• 0

Schatting voor ondernemers 2008 ontvangen..

Hallo allemaal,

 

Ik heb tot mijn verassing een Schatting voor Ondernemers 2008 ontvangen.

Ik heb echter begin dit jaar netjes op tijd mijn inkomsten opgave voor 2008 ingeleverd en deze is ook al geheel verwerkt.

De schatting voor 2009 heb ik ook allang verzonden.

 

Ik snap dan ook niet waarom ik deze schatting heb gekregen en wat ik ermee moet doen..

 

Op het voorblad staat dat als ik over 2008 l een voorlopige aanslag inkomstenbelasting heb ontvangen, en deze niet gewijzigd hoeft te worden ik dan een vakje aan kan kruisen en het voorblad weer terug moet sturen.

 

Op zich lijkt dat me de beste optie maar voor 2008 heb ik ook de definitieve aanslag inkomstenbelasting al..

 

Karen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Karen,

 

Het is niet de eerste keer dat de belastingdienst post verzend zonder dat het de bedoeling was dat de belastingplichtige die ontvangt. Dus bel dinsdag even met de belastingtelefoon, indien het een foutief verzonden brief is kunnen zij dat bevestigen.

 

Wat staat er verder qua gegevens op de brief? Klopt daar ook iets van? Komt je sofi-nummer of ondernemersnummer overeen met wat op de schatting staat vermeldt?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ha Karen,

 

Ongeveer een uur geleden zat ik met een vriendin (ook ondernemer) in de tuin en die vertelde ongeveer hetzelfde. Ook zij gisteren schattingsform. 2008 en aanslag over 2008 afgelopen week al gehad. Ik naar binnen en ja hoor, ik ook form. voor 2008 en aangifte ruim voor 1-4 ingeleverd.

 

Waarschijnlijk is het een standaardmailing die ze vanuit het landelijke verzendcentrum naar alle fiscale ondernemers hebben verstuurd. Heb je het briefje gezien dat er bij zat. Daarop staat dat je voorheen schatte over 2 kalenderjaren. Miv 2009 kun je via de website je schatting inleveren en (dat is nieuw) deze gedurende het jaar naar boven of beneden bijstellen. Als jij door het jaar merkt dat heel goed gaat of slechter dan je vooraf had gedacht kun je dat voortaan melden. De fiscus verandert dan automatisch je voorlopige aangifte. Wat mij betreft een enorme vooruitgang, maar met als gevolg een overgangsregeling waar wij nu allemaal post over ontvangen.

 

Een groot deel van de ondernemers laat hun aangifte verzorgen door iemand anders die voor een deel van de aangiften uitstel krijgt. Zij hebben dus nog geen aangifte over 2008 gedaan. Wij (degene die de aangifte gewoon netjes voor 1-4 hebben ingeleverd) hadden op een gecombineerd schattingsformulier voor 2008 en 2009 alleen een schatting voor 2009 nog hoeven invullen. Maar dat kan voortaan via internet. Vandaar dat er nu alleen een formulier voor 2008 bij zit.

Waarschijnlijk was het voor de fiscus meer werk om uit te zoeken welke ondernemers hun aangifte over 2008 al hadden ingeleverd, dan gewoon iedereen de standaardmailing te sturen.

 

Dat 2008 formulier is dus niet voor ons bestemd en volgens mij kunnen wij dat formulier gewoon weggooien. Ik zie geen mogelijke represailles als je wel via internet je schatting over 2009 een beetje of wat meer aanpast.

 

Tot zover mijn 2 centen.

Groeten Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen

 

Tot vorig jaar deed je de schatting altijd over het reeds verstreken jaar en het lopend jaar op 1 formulier. Dat wil ome fiscus nu per jaar gaan doen. Maar niet duidelijk is waarom mensen nu 2008 krijgen, terwijl weldenkend NL verwacht 2009 te moeten schatten. Zoals ik het begrijp komt daarvoor een apart formulier (lekker functioneel, 2 formulieren verwerken ipv 1).

Schatting 2009 dan in te dienen voor 1 augustus.

 

Maar pin me er niet op vast...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Ha Joost,

 

Wacht maar even tot een van je clienten het formulier met begeleidend briefje bij je komt afgeven omdat hij/zij niet weet wat ermee te doen. ;)

 

Volgens mij snap jij het namelijk nog niet. Ome Fiscus wil de schattingen van IB-ondernemers voortaan digitaal zodat zij minder werk hebben en wij onze schattingen door het jaar heen aan kunnen passen aan nieuwe inzichten. Hartstikke handig en fijn dus, want een hoog voorschot en weinig omzet is balen. Dat hoeft straks niet meer.

 

Over 2008 kan dat nog niet en dus is er nu ter overgang een formulier voor alleen 2008 gestuurd (wat eigenlijk alleen van belang is voor die ondernemers die hun IB-aangifte over 2008 nog niet hebben gedaan).

 

De digitale schatting voor 2009 staat nog niet klaar, maar we zullen als de boel wel online staat vast een kort briefje krijgen met de uitnodiging om de schatting 2009 voor 1 aug. digitaal te doen. Net zoals we briefjes krijgen dat we de btw-aangifte voor een bepaalde datum digitaal moeten indienen.

 

Het gaat dus om een verbetering, maar de overgang is wat suf.

 

Jou vastpinnen vind ik overigens niet handig, want dan hebben we weinig aan je...

 

Groeten Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.