• 0

Webdesign in vrije tijd

Gast renskempen.nl

Hallo iedereen,

 

Ik werk parttime in een horeca onderneming en wil in mijn vrije tijd websites gaan ontwerpen aan huis. Ik ben me inmiddels aan het oriënteren want ik heb geen flauw idee wat er allemaal komt kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij enkele of alle vragen die tot nu toe in me op zijn gekomen.

 

Allereerst: hoe moet ik me laten inschrijven? Als freelancer (op commerciële basis) of als eenmanszaak? Wat is belastingtechnisch het meest gunstig en welke andere voor- en nadelen zitten er aan beide rechtsvormen? Ik heb de thread van vdwaert gelezen maar ik vraag me af hoe het zit als ik meerdere opdrachten aanneem (dit is dus de bedoeling).

 

Ik verwacht in het begin weinig financiële middelen nodig te hebben omdat ik klein start. Moet ik een businessplan schrijven?

 

Hoe zit het met de ziektekostenverzekering in combinatie met mijn werkgever? Kan ik gewoon mijn bestaande ziekenfondsverzekering blijven gebruiken?

 

En hoe zit dat met de arbeidsongeschiktheidsverzekering? En de ongevallenverzekering?

 

Is een pensioenverzekering noodzakelijk/raadzaam?

 

Is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering raadzaam?

 

Kan ik mijn privégoederen zonder problemen voor zakelijke doeleinden gebruiken? Bijvoorbeeld, kan ik (zonder gedonder met de belastingdienst e.d.) met mijn computer werken? Of klanten bezoeken per auto?

 

Wat is: exploitatiebelasting? En liquidentsbegroting?

 

Waar moet ik aan denken omtrent inkomstenbelasting? En hoe zit het met BTW op het door mij geleverde product?

 

Ik zei toch dat ik geen flauw idee had. :) Hopelijk zijn er hier mensen met ervaring op dit gebied die me wat uitleg en tips kunnen geven.

 

Alvast hartelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien ik iets soortgelijks doe (eenmanszaak, webdesign en ontwikkeling), kan ik je met een paar van je vragen wellicht helpen. De anderen laat ik over voor de experts & meer ervaren bezoekers.

 

- Inschrijven bij de kvk is een must, geen optie. Kost ook vrijwel niets trouwens, gewoon doen.

 

- Qua belasting: Je bent zelfstandige als je tenminsten 1225 uur per jaar aan je bedrijf werkt, dit aan kan tonen, en meerdere opdrachtgevers hebt (geen fictief dienstverband). Voldoe je hier aan, kun je gebruik maken van zelfstandigen en startersaftrek

 

- Natuurlijk kun je privegoederen gebruiken, maar ik neem aan dat je ze wilt aftrekken van de belasting. Voor de auto mag je jezelf onbelaste km-vergoeding toekennen a 28 ct/km. Een PC koop je voor de zaak, een bestaande inbrengen lijkt me teveel werk voor wat het opbrengt.

 

- Je producten en diensten zijn belast met 19% btw. Dat bereken je aan de klant, en betaal je per kwartaal linea recta aan de belastingdienst terug.

 

- Wat je wel en niet verzekerd is je eigen keuze. Zelf ben ik iemand van weinig verzekeren maar goed indekken (algemene voorwaarden etc), maar zaken als ziektekosten wil je - denk ik - wel verzekeren.

 

Een aantal van mijn antwoorden zijn welliswaar wat kort door de bocht, maar in de praktijk wel waar het vaak op neerkomt. Er zijn op vrijwel ieder punt specifieke 'mitsen en maren' te bedenken - wellicht eens goed om een KVK seminar bij te wonen voor starters, over belasting, of over starten in het algemeen. Kost bijna niets, en de meest globale zaken komen er aardig aan de orde.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast renskempen.nl

Hoi Ben,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een paar vraagjes.

 

- Inschrijven bij de kvk is een must, geen optie. Kost ook vrijwel niets trouwens, gewoon doen.

 

€ 61,34 Valt inderdaad mee.

 

- Qua belasting: Je bent zelfstandige als je tenminsten 1225 uur per jaar aan je bedrijf werkt, dit aan kan tonen, en meerdere opdrachtgevers hebt (geen fictief dienstverband). Voldoe je hier aan, kun je gebruik maken van zelfstandigen en startersaftrek

 

Dus het is aan te raden te proberen 1225 uur te halen? Dat zijn bijna vijf uur per dag. Wordt misschien een probleem.

 

- Natuurlijk kun je privegoederen gebruiken, maar ik neem aan dat je ze wilt aftrekken van de belasting. Voor de auto mag je jezelf onbelaste km-vergoeding toekennen a 28 ct/km. Een PC koop je voor de zaak, een bestaande inbrengen lijkt me teveel werk voor wat het opbrengt.

 

Kan ik niet gewoon mijn privé-laptop als tweedehands aan mijn zaak verkopen? Ik wil mijn opstartkosten namelijk zo laag mogelijk houden want het is niet nodig om deze veel te maken.

 

- Wat je wel en niet verzekerd is je eigen keuze. Zelf ben ik iemand van weinig verzekeren maar goed indekken (algemene voorwaarden etc), maar zaken als ziektekosten wil je - denk ik - wel verzekeren.

 

Ik heb al een ziektekostenverzekering. Kan ik deze gewoon blijven gebruiken?

 

bedenken - wellicht eens goed om een KVK seminar bij te wonen voor starters, over belasting, of over starten in het algemeen. Kost bijna niets, en de meest globale zaken komen er aardig aan de orde.

 

Daar heb ik inderdaad al wat data van opgeschreven. Ook heb ik wat folders bij de KVK besteld die denk ik goed van pas gaan komen.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0
Kan ik niet gewoon mijn privé-laptop als tweedehands aan mijn zaak verkopen? Ik wil mijn opstartkosten namelijk zo laag mogelijk houden want het is niet nodig om deze veel te maken.

 

Ik zit met een soortgelijke situatie: mijn PC is prima bruikbaar voor de zaak. Bij het inbrengen van goederen in de zaak (in plaats van geld) moet je de goederen laten taxeren... Dat is een tweedehands computer niet echt waard... Misschien dat je een accoord kunt krijgen van de belastingdienst (vantevoren vragen!) als je de PC inbrengt tegen de waarde die hij ook zou hebben als je hem op de oorspronkelijke datum zakelijk aangeschaft had (dus in 3 jaar afschrijven: 1 jaar oud: 66%, 1,5 jaar oud: 50%, 2 jaar oud: 33%).

 

Ik heb al een ziektekostenverzekering. Kan ik deze gewoon blijven gebruiken?

Zolang je naast je onderneming een (part-time) dienstverband hebt, ben je daar al verplicht verzekerd... dan hoef je je niet ook nog eens als zelfstandige tegen ziektekosten te verzekeren. Mocht je bedrijfje later uitgroeien waardoor je stopt met je part-time baan, vergeet dan niet dat je deze verzekering alsnog moet regelen!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Dus het is aan te raden te proberen 1225 uur te halen? Dat zijn bijna vijf uur per dag. Wordt misschien een probleem.

 

Dit is inderdaad verstandig/handig omdat je anders niet in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek bij de inkomstenbelasting. In de praktijk is dit criterium waarschijnlijk vrij lastig als je nog parttime (bijv 20 uur per week) een andere baan hebt. Niet alleen om het daadwerkelijk te halen, maar ook om de belastingdienst hiervan te overtuigen.

 

* inbrengen PC etc.

 

Ik zou je de rompslomp besparen en gewoon met je prive spullen gaan werken. Als deze aan vervanging toe zijn koop je ze alsnog zakelijk in.

 

Wat je wel zou kunnen doen is je huidige laptop 2e-hands verkopen en met je bedrijf een nieuwe kopen (of een 2e-hands...).

Link naar reactie
  • 0

Even een aanvullend bericht met antwoorden op vragen waar nog niet op gereageerd was:

 

Allereerst: hoe moet ik me laten inschrijven? Als freelancer (op commerciële basis) of als eenmanszaak? Wat is belastingtechnisch het meest gunstig en welke andere voor- en nadelen zitten er aan beide rechtsvormen?

 

Het is altijd verstandig om je bedrijf in te schrijven bij de KvK. Of de fiscus je vervolgens accepteert als ondernemer, of dat je als freelancer gezien wordt, is onder andere afhankelijk van de genoemde norm van 1225 uur per jaar.

 

Ik verwacht in het begin weinig financiële middelen nodig te hebben omdat ik klein start. Moet ik een businessplan schrijven?

 

Het is altijd verstandig je plannen op papier te zetten! Hoe beter je je plannen voorbereidt, hoe beter je bedrijf(je) van de grond zal komen.

 

Zolang je je plan schrijft voor jezelf (geen financiering nodig e.d.) dan hoef je je niet perse aan alle richtlijnen te houden. Toch is het wel handig om het te doen, om ervoor te zorgen dat je niet vergeet na te denken over bepaalde onderwerpen. Bij het systematisch op papier zetten worden je plannen voor jezelf ook een stuk duidelijker. Bovendien zie je dan ook makkelijker de zwakke plekken van je plan, waar je dan alvast wat aan kunt doen voordat het je klanten gaat kosten ;)

 

Is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering raadzaam?

 

Persoonlijk vind ik dit een van de belangrijkste verzekeringen voor een ondernemer! Je kunt immers niet iedere aansprakelijkheid contractueel uitsluiten, en het zou toch jammer zijn als je zakelijk (en prive!) kopje onder zou gaan door één klein foutje, dat een beetje grote gevolgen had...

 

Kan ik mijn privégoederen zonder problemen voor zakelijke doeleinden gebruiken?

Ja, je kunt je privé goederen zonder problemen voor de zaak gebruiken. Met de (eerder genoemde) taxatie problemen krijg je pas te maken als je de goederen aan je bedrijf wilt verkopen. (Waardoor je ze kunt afschrijven. Daardoor wordt je winst lager, waardoor je minder belasting hoeft te betalen.)

 

Wat is: exploitatiebelasting?

De term exploitatiebelasting is nieuw voor mij, maar ik denk dat je de belasting bedoelt die geheven wordt over de winst van je bedrijf. Dit is (gewoon) inkomstenbelasting, net als je dat al kent van je part-time baan, alleen komt het nu te vallen onder een ander onderdeel van de inkomstenbelasting. (Als je als freelancer gezien wordt komt het onder overige inkomsten, als je als ondernemer gezien wordt (door de fiscus) komt het terecht onder inkomsten uit onderneming.

 

En liquidentsbegroting?

Een liquiditeitsbegroting is een overzicht van de geldstromen. Dit houdt in dat je een overzicht maakt van wanneer je welke bedragen verwacht te betalen (aan leveranciers bijvoorbeeld) en wanneer je welke bedragen verwacht te ontvangen (van klanten). Het doel van de liquiditeitsbegroting is duidelijk te maken wanneer je geld tekort komt om de verwachtte betalingen te kunnen doen.

 

Wat is: exploitatiebelasting?

Gezien je vervolgvraag ben ik bang dat je toch wat anders bedoelt: exploitatiebegroting!

De exploitatiebegroting is een overzicht van de kosten en opbrengsten die je verwacht. Dit is iets anders dan de liquiditeitsbegroting. Een voorbeeld van een verschil: Bij de start koop je een nieuwe computer, die je in 3 jaar afschrijft. Deze uitgave komt in het eerste jaar volledig in je liquiditeitsbegroting terecht, terwijl deze in je exploitatiebegroting in de eerste drie jaren iedere keer voor eenderde van het bedrag terecht komt.

 

Waar moet ik aan denken omtrent inkomstenbelasting?

Het belangrijkste waar je aan moet denken, is dat je deze belasting zelf nog moet betalen (en dat er niet, zoals bij je part-time baan) loonbelasting ingehouden is, waardoor je alles uit kunt geven wat er op je bankrekening staat! Verder heb ik hierboven al wat aangegeven over inkomstenbelasting.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0
Gast renskempen.nl

Het is altijd verstandig om je bedrijf in te schrijven bij de KvK. Of de fiscus je vervolgens accepteert als ondernemer, of dat je als freelancer gezien wordt, is onder andere afhankelijk van de genoemde norm van 1225 uur per jaar.

 

Haal ik niet. Helaas niet veel aftrekposten dus. Geen BTW betalen is altijd leuk, niet BTW-plichtig zijn is nog leuker. Ik hoop dat ik in aanmerking kom voor het laatste.

 

Persoonlijk vind ik dit een van de belangrijkste verzekeringen voor een ondernemer! Je kunt immers niet iedere aansprakelijkheid contractueel uitsluiten, en het zou toch jammer zijn als je zakelijk (en prive!) kopje onder zou gaan door één klein foutje, dat een beetje grote gevolgen had...

Ik moet er niet aan denken. Het is immers maar een bijverdienste. Maar ja, als ik in loondienst een grove fout maak ben ik zelf ook aansprakelijk. Wat kost zo'n verzekering en welke maatschappij kun je me aanraden?

 

Een liquiditeitsbegroting is een overzicht van de geldstromen. Dit houdt in dat je een overzicht maakt van wanneer je welke bedragen verwacht te betalen (aan leveranciers bijvoorbeeld) en wanneer je welke bedragen verwacht te ontvangen (van klanten). Het doel van de liquiditeitsbegroting is duidelijk te maken wanneer je geld tekort komt om de verwachtte betalingen te kunnen doen.

 

Gezien je vervolgvraag ben ik bang dat je toch wat anders bedoelt: exploitatiebegroting!

De exploitatiebegroting is een overzicht van de kosten en opbrengsten die je verwacht. Dit is iets anders dan de liquiditeitsbegroting. Een voorbeeld van een verschil: Bij de start koop je een nieuwe computer, die je in 3 jaar afschrijft. Deze uitgave komt in het eerste jaar volledig in je liquiditeitsbegroting terecht, terwijl deze in je exploitatiebegroting in de eerste drie jaren iedere keer voor eenderde van het bedrag terecht komt.

 

Sorry, ik heb het inderdaad verkeerd getypt. Beetje slordig kladje. :) Maar je info over inkomstenbelasting was ook welkom. ;)

 

Klote zeg, die begrotingen zijn echt niet voor mij weggelegd. En een accountant is zo duur. Ik zal me hierin toch nog wat moeten verdiepen.

 

Bedankt voor je uitgebreide info!

Link naar reactie
  • 0

 

"Ik moet er niet aan denken. Het is immers maar een bijverdienste. Maar ja, als ik in loondienst een grove fout maak ben ik zelf ook aansprakelijk. Wat kost zo'n verzekering en welke maatschappij kun je me aanraden?"

 

Als je in loondienst bent ben je beschermd en is je baas verzekerd voor jouw fouten.

Prive en voor je eigenbedrijf zou ik wel een verzekering nemen, misschien kun je deze combineren.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast renskempen.nl

Bedankt voor je reactie, stroker. Ik ben nog steeds aan het overwegen om een dergelijke verzekering te nemen. Ik was van de week bij de belastingadviseur en die had het er toevallig ook over.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.