• 0

Starten van een webwinkel. Heb ik het zo goed? (+vragen)

Collega’s!

 

Ik ga een webwinkel opzetten waar ik een aantal producten (elektronica) op ga verkopen. Het zal in eerste instantie gaan om 2-3 producten in eerste instantie.

 

Nu wil ik d.m.v. dit topic nagaan of de samenvatting die ik hieronder gemaakt hebt, klopt of niet klopt?. Dit is wat ik in mijn hoofd heb, maar misschien maak ik een fout:

 

-------------------------------

Ik ga mezelf inschrijven bij de KVK en krijg daarbij dus gelijk een BTW nummer.

Nu heb ik te maken met twee belastingen:

 

1.   Aangifte inkomstenbelasting. (elk jaar voor 1 april)

2.   Aangifte omzetbelasting. (elk kwartaal)

 

Aangifte inkomstenbelasting:

 

Dit moet ik opgeven onder ‘Overige belastinginkomsten’ en moet dus jaarlijks. Hier geef ik mijn winst op minus de voorbelasting en de BTW op.

 

Aangifte omzetbelasting:

 

Dit is de BTW, 19% per product wat je in principe elk kwartaal opgeeft.

Stel ik verkoop 100 producten van 10 euro in het jaar is mijn omzet 1000 euro, inclusief BTW. Hier moet ik dan 190 euro BTW over betalen aan de belastingdienst.

MAAR…… aangezien ik onder de 1883 euro BTW blijf, val ik onder de ‘kleineondernemersregeling’. Hierdoor hoef ik geen BTW af te dragen (behalve de eerste maand) en moet ik alleen de administratie bijhouden.

-------------------------------

 

De vragen die ik heb op dit moment ook heb zijn:

 

Vraag 1: Ik wil per 2 maanden +/- 30 producten uit Hongkong invoeren. Deze producten (afmeting: afstandsbediening) zullen een totale waarde hebben van 200 euro. Onder welke regelgeving val ik, hoe moet ik dit aan de belasting opgeven? Ik heb namelijk geen factuur o.i.d. en ik handel nu via marktplaats, worden mijn producten nooit gecontroleerd. Kan ik hiermee doorgaan (met het ‘gratis’ invoeren/geen heffing betalen) of moet ik wat opgeven. Zo ja; wat?

 

Vraag 2: hoeveel belasting moet ik betalen over mijn winst onder ‘Overige inkomsten’. Ik verdien met mijn werk 24.000 bruto per jaar. Volgens mij is dat: 42%? Stel dat ik 1000 euro winst maak, moet ik 420 euro afdragen/opgeven?

 

Vraag 3: Moet ik nog met andere zaken rekening houden?

 

Alvast bedankt! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor vraag 1: www.douane.nl

 

Voor vraag 2: je geeft de winst op, en de BD rekent netjes uit wat hun aandeel is. Gebruik de IB software om een aangifte te simuleren. De uiteindelijke aanslag hangt nl zeer sterk af van jouw persoonlijke omstandigheden.

 

Vraag 3: ja vast wel, maar wat, kan ik niet vertellen. ;)

 

Welkom op het forum, trouwens! Tip: gebruik ook de zoekfunctie, zeker voor vraag 1 is er al meer gepost hier.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De eerste twee vragen heeft Fred al voor je beantwoord.

De derde vraag... Vraag jezelf eens af of klanten snel wat gaan bestellen bij een webwinkel met MAAR 3 producten.

 

Als je de webwinkel als hoofdactiviteit hebt, denk ik dat je een goede afweging moet maken van de breedte en de diepte van het assortiment.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eigenlijk maar één specifiek product waar 3 soorten van zijn. Daar wil ik groot mee adverteren en heb ik over nagedacht.

 

Omtrent de douane kosten: wanneer ik iets uit HongKong bestel, krijg ik hier geen factuur bij en vaak zullen dit maar 10 producten o.i.d. zijn, waardoor ze ook niet door de douane worden gecontroleerd. Hoe verloopt het dán met invoerrechten etc.? Aangezien het maar zo'n kleine schaal is. Moet ik dan én aangifte van invoer doen, én BTW betalen én nog eens invoerrechten heffen?

 

+ Klopt mijn overige tekst wél (omtrent de belastingen)

Link naar reactie
  • 0

In principe zijn je producten niet legaal ingevoerd in NL. Bij horloges wordt wel het verschil gemaakt tussen NL geleverd, EU geleverd en non-EU geleverd. Daarin zit het minimale verschil dat een douanier het recht heeft om te controleren of je een product (zoals een horloge) legaal invliegt en de betreffende BTW en invoerrechten hebt afgedragen. Het verschil is dat je bij het ene horloge het wel kan aantonen maar je andere horloge niet.

 

Dat houdt in dat de douane alsnog kan vorderen dat je BTW en invoerrechten betaalt. Maarja, hoe groot is de kans dat een douanier na verkoop van de afstandsbediening deze nogmaals voor handen krijgt en een navordering oplegt?

 

Klein lijkt me. Dus een nette handelaar geeft op zijn bestelling aan (boven x bedrag) dat hij invoerheffingen is verschuldigd maar als je pakketje er doorheen glipt, welke haan kraait er naar?

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Laat ik eens Roomser zijn dan de paus: belastingen die verschuldigd zijn moeten betaald worden. Enige suggestie van niet aan de wettelijke regels voldoen, en dit draadje gaat op slot.

 

Inderdaad. Wat is de regelgeving omtrent betalen als de douane het pakketje toch doorlaat :)

 

Overigens vraag ik me af of mijn uitleg in de post (over inkomstenbelasting) etc. wel klopt. Heb ik dat goed?

Link naar reactie
  • 0

Laat ik eens Roomser zijn dan de paus: belastingen die verschuldigd zijn moeten betaald worden. Enige suggestie van niet aan de wettelijke regels voldoen, en dit draadje gaat op slot.

 

Natuurlijk, helemaal mee eens. Belasting moeten we allemaal betalen, maar zo'n specifiek import probleempje kan lastig zijn. Stel je koopt voor 100 euro aan elektronica in, in HK. Deze worden opgestuurd en komen zonder aanslag door de douane. Je verkoopt deze zending daarna door en draagt daarvan netjes btw af. Op dat moment loopt de staat 2,7% van 100 euro aan invoerrechten af (afgedragen btw aan de douane kan namelijk weer als voorbelasting opgegeven worden aan de bd).

 

Vraag is dan, wat te doen. Het netst is misschien om zelf contact op te nemen met de douane, een formulier invullen en opsturen en daarna een aanslag krijgen van eur 2,70, of gewoon lekker doorgaan met ondernemen en die invoerrechten laten voor wat het is. Het (na)heffen van die invoerrechten kost de staat per saldo namelijk meer dan het oplevert. Weinig zinnig dus.

 

Maar zoals al eerder geopperd, welke kleine importeur neemt er even contact op met de douane voor specifieke info?

Link naar reactie
  • 0

Laat ik eens Roomser zijn dan de paus: belastingen die verschuldigd zijn moeten betaald worden. Enige suggestie van niet aan de wettelijke regels voldoen, en dit draadje gaat op slot.

 

Natuurlijk, helemaal mee eens. Belasting moeten we allemaal betalen, maar zo'n specifiek import probleempje kan lastig zijn. Stel je koopt voor 100 euro aan elektronica in, in HK. Deze worden opgestuurd en komen zonder aanslag door de douane. Je verkoopt deze zending daarna door en draagt daarvan netjes btw af. Op dat moment loopt de staat 2,7% van 100 euro aan invoerrechten af (afgedragen btw aan de douane kan namelijk weer als voorbelasting opgegeven worden aan de bd).

 

Vraag is dan, wat te doen. Het netst is misschien om zelf contact op te nemen met de douane, een formulier invullen en opsturen en daarna een aanslag krijgen van eur 2,70, of gewoon lekker doorgaan met ondernemen en die invoerrechten laten voor wat het is. Het (na)heffen van die invoerrechten kost de staat per saldo namelijk meer dan het oplevert. Weinig zinnig dus.

 

Maar zoals al eerder geopperd, welke kleine importeur neemt er even contact op met de douane voor specifieke info?

 

OKE, maar stel dat ik dat niet doe. Wat voor probleem krijg je dan met de belastingdienst? Ik moet immers (in geval van controle) papieren overleggen waarop ik aan kan geven waar/hoe ik mijn producten inkoop? ???

 

Het zal overigens om maar 50 producten (formaat: afstandsbediening) per keer gaan, ik verwacht 2-3x per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Advies vragen als je in een situatie verkeerd waarin je je vergist hebt of regels over het hoofd hebt gezien is tot daar aan toe

 

Nu vraag je wat de gevolgen zijn als je bewust willens en wetens de regels negeert.

 

Dan volgen we maar de opmerking van Fred een tijdje terug. Deze gaat op slot, bezwaren kunnen via pm

 

Frans

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.