Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bert43
Bert43
Hallo,
Allereerst ben ik nieuw hier en heb al vele topics gelezen maar geen direct antwoord gevonden.
Ik heb een vaste baan en wil daarnaast een bedrijf oprichten met een aannemer die ik ken vanuit mijn werksituatie.
Hij heeft een BV en stelt voor om nu samen een vof op te richten.
Mij lijkt het beter om ook zelf een BV op te richten en dan samen, met onze BV's een VOF op te starten.
De reden dat mij dat beter lijkt is simpel weg omdat ik niet met privevermogen aansprakelijk wil zijn,mocht het mis gaan.
Voor de oprichting van een BV is een startkapitaal van 18,000 euro nodig, wat ik uiteraard niet heb.
Dit geld zou ik willen lenen van een bank en dan via de BV terug betalen.
Het bedrijf wat we willen oprichten is een adviesbureau en dienstverlening en heeft geen of nauwelijks investering.
Alle kosten die we moeten maken zijn gedekt in de post vaste kosten die de opdrachtgever meteen tijdens de start van de werkzaamheden betaald,
In de VOF zal middels een contract worden vast gelegd dat beide eigenaren gelijke rechten en plichten hebben.
Mijns inziens kan me dan toch niets overkomen als ik de benodigde 18,000 euro leen van een bank, als BV zijnde.
Er komt immers alleen geld binnen en buiten het terugbetalen van de financiering zijn er geen uitgaven.
Mocht het dan toch mis gaan ben ik, zelfs als ik de 18.000 euro prive leen, nooit voor meer dan 18,000 euro aansprakelijk.
Dit is dus iets anders dan dat ik zo samen met hem een VOF opricht en met mijn volledige privebezit aansprakelijk ben.
Kan iemand hier advies op geven of mij misschien uit de droom helpen dat ik te makkelijk denk.
Ondernemen is voor mij nieuw en een vaag gebied. Mijn vaste baan blijf ik naast de ondernemen gewoon uitvoeren.
Bert
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21353-vof-of-bv-en-is-financiering-mogelijk/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag