- ZZP'er, activiteiten vanuit een eenmanszaak. VAR verklaring aanwezig.
- Pensioenvoorziening in een eigen BV
- Nieuwe opdracht als (enige) interim bestuurder in een andere nieuwe BV.
Interim opdracht wordt vanuit de eenmanszaak aan de opdrachtgever met een management fee belast. Kan ik:
a) een gedeelte van de fee als "winstuitkering" laten uitbetalen (dit is dus afhankelijk van het succes van de nieuwe BV)
b) via de pensioen BV een pakket aandelen kopen in de nieuwe BV en daarover evt. dividend laten uitbetalen (ipv de winstuitkering bij a). Ook kan een optie op een pakket aandelen deel uitmaken van de afspraak.
In beide gevallen is het mijn bedoeling dat de nieuwe BV niet als werkgever aangemerkt wordt. Ik wil daar dus fiscaal gezien niet als DGA aangemerkt worden. Maar wellicht kan ik via de pensioen BV mij wel inkopen in de nieuwe BV. Overigens voorzien de statuten van de BV hierin.
Ik zit in de ZZP opstartfase dus omzetten van de eenmanszaak naar een BV is fiscaal gezien niet verstandig.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
PeterInBusiness
PeterInBusiness
Hallo allemaal,
In het kort mij situatie:
- ZZP'er, activiteiten vanuit een eenmanszaak. VAR verklaring aanwezig.
- Pensioenvoorziening in een eigen BV
- Nieuwe opdracht als (enige) interim bestuurder in een andere nieuwe BV.
Interim opdracht wordt vanuit de eenmanszaak aan de opdrachtgever met een management fee belast. Kan ik:
a) een gedeelte van de fee als "winstuitkering" laten uitbetalen (dit is dus afhankelijk van het succes van de nieuwe BV)
b) via de pensioen BV een pakket aandelen kopen in de nieuwe BV en daarover evt. dividend laten uitbetalen (ipv de winstuitkering bij a). Ook kan een optie op een pakket aandelen deel uitmaken van de afspraak.
In beide gevallen is het mijn bedoeling dat de nieuwe BV niet als werkgever aangemerkt wordt. Ik wil daar dus fiscaal gezien niet als DGA aangemerkt worden. Maar wellicht kan ik via de pensioen BV mij wel inkopen in de nieuwe BV. Overigens voorzien de statuten van de BV hierin.
Ik zit in de ZZP opstartfase dus omzetten van de eenmanszaak naar een BV is fiscaal gezien niet verstandig.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Peter
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20647-hoe-fiscaal-dga-omzeilen-als-zzper/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag