Ik ga een webwinkel opzetten waar ik een aantal producten (elektronica) op ga verkopen. Het zal in eerste instantie gaan om 2-3 producten in eerste instantie.
Nu wil ik d.m.v. dit topic nagaan of de samenvatting die ik hieronder gemaakt hebt, klopt of niet klopt?. Dit is wat ik in mijn hoofd heb, maar misschien maak ik een fout:
-------------------------------
Ik ga mezelf inschrijven bij de KVK en krijg daarbij dus gelijk een BTW nummer.
Nu heb ik te maken met twee belastingen:
1. Aangifte inkomstenbelasting. (elk jaar voor 1 april)
2. Aangifte omzetbelasting. (elk kwartaal)
Aangifte inkomstenbelasting:
Dit moet ik opgeven onder ‘Overige belastinginkomsten’ en moet dus jaarlijks. Hier geef ik mijn winst op minus de voorbelasting en de BTW op.
Aangifte omzetbelasting:
Dit is de BTW, 19% per product wat je in principe elk kwartaal opgeeft.
Stel ik verkoop 100 producten van 10 euro in het jaar is mijn omzet 1000 euro, inclusief BTW. Hier moet ik dan 190 euro BTW over betalen aan de belastingdienst.
MAAR…… aangezien ik onder de 1883 euro BTW blijf, val ik onder de ‘kleineondernemersregeling’. Hierdoor hoef ik geen BTW af te dragen (behalve de eerste maand) en moet ik alleen de administratie bijhouden.
De vragen die ik heb op dit moment ook heb zijn:
Vraag 1: Ik wil per 2 maanden +/- 30 producten uit Hongkong invoeren. Deze producten (afmeting: afstandsbediening) zullen een totale waarde hebben van 200 euro. Onder welke regelgeving val ik, hoe moet ik dit aan de belasting opgeven? Ik heb namelijk geen factuur o.i.d. en ik handel nu via marktplaats, worden mijn producten nooit gecontroleerd. Kan ik hiermee doorgaan (met het ‘gratis’ invoeren/geen heffing betalen) of moet ik wat opgeven. Zo ja; wat?
Vraag 2: hoeveel belasting moet ik betalen over mijn winst onder ‘Overige inkomsten’. Ik verdien met mijn werk 24.000 bruto per jaar. Volgens mij is dat: 42%? Stel dat ik 1000 euro winst maak, moet ik 420 euro afdragen/opgeven?
Vraag 3: Moet ik nog met andere zaken rekening houden?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
J_style
J_style
Collega’s!
Ik ga een webwinkel opzetten waar ik een aantal producten (elektronica) op ga verkopen. Het zal in eerste instantie gaan om 2-3 producten in eerste instantie.
Nu wil ik d.m.v. dit topic nagaan of de samenvatting die ik hieronder gemaakt hebt, klopt of niet klopt?. Dit is wat ik in mijn hoofd heb, maar misschien maak ik een fout:
Ik ga mezelf inschrijven bij de KVK en krijg daarbij dus gelijk een BTW nummer.
Nu heb ik te maken met twee belastingen:
1. Aangifte inkomstenbelasting. (elk jaar voor 1 april)
2. Aangifte omzetbelasting. (elk kwartaal)
Aangifte inkomstenbelasting:
Dit moet ik opgeven onder ‘Overige belastinginkomsten’ en moet dus jaarlijks. Hier geef ik mijn winst op minus de voorbelasting en de BTW op.
Aangifte omzetbelasting:
Dit is de BTW, 19% per product wat je in principe elk kwartaal opgeeft.
Stel ik verkoop 100 producten van 10 euro in het jaar is mijn omzet 1000 euro, inclusief BTW. Hier moet ik dan 190 euro BTW over betalen aan de belastingdienst.
MAAR…… aangezien ik onder de 1883 euro BTW blijf, val ik onder de ‘kleineondernemersregeling’. Hierdoor hoef ik geen BTW af te dragen (behalve de eerste maand) en moet ik alleen de administratie bijhouden.
De vragen die ik heb op dit moment ook heb zijn:
Vraag 1: Ik wil per 2 maanden +/- 30 producten uit Hongkong invoeren. Deze producten (afmeting: afstandsbediening) zullen een totale waarde hebben van 200 euro. Onder welke regelgeving val ik, hoe moet ik dit aan de belasting opgeven? Ik heb namelijk geen factuur o.i.d. en ik handel nu via marktplaats, worden mijn producten nooit gecontroleerd. Kan ik hiermee doorgaan (met het ‘gratis’ invoeren/geen heffing betalen) of moet ik wat opgeven. Zo ja; wat?
Vraag 2: hoeveel belasting moet ik betalen over mijn winst onder ‘Overige inkomsten’. Ik verdien met mijn werk 24.000 bruto per jaar. Volgens mij is dat: 42%? Stel dat ik 1000 euro winst maak, moet ik 420 euro afdragen/opgeven?
Vraag 3: Moet ik nog met andere zaken rekening houden?
Alvast bedankt! :)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20726-starten-van-een-webwinkel-heb-ik-het-zo-goed-vragen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag