?

Ik ben van plan op niet al te lange termijn voor mezelf te beginnen en verdiepte me daardoor o.a. in de verzekeringen, die nu gewoon via mijn werkgever gedekt zijn. Daarbij denk ik uiteraard onder andere aan de arbeidsongeschiktheidsverzekering.

 

Nu krijg ik het idee dat er een aanzienlijk aantal zelfstandige ondernemers is die geen AOV heeft. Begrijpelijk, want het kost veel geld. Maar dan vraag ik me af: wat doen al deze mensen als ze toch arbeidsongeschikt raken?

 

Als ik mij niet vergist heb is de bijstand het enige vangnet voor ondernemers die hun onderneming niet voort kunnen zetten. Is de kostenbesparing echt het risico waard dat je van de ene op de andere dag naar bijstandsniveau terug zakt?

 

Ik ben zelf iemand die vaak voorzichtig is, dus ik zou zo'n groot risico zeker niet willen nemen. Ik vind het zo'n groot risico dat ik mij maar moeilijk voor kan stellen dat andere mensen toch voor de kostenbesparing gaan.

 

Heb ik echt ergens iets gemist in de mogelijkheiden op dit vlak, of is er een flinke groep ondernemers die inderdaad het risico neemt dat ze buiten hun schuld, zonder waarschuwing vooraf, ineens in de bijstand terecht komen? En daar, afhankelijk van wat er gebeurd is, mogelijk nooit meer uit komen...

Of is deze groep toch veel kleiner dan ik mij voorstel?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben zelf iemand die vaak voorzichtig is, dus ik zou zo'n groot risico zeker niet willen nemen. Ik vind het zo'n groot risico dat ik mij maar moeilijk voor kan stellen dat andere mensen toch voor de kostenbesparing gaan.

 

Ik dacht er ook zo over toen ik uit loondienst voor mezelf begon. Als ik daar nu op terugkijk dan vind ik dat ik te veel en te hoog heb verzekerd. Ondernemers zijn gewend met meer onzekerheid en risico's te leven dan werknemers. En ze hebben (na verloop van tijd) meestal grotere financiële buffers om tegenslagen zelf op te vangen. Pas op voor de neiging met verzekeringen het zekerheidsniveau van loondienst terug te krijgen, want daarmee jaag je jezelf op kosten.

 

Zo rekenen werknemers doorgaans op 70 à 80% van hun laatstverdiende salaris bij arbeidsongeschiktheid en pensioen. Dat kost veel premie. Maar als ondernemer hoef je die richtlijn niet aan te houden en kun je een lager inkomen verzekeren. Bijvoorbeeld het inkomen dat je nodig hebt om in een aanvaardbaar huurhuisje te kunnen wonen en je vaste lasten te betalen. Je accepteert dan het risico van leven zonder luxe bij arbeidsongeschiktheid. Zo kun je de premie behoorlijk drukken.

 

Er zijn inderdaad nogal wat zelfstandigen zonder AOV. En ja, die lopen het risico eerst hun reserves te moeten aanspreken, en daarna op de bijstand terug te vallen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 52 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.