• 0

Electrische scooters/fietsen importeren

Beste mensen,

 

Ik ben mij aan het orienteren op het gebied van import van electrische scooters/fietsen. Hiervoor heb ik inmiddels een fabrikant in China gevonden die ze tegen redelijke tarieven(CFR) naar Rotterdam kan verschepen.

Ook heb ik een tussenpersoon(schoonmoeder) in China die een en ander kan regelen en in de gaten kan houden, dat scheelt weer.

 

Nu is mijn vraag:

Wat kost het om de scooters voorbij de douane te krijgen? Dus vanaf de aankomst in Rotterdam? Gemiddeld gewicht per scooter is 55kg.

 

Verder:

De scooters zijn allen CE goedgekeurd, moeten deze hier in Nederland dan nog goedgekeurd worden door RDW?

 

Hopelijk zijn er experts op dit gebied!

 

Groeten van Tim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tim,

 

welkom op Higherlevel! Voor wat betreft jouw twee vragen: heb je zelf al moeite genomen om aan antwoorden te komen? Aangewezen partijen om contact mee op te nemen lijken mij de Belastingdienst/Douane en de RDW.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

http://www.elektrischefiets.com/wetgeving.html (weet niet of deze informatie klopt)

 

Zelf ook al ooit gekeken naar mogelijkheden voor import voor el. vouwfietsen voor de caravanmarkt. Alweer een tijdje geleden maar ik zal je de redenen geven waarom ik het niet heb gedaan. Als je deze zaken niet als probleem ziet of er al een oplossing voor hebt dan moet je het gewoon doen. De markt voor el. fietsen groeit behoorlijk en zal de komende jaren flink doorgroeien.

 

Mijn redenen (let op dit was ongeveer 2 jaar geleden)

 

- relatief groot financieel risico omdat een goede el. ook inkoop redelijk veel kost, toen ongeveer 250 USD

- behoorlijk risico op inbreuk modelrecht, auteursrecht en/of octrooien

- serviceapparaat moet worden opgezet, had geen idee hoe dat moest

- risico op aansprakelijkheid voor volgschade (als importeur ben je aansprakelijk) nauwelijks af te dekken/ in te schatten

- toen was de levensduur van de batterij onvoorspelbaar alsmede de constantheid van de kwaliteit van de fiets

- anderen waren al actief in de import markt en hadden een flinke kennisvoorsprong

- geen verstand van fietsen (de techniek en kwaliteit)

- vast nog een paar andere zaken die ik nu even vergeet

 

Link naar reactie
  • 0

Nu moet ik even mijn zakenpet opzetten... ;) En dan kom ik op een eerder plan dat achter in mijn hoofd speelde:

- Ontwerp (of zoek) modellen die aan onze standaarden voldoen.

- Importeer de onderdelen.

- Laat de modellen hier in sociale werkplaatsen in elkaar zetten.

 

Deze opzet maakt je veel flexibeler en bovendien zekerderr.

 

Verkoop kan gewoon via de reguliere fietsenmakerij, zodat daar ook de benodigde onderdelen voor onderhoud beschikbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

@P.J.Odems

 

Het bedrijf dat het ding in elkaar sleuteld heeft een typegoedkeuring nodig. In onderdelen afdnemen levert dus direct een onverkoopbaar product op.

Laat trouwens niet enkel je schoonmoeder de fietsjes controleren. Zo'n ding gedraagt zich heel anders met een Chinese van < 50 kilo dan met een Hollander van 100+...

 

 

Link naar reactie
  • 0

@P.J.Odems

 

Het bedrijf dat het ding in elkaar sleuteld heeft een typegoedkeuring nodig. In onderdelen afdnemen levert dus direct een onverkoopbaar product op.

Laat trouwens niet enkel je schoonmoeder de fietsjes controleren. Zo'n ding gedraagt zich heel anders met een Chinese van < 50 kilo dan met een Hollander van 100+...

 

 

 

We hebben hier toch ook (brom)fiets fabrikanten? En als dat niet is, kan dit een kans zijn om er eentje op te richten.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me zeer af of de stille TS hier de vaardigheden en middelen voor bezit, ik vrees dat het nog niet meer dan een idee is gezien de vraagstelling. Zie maar eens op qwic.nl voor een voorbeeld van wat ondernemen op dit gebied allemaal inhoudt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dan hoop ik dat er anderen zijn die dit volgen en de mouwen gaan opstropen om hier de zaak eens aan het werk te zetten. Met enkel dienstverlening kunnen we echt onze nationale boterham niet verdienen. Er komt een dag dat we spijt krijgen dat we al onze industrie uit het land hebben laten vertrekken.

Link naar reactie
  • 0

Als ik me niet vergis, produceren en ontwikkelen alle grote Nederlandse fietsfabrikanten in ieder geval elektrische fietsen of fietsen met trapondersteuning. Dat is toch echt Nederlandse ontwikkeling, productie en assemblage.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Bedankt voor al jullie ideeen en ervaringen op dit gebied. Dit helpt me weer een eindje op weg.

 

Het is inderdaad tot op heden een idee waar ik mee speel, nog niets concreets, vandaar dat ervaringen van anderen zeer prettig zijn om te lezen.

 

Uiteraard blijven reacties welkom!

 

Mvg Tim

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Tim,

 

Toevallig zat ik net in Beijing om tafel met een paar mensen

over dit onderwerp te praten.

Het is nu lokale tijd wat laat om lang te reageren maar wellicht kunnen

we eens samen naar de mogelijkheden kijken als ik terug in Nederland ben.

 

 

Het heeft inderdaad veel voor en tegens maar ik denk wel dat het een opkomende

markt in Nederland/Europa gaat worden.

 

Groet,

Frank

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

RDW keuring is inderdaad het meest belangrijke, maar natuurlijk ook de CE en RoCH certificatie.

 

Je moet echt wel weten wat je doet, echt verstand hebben van electrische fietsen voor je hieraan begint. Het is misschien maar een plan nu, maar je kunt je altijd afvragen of de de eerste bent die met dit idee gekomen bent. Ik denk het niet. Waarom we dan niet overal electrische fietsen en scooters uit China in Nederland zien is een goede vraag...

 

- Metaal kwaliteit te laag

- Structurele sterkte onvoldoende om Europeaan te dragen

- GARANTIE ( fabrieksgarantie is vaak enkel op motor en electrische besturing) geen garantie op mechanische delen of batterijen.

- Kwaliteit van Accu's (Lithium Ion meestal) is te laag/zijn te snel op.

- Geen CE

 

Ik heb zelf electrische voertuigen naar nederland geexporteerd en ook een tijdje voor dit bedrijf, parttime gewerkt als Marketing Director. Ik weet dus wel iets af van deze materie.

 

Het grootste risico zit hem in de garantie. In europa ben je voor alles en veel langere tijd aansprakelijk dan elke willekeurige producent je in China wil geven.

 

Wat als de motor en accus het na 3 maanden begeven? Jij kan betalen en vervangen in het gunstigste geval, anders volledige aankoopbedrag teruggeven en afschrijven van gebruikte electrische fiets.

 

Wat als iemand door een productiefout een ongeluk krijgt ? die dingen gaan zo 40km/u en dan ben JIJ als importeur aansprakelijk.

 

Dan zijn er nog ogenscheinlijke zaken als roest, kabeltjes die breken, electrische bedrading die onvoldoende is en nog een hele lange lijst met problemen waar je nu nog niet eens aan gedacht hebt.

 

Sparta, Batavus laten in China wel hun electrische motoren bouwen voor de fietsen, maar alles is eigen (europees design) en zij controleren de producenten erg streng. Nooit van zn levensdagen niet dat zij in China hele fietsen laten maken en dat heeft natuurijk vele redenen.

 

Het lijkt een simpel produkt, maar geloof mij, er zitten vele haken en ogen aan. Als je een miljoen op de rekening hebt staan voor dit project kun je eea afdekken, maar vanuit de zolderkamer met een budget van 50K kan je beter een ander produkt uitzoeken.

 

Het is geen gat in de markt, je kan er een gat van maken maar dan moet je van goede huize komen.

 

Desalniet temin, natuurlijk kan het lukken, maar wees erg voorzichtig en werk alles heel goed uit.

 

Veel success

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Sparta, Batavus laten in China wel hun electrische motoren bouwen voor de fietsen, maar alles is eigen (europees design) en zij controleren de producenten erg streng. Nooit van zn levensdagen niet dat zij in China hele fietsen laten maken en dat heeft natuurijk vele redenen.

 

Verwacht eigenlijk dat de grootste reden daarvoor is dat ze dan giga importheffing moeten betalen, namelijk 14% reguliere importheffing en 48,5% anti-dump.

Link naar reactie
  • 0

Sparta, Batavus laten in China wel hun electrische motoren bouwen voor de fietsen, maar alles is eigen (europees design) en zij controleren de producenten erg streng. Nooit van zn levensdagen niet dat zij in China hele fietsen laten maken en dat heeft natuurijk vele redenen.

 

Verwacht eigenlijk dat de grootste reden daarvoor is dat ze dan giga importheffing moeten betalen, namelijk 14% reguliere importheffing en 48,5% anti-dump.

 

Inderdaad Tonino heeft gelijk, op fietsen zit een antidumping heffing op, dit om Europese fabrikanten te beschermen. Vandaar dat Sparta en Batavus enkel onderdelen importeren.

Link naar reactie
  • 0

Als ik me niet vergis, produceren en ontwikkelen alle grote Nederlandse fietsfabrikanten in ieder geval elektrische fietsen of fietsen met trapondersteuning. Dat is toch echt Nederlandse ontwikkeling, productie en assemblage.

 

Groet,

 

Highio

 

 

als ik me niet vergis...

is het merk montego opgebouwd van een gazelle frame en gaat als bouwpakketje naar polen en om daar weer in elkaar te worden gezet als fiets.

 

zit er ergens in friesland nog de enigste nederlandse fietsfabriek.

 

kun je eventueel kontakt opnemen met "de holandfietsgroep" (union, kapitein en nog wat merken)

 

firma Blomson de montego fietsen produceerd (waar ze zitten ben ik even vergeten, maar de oud wielrenner Erwin Nieboer schijnt hier ook wat mee te maken hebben)

 

 

en anders heb ik nog een vriend die een rijwielgroothandel heeft en zelf veel uit china haalt

 

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Let goed op bij de inkoop van de scooters in China. Ik denk dat er zeker 100 Nedeerlanders voor je zijn geweest die het een goed idee vonden. Het antwoord van Hans van Nijnatten en anderen zijn nog zeker relevant.

Zeer goede kennis van het product is belangrijk voor de controle bij aflevering. Het product MOET goed zijn bij aflevering omdat je garantie niet door kunt schuiven naar de leverancier. Het is, zoals anderen reeds aangeven, geen gat in de markt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.