• 0

Verzekeringsuitbetaling hoe boeken?

Hallo allemaal,

 

Het volgende:

 

In 2008 heb ik flinke schade gemaakt met de bedrijfsauto (eenmanszaak), nu is mijn vraag hoe de verzekeringsuitbetaling te boeken? Is dit omzet, kosten of opbrengsten? Ik kan mijn fiscale jaarcijfers niet kloppend krijgen en ik vermoed dat de verzekeringsuitbetaling daarin een rol speelt aangezien deze als omzet wordt gerekend, dit is naar ik vermoed niet juist. Wie weet wat ik hier mee moet?

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je word schadeloos gesteld dus heb je de reparatiekosten aan je auto geboekt?

 

De betalingen voor de schade en de uitkering van de verzekering moeten tegen elkaar wegvallen mijns inziens.

 

Dus als je de ene wel boekt en de andere niet heb je inderdaad een verschil.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is heb je de schade aan de auto als (auto)kosten geboekt. De uitkering van de schade boek je nu weer terug en vallen dus inderdaad tegen elkaar weg.

 

Voor de volledigheid de boekingen op een rijtje zoals ik ze zou doen.

 

Boeking bij ontvangen schadefactuur

Autokosten

Te verrekenen btw

Aan Crediteuren

 

Boeking bericht vergoeding van maatschappij (tussenstap in afwachting op bijschrijving bank)::

Nog te ontvangen bedragen

Aan Autokosten

 

Bijschrijving bank:

Bank

Aan Nog te ontvangen bedragen

 

 

Groeten,

 

Christian

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag

Ik moet in de administratie ook een verzekeringsuitbetaling inboeken. Betreft een schade aan onze bedrijfsauto die enige tijd geleden is veroorzaakt door derden en onlangs pas verhaald is door onze verzekeringsmaatschappij. Omdat niet duidelijk was of de schade wel of niet verhaald zou kunnen worden, hebben we de auto niet laten repareren omdat de schade niet zeer storend zichtbaar was (bumper achter).

Zoals ik hem nu ingeboekt heb, voelt het een beetje als een sigaar uit eigen doos, want de schade komt in mindering op de post autokosten, omdat ik geen factuur van de garage heb waartegen ik hem weg kan boeken.

Klopt dit, of kan ik toch ook nog ergens de waardevermindering opvoeren nu we de auto niet hebben laten repareren. Andere optie is natuurlijk de schade alsnog te laten repareren, zodra de auto weer eens naar de garage moet.

Ik hoor het graag! Bij voorbaat dank voor het meedenken, Ron

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

 

Je zou het zo kunnen doen:

Als je van de verzekering uitbetaald krijgt zal dat toch ergens op de baten (W&V) terecht moeten komen. Waar maakt niet uit . Bijvoorbeeld: Uitkering verzekeringen, Overige buitengewone baten.

 

Een reparatie wordt weer gewoon een autokosten post (debet). Het bedrag (of gedeelte) dat je gebruikt van de verzekering moet je echter wel aan autokosten (credit) tegen boeken. Dit als deze autokosten de hoogte van de bijtelling (privé gebruik) gaan bepalen.

 

Ik ben benieuwd of admiprofs hiermee akkoord gaan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.