• 0

Belgische werkmaatschappij (BVBA) en Nederlandse beheermaatschappij (BV)

Ik heb plannen om mij aan te sluiten bij een kleine Belgische onderneming. De huidige constructie van deze onderneming heeft een werkmaatschappij (BVBA) en twee beheer-maatschappijen (BVBA) voor de twee vennoten. Ik wil mijzelf als derde vennoot aansluiten, echter vanuit Nederland. Het ligt voor de hand dat dit een Nederlandse BV zal worden.

 

Ik zal in eerste instantie 50% werkzaam zijn in België (en 50% vanuit huis), maar het uiteindelijk doel is om ook de Nederlandse markt te gaan ontwikkelen.

 

Er lijkt veel informatie beschikbaar te zijn m.b.t. de Nederlandse werkmaatschappij-beheermaatschappij constructies. Voor mijn specifieke situatie kan ik helaas geen informatie vinden.

 

Ik ben op zoek naar advies en informatie bronnen (eventueel grensoverschrijdende adviseurs) welke mij kunnen adviseren (Juridisch, Fiscaal, etc)

 

Hartelijk dank.

Patrick

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik jouw vraag correct begrijp vraag jij je af of het mogelijk is om een NL beheer BV te voeren voor een werkmij in Belgie?

 

Grensoverschrijdende deelnemingen zijn geen probleem voor de toepassing van de deelnemingsvrijstelling. Dus dividenden kan je belastingvrij naar je beheer BV in NL laten uitkeren. Mits je voldoet aan de eisen van de deelnemingsvrijstelling natuurlijk.

 

Hoe laat jij je vergoeden voor je werkzaamheden? Management fee of een dienstbetrekking?

 

Dit speelt een rol voor NL of BE belastingplicht indien je een dienstbetrekking aangaat. Verder moet je dan ook oppassen in hoeverre er sprake is van een dienstverband (je bent immers aandeelhouder). Volgens mij is een dienstbetrekking in BE automatisch gevolg dat de BE fiscus mag heffen over jouw inkomsten. Omdat je in NL woont zal je tevens je wereldinkomen moeten aangeven en een voorkoming dubbele belasting verzoeken in je aangifte IB.

 

Management fee. Per 1 januari 2010 is de wet OB onderhavig aan ingrijpende stelselwijzigingen. Dit kan een rol spelen indien jij voor je management functies een factuur stuurt en welk land je OB plichtig bent.

 

Volgens mij blijft je beheer BV wel NL belastingplichtig omdat je de helft van de werkzaamheden hier gaat uitvoeren en de bestuurstaken van de beheer BV ook in NL uitvoert.

 

Dus hoe laat jij je verder betalen voor je werkzaamheden?

 

Nog verdere onduidelijkheden?

 

Dan hoor ik het graag.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0
Als ik jouw vraag correct begrijp vraag jij je af of het mogelijk is om een NL beheer BV te voeren voor een werkmij in Belgie?

Ryan,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Dit klopt inderdaad.

 

 

Grensoverschrijdende deelnemingen zijn geen probleem voor de toepassing van de deelnemingsvrijstelling. Dus dividenden kan je belastingvrij naar je beheer BV in NL laten uitkeren. Mits je voldoet aan de eisen van de deelnemingsvrijstelling natuurlijk.

 

Ik zal deze eisen verder bestuderen.

 

 

Hoe laat jij je vergoeden voor je werkzaamheden? Management fee of een dienstbetrekking?

 

De bedoeling is om het huidige model welke de andere vennoten hebben ingesteld te gaan volgen. Dit betekend dat ik een vaste management fee zal ontvangen, verder zal ik maandelijks uren zal factureren.

 

 

Dit speelt een rol voor NL of BE belastingplicht indien je een dienstbetrekking aangaat. Verder moet je dan ook oppassen in hoeverre er sprake is van een dienstverband (je bent immers aandeelhouder). Volgens mij is een dienstbetrekking in BE automatisch gevolg dat de BE fiscus mag heffen over jouw inkomsten. Omdat je in NL woont zal je tevens je wereldinkomen moeten aangeven en een voorkoming dubbele belasting verzoeken in je aangifte IB.

 

Ik zal niet in loondienst zijn van de Belgische werkmij, maar wel een percentage aandelen hebben een een management fee ontvangen. Van dienstbetrekking lijkt me dan ook geen sprake, of zie je dit anders?

Ik vraag me wel af of ik toch niet te maken zal krijgen met de Belgische fiscus (of het sociale systeem) omdat ik een aandeel heb in de werkmij en een management fee ontvang? Ook voor de uren-facturatie wil ik zeker stellen dat dit niet van toepassing is, al lijkt me dit niet het geval.

 

 

Management fee. Per 1 januari 2010 is de wet OB onderhavig aan ingrijpende stelselwijzigingen. Dit kan een rol spelen indien jij voor je management functies een factuur stuurt en welk land je OB plichtig bent.

 

Dit lijkt mij van invloed op mijn situatie. Zou je kort kunnen aangeven welke invloed dit kan hebben?

 

 

Volgens mij blijft je beheer BV wel NL belastingplichtig omdat je de helft van de werkzaamheden hier gaat uitvoeren en de bestuurstaken van de beheer BV ook in NL uitvoert.

 

Alle werkzaamheden welke ik zal doen zullen uiteindelijk via de Belgische werkmaatschappij worden aangenomen (in vorm van projecten of diensten). De klanten van de werkmaatschappij bevinden zich nu in België, waardoor ik ook in eerste instantie voor deze Belgische klanten zal gaan werken. De Nederlandse markt zal moeten worden ontwikkeld voordat daar de eerste werkzaamheden zullen gaan plaatsvinden. Dit is uiteindelijk wel het streven. Om voldoende betrokkenheid te hebben bij deze werkzaamheden zal ik 2 a 3 dagen in het Belgische kantoor of bij de klanten aanwezig zijn. De overige tijd zal ik vanuit huis werken.

 

Het heeft voor mij de voorkeur om zoveel mogelijk binnen het Nederlandse sociale- en belastingssysteem te blijven.

 

 

Dus hoe laat jij je verder betalen voor je werkzaamheden?

 

Nog verdere onduidelijkheden?

 

Op hoop dat je aan de hand van de bovenstaande informatie nog even een reactie kunt geven. Bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Patrick

 

Doordat je in loondienst bent van jouw holding, val je in eerste aanleg onder de NL belastingen. Hoe dat vervolgens uitpakt omdat je ook in België opdrachten verricht voor een BVBA waar je een middellijk belang in hebt, hoop ik te vernemen uit mijn contact, zoals eerder genoemd.

 

Groet

Joost

 

Bedankt Joost.

 

Mijn vorige toevoeging maakt mijn verhaal in ieder geval nog een stuk completer.

 

Groeten,

Patrick

Link naar reactie
  • 1

BE fiscus komt niet aan uitgekeerde dividenden (moeder dochter-richtlijn) en komt niet aan je management fee. Dit is immers een geleverde dienst waarvoor wordt gefactureerd. Daar zit niets in waarover een BE fiscus mag heffen.

 

Toepassing deelnemingsvrijstelling? Minimaal 5% of meer van de aandelen bezitten en de deelneming moet minimaal 50% "goeie assets" hebben. Dat houdt in dat het geen "financieringsclub" mag zijn of een andere deelneming waar veel andere deelnemingen in zitten, intercompany leningen zijn verstrekt en stilstaand cash aanwezig is.

 

Gezien de activiteiten van de deelneming ga ik er vanuit dat hij van toepassing is.

 

De veranderingen van de diensten in de BTW heb ik geen kennis van. (ligt nog een memo in mn zakelijke mailbox die ik ooit zal lezen) Daar kan ik je dus verder niet over informeren. Uit mijn hoofd zeg ik dat de dienstverlening eerst in beginsel met BTW werd belast op de plek waar de dienst werd geleverd. Dat schijnt te worden aangepast.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.