Jump to content
Nils de Witte

wat voor ondernemer ben je?

Recommended Posts

Leuke test van de Bizz. 10 vragen en je weet wat voor soort ondernemer je bent.

 

http://www.bizz.nl/archief/Search.asp?modus=Show&ArtikelID=1039731

 

Groeten,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Leuk testje Nils. En ik maar denken dat het allemaal bij Bizz vandaan kwam :D

 

De uitslag van mijn test was 60% marktdenker 40% organisator. ehhmm, begrijp ik mijn vak niet? ;)

 

(Nils was volgens het artikel 100% marktdenker)


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites

Een aantal testen over Entrepreneurship (en of je een Entrepreneur bent), kun je ook vinden op www.AcademischeEntrepreneur.nl onder Links - Starterstesten.

 

O.a. zijn er testen van Intermediair, Computable en ABN-AMro aanwezig.


Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link to post
Share on other sites

Hmm,

 

ik ben 30% vakman , 40% markt denker en 30% organisator. Overigens zat ik bij 1 vraag erg te twijfelen dus eigenlijk 45% marktdenker 25% organisator.

 

 

Van alles dus wat. Juist goed of juist nergens in uitblinken?


'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het juist goed als je van alle markten thuis bent, dus een gemengde uitslag is goed. Ik had ook gehoopt op een wat meer evenwichtig beeld.

 

Op zich geeft de test geen kwalificaties over goed of slecht. Het geeft hoogstens een beeld van je sterke punten. Als je puur vakman bent, is het goed om dat te weten, dan moet je zelf opletten dat je voldoende aan de markt denkt, of een marktdenker als partner zoeken.

 

Ik moet duidelijk niet iets in mijn eentje beginnen.

 

Groeten,

Nils

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
Als je puur vakman bent, is het goed om dat te weten, dan moet je zelf opletten dat je voldoende aan de markt denkt, of een marktdenker als partner zoeken.

Ik vraag me eigenlijk af of je beter altijd een marktdenker erbij kunt zoeken als je zelf niet erg duidelijk een marktdenker bent. (hetzij als medeoprichter, adviesburo of personeel) Ik zelf denk bijvoorbeeld dat dat bij mij een vrij zwak punt is (ondanks de score in de test, maar die test is ook maar globaal natuurlijk)

 

Als ik een gewicht mag geven aan deze drie stereotypen, lijkt mij de marktdenker het belangrijkste. Iemand die bij wijze van spreken geitepis kan verkopen, kan ondanks het ontbreken van vakmanschap of een rommelige organisatie toch winst maken. Als je soms ziet wat voor producten er op de markt zijn waarvan je weet dat die niets helpen of geen effect hebben, maar toch verkopen, dan lijkt mij het verkopen het belangrijkste.

Wat ik ook hoorde was dat bijvoorbeeld op de westerse markt de producten nagnoeg allemaal van redelijke tot goede kwaliteit zijn maar dat de marketing uitmaakt wie hoeveel winst maakt.

 

Uiteraard is het ene product het andere niet en denk ik dat in de technologie ook vakmanschap uiteraard een grote rol speelt, maar zonder verkopen maak je geen winst.


'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link to post
Share on other sites

Ha AOS,

 

Of er een markt is voor geitenpis weet ik niet. Verwacht van de marktdenker geen wonderen. Als hij geitenpis weet te verkopen is dat mooi, maar je hebt er pas wat aan als je klanten blij zijn met de geitenpis, en terugkomen voor meer.

 

Doet geitenpis niks, dan kan zelf de ergste marktdenker er niks mee.

 

Marktdenkers zijn goed in het starten van bedrijven, maar het zijn per definitie slechte managers. Als de marktdenker een groeiend bedrijf moet leiden dan gaat dat vroeger of laten mis. Dat is onvermijdelijk.

 

Ik denk wel dat marktdenken essentieel is bij het starten van een onderneming. Het is niet het enige zaligmakende, maar het mag absoluut niet ontbreken. Marktdenken moet een essentieel onderdeel vormen van de kern van het bedrijf. Wat dat betreft denkt ik dat een "medewerker" of een "adviseur" niet volstaan.

 

Ik heb zelf als markdenker in productgedreven organisaties gewerkt en dat werd helemaal niets. Als het management niet aan marktdenken doet, verander je daar als buitenstaander niets aan. Dus ben je als ondernemer geen marktdenker, probeer het dan zelf te worden of zorg dat je een gelijkwaardige partner vindt die marktdenker is en luister daar dan ook af en toe naar ook al begrijp je hem (of haar) niet.

 

Groeten,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

 

Doet geitenpis niks, dan kan zelf de ergste marktdenker er niks mee.

 

Ik zat hier eigenlijk te denken aan bijvoorbeeld producten met een hoog "getest door het Zwitsers vitamine-instituut"-gehalte.

 

Of iets meer op mijn terrein:

Bacteriepreparaten voor vijvers en aquaria. Zonder nu even in detail te treden en ook omdat ik niet weet wat op dit moment de kwaliteit is van deze producten is er grote kans dat dit maar ten dele of voor geen flikker werkt.

 


'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link to post
Share on other sites

Slangenolie, vitaminepreparaten, healings door Jomanda, het maakt niet uit. Of ze werken of niet is niet relevant, feit is dat de afnemers een behoefte hebben en door aanschaf van deze producten vervulling van die behoefte ervaren. Ze geven geld uit aan iets, dat zij vervolgens consumeren en waar zij per saldo een tevreden gevoel aan overhouden.

 

De missie van de marktdenker is vervuld. De klant heeft een behoefte, de marktdenker heeft een vervulling en de klant is tevreden dus de marktdenker is ook tevreden. De behoefte is bij voorkeur een bestaande behoefte en niet door de marktdenker gecreeerd (dat is meer iets voor vaklui of productdenkers). Het creeren van een niet bestaande behoefte kost erg veel energie, en is de behoefte eenmaal gecreerd, dan kan die net zo makkelijk door de concurrentie ingevuld worden.

 

Even een voorbeeld: Het succes van Pim Fortuyn. Pim voorzag duidelijk in een behoefte bij het grote publiek. Was die behoefte er al of heeft Pim die behoefte zelf geschapen. Ik denk dat die behoefte er al was, maar dat Pim de eerste was die adequaat in die behoefte wist te voldoen. Pim was dus een marktdenker (of deed de dingen die een marktdenker zou doen). Marktdenkers zijn schaars in de politiek.

 

Dus: marktdenkers kunnen ook geen geitenpis verkopen, als daar geen behoefte aan bestaat.

 

Groeten,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Heb net de test gedaan en ben voor 40% marktman en voor 60% organisator. Heb duidelijk geen verstand van een vak. Ik vond de analyse erg zinvol en voor mij in ieder geval juist. Duidelijk is dat ik nooit alleen een bedrijf moet opzetten en ik denk dat dat ook goed advies is. Je moet je eigen tekortkomingen goed kennen en deze test is een leuke manier om je daar toch even op te wijzen. Leuk! ;D


Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link to post
Share on other sites

Leuke test! het viel me nu pas op.

En ik vond dat ik ook niet achter kon blijven en heb de test gedaan.

20% vakman

40% marktdenker

40% organisator.

Hmm ben niet ontevreden over het resultaat.

Maar vakmanschap dat komt met de jaren..toch?


Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link to post
Share on other sites

Kop op jongens en meisjes. Het leuke aan deze test is dat er geen goede of slechte uitslag is. Iedereen kan een goede ondernemer worden en iedereen heeft zijn zwakke kanten.

 

Een belangrijke management goeroe (jullie mogen raden wie) heeft eens gezegd:"Ieder voordeel hep zun nadeel" (en andersom natuurlijk).

 

Het maakt niet uit wie je bent of wat je doet, als je het maar met volle overtuiging doet. Dus: KNALLEN! en niet te veel nadenken.

 

Groeten,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Knallen (fam.: knalde, geknald): Door middel van penetratie snelle botviering van seksuele lust, het orgasme tot doel hebbend: Die meid zou ik best eens willen knallen; Ik heb vannacht toch zo lekker geknald; In die bosjes naast de disco wordt op zaterdagavond altijd veel geknald.

 

Knalfuif (v.(m.); knalfuiven) Op knallen gericht feest van niet-openbaar karakter

m.n. naar aanleiding van een heuglijke gebeurtenis.

 

Knalhalla (o.) Mythologisch hiernamaals waar men voortdurend knalt.

 

Knalhoeve (v. –s) Seksboerderij.

 

Ik ben zeker van een andere generatie. Ik had met KNALLEN toch iets anders in gedachte ;D.

 

Groeten,

Nils

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

In Den Haag heeft knallen weer een andere betekenis. Zal deze nog maar even voor me houden, want ben toch een net Schevenings meissie!

Wel weet ik dat Haags knallen het Ruud de Wild knallen tot gevolg kan hebben. Mits je niet helemaal de weg kwijt bent natuurlijk.

 

En om maar even on topic te blijven:

Ga ik nu maar even "serieus" de test doen.

En de uitslag is:

30% vakvrouw

40% marktdenker

30% organisatrice

 

En als ik dat dan weer mag vertalen met het Knallen van Ruud de Wild, dan ben ik dik tevreden met mijn testresultaten.

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 222 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept