• 0

Management fee

Goedendag,

 

binnenkort stap ik met 4 man een bedrijf waar ik een deel van de aandelen in zal nemen en nu heb ik een aantal vragen.

 

Stel je voor dat de verhouding 40-40-10-10 is. Wat kunnen wij nu het beste doen om ons bijvoorbeeld uit te laten betalen? Een deel in salarissen en een deel in management fees? Zit er een verhouding tussen deze twee? Dus bijvoorbeeld, als je de afspraak hebt om de lonen gelijkwaardig te houden tussen iedereen met een vastgelegd maximum, kun je dan bv. 60.000 euro bruto per persoon uit laten keren en dan in verhouding onbeperkt verder management fees uit het bedrijf halen, waar de 2 met 40% van de aandelen hier dan 40% pp van krijgen. Met andere woorden, kun je dan bv in totaal 400.000 euro management fee uit laten betalen, waar de twee met 40% dus elk 160.000 euro en de twee met 10% elk 40.000 euro op hun salaris krijgen?

 

Of is dit een vreemde constructie? Uberhaupt al?

 

Zoals jullie vast al gemerkt hebben, heb ik niet zo veel verstand van fiscaal recht/fiscale economie, maar en vooral dus hoor ik graag van jullie,

 

MvG,

 

Frits

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Salaris ontvang je als werknemer van een BV.

 

Managementfee ontvang je als je je vanuit je eigen BV (personal holding) verhuurt aan de BV die je nu gaat oprichten (van die laatste BV ben je dan dus geen werknemer).

Jij bent in dienst van je eigen BV en ontvangt daaruit je salaris.

 

Beide gelijktijdig lijkt me niet mogelijk/gebruikelijk.

 

Zoek hier op higherlevel maar eens op managementfee dan zal veel je duidelijk worden.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Het is niet ongebruikelijk om zowel loon als dividend als managementfee te betalen. Het kan soms wat onoverzichtelijk zijn maar dat is een keuze die je maakt. Het is mogelijk om af te spreken dat de lonen gelijk blijven maar dat in de winst boven de salarissen wel de verhouding van 40-40-10-10 blijft bestaan. Zo krijgt iedereen een rechtvaardige beloning voor zijn gemaakte uren (bij gelijk aantal uren natuurlijk) en wordt de overwinst verdeeld naar het risico van de aandelen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

En loon én managementfee kom ik niet zo vaak tegen, omdat dat administratief ingewikkelder is. Het voordeel van een managementfee is dat je zelf kan bepalen welke arbeidsvoorwaarden je hebt (auto, pensioen in eigen beheer, etc).

 

Let wel op dat, in ieder geval bij die 10%-belangen, wel de premies werknemersverzekeringen afgedragen worden. Die directeuren/aandeelhouders zullen tegen hun wil ontslagen kunnen worden. Bij de 40% belangen kan dat worden voorkomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.