Bert43

Junior
  • Aantal berichten

    21
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Bert43's trofeeën

  1. Allemaal alvast bedankt voor de goede tips. Ben net thuis, drukke dag vandaag, maar zal binnenkort even wat uitgebreider reageren. Erg fijn overigens dat jullie deze tips geven. Met vriendelijke groet, Bert
  2. Hallo, Sinds 2010 heb ik een rioolservice en heb inmiddels een hele reeks vaste bedrijven die mij inschakelen met verstoppingen en/of camera-inspecties. Met grote regelmaat ben ik nog steeds bezig om mijn klantenbestand te vergrootten omdat ik nog vaak geen volle dagen werk heb, maar inmiddels raak ik door de mogelijkheden heen voor wat het aanbod betreft. Nu woon ik in het grensgebied met Duitsland en heb ik al vaker het plan gehad om net over de grens mijn hengel uit te gooien. Juist ook omdat er in het duitse grensgebied erg veel Nederlanders wonen. Nu weet ik alleen niet hoe ik dat moet aan gaan pakken. Inmiddels ben ik op de hoogte van het btw verhaal, als je je diensten in het buitenland aanbied maar waar moet je beginnen en hoe pak je dat aan. Op internet heb ik al eens gezocht op forums voor nederlanders die in Duitsland wonen maar daar kom ik ook niet verder mee op dit moment. Misschien dat iemand hiermee ervaring heeft of weet hoe ik dat aan kan pakken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat er markt voor is in het grensgebied. Alle ideeën zijn welkom. Met vriendelijke groet, Bert
  3. Misschien verschilt dat per regio dan want Zwolle had €139 gefactureerd en zou €39 moeten zijn. Maar voor mijn eenmanszaak betaal ik ook wel meer. Ingewikkeld allemaal. Niet dan.
  4. Brood en Joost bedankt voor jullie antwoord. Ik heb nog een algemene tip voor de bijdrage van de KvK voor wie een stamrecht BV heeft. Ze hebben mij het volledige tarief berekend voor een BV maar een stamrecht BV heeft geen personeel en het scheelt mij nu dus € 100 die ik minder kan gaan betalen, per jaar. Misschien jammer dat ik dat in dit topic plaats maar weet zo ook niet waar het dan wel onder zou moeten. Het is mij niet verteld maar kwam er toevallig achter. Groet, Bert
  5. Joost, Nog een laatste vraag. Die rekening courant overeenkomst is toch niet anders dan dat ik geld prive heb geleend uit de bv? Daar hoeft niet apart een rekening voor geopend te worden toch? Groet, Bert
  6. Hallo Joost, Bedankt voor de snelle reactie. Nog een vraag. Moet de belastingdienst hier goedkeurig voor geven of kan dit zo? Groet, Bert
  7. Inmiddels alles voor elkaar met de stamrecht BV en de ontslag vergoedding is gestort door mijn werkgever. Nu moet er dus een leenovereenkomst komen en ik heb veel daar over op dit form gelezen maar weet eigenlijk nog steeds niet hoe het nu precies werkt. Voorbeeld leenovereenkomsten kan ik nergens vinden, alleen elders op het net met minimale beschrijving. Weet iemand hoe ik aan zo'n voorbeeld kom en hoe het werkt met het ondertekenen van die overeenkomst. Voor zover ik kan bedenken teken ik dan voor beide kanten, de verstrekker en de lener? Wie kan mij antwoord geven op deze vragen? Met vriendelijke groet, Bert.
  8. Even reageren als "Rioolontstoppingsboer" Ik maak werkbonnen met unieke nummering die ik niet heb voorbedrukt. Werkbonnummer wordt dus ter plaatse ingevuld, wel opvolgend uiteraard. Wil de klant pinnen, ik heb een mobiel pinapparaat, schrijf ik dat op de werkbon. (Betaald per pin) De werkbon in tweevoud, eenvoudig carbonpapiertje en de klant laten ondertekenen voor akkoord. Heeft de klant gepind dan maak ik één factuur voor mijn eigen boekhouding en wil de klant liever een factuur dan uiteraard twee. Heeft de klant betaald per pin dan krijgt hij automatisch een pinbon als betaalbewijs. Voor mijn eigen boekhouding niet ik dan het doordruk exemplaar van de werkbon achter de factuur. Het origineel laat ik achter bij de klant of stuur het mee met de factuur naar het installatieburo of de aannemer waar ik de klus van heb gekregen. Bij particuliere betaling vermeld ik de prijzen, uren en materiaal, en als de facturering via een installatieburo of aannemer gaat vermeld ik alleen het aantal uren en het gebruikte materiaal. Dus geen prijzen. Misschien niet zaligmakend maar het bevalt mij zo erg goed.
  9. Zelf begin ik de nummering van facturen met de laatste twee getallen van het jaar. Voorbeeld voor 2010. 10001 als eerste factuur en voor 2011 was dat 11001. De reden dat ik hier voor gekozen is heb is dat het voor mij persoonlijk zo het overzichtelijkst is. Bovendien kan ik zo 999 facturen maken per jaar. Hopen dat het dit jaar lukt ;)
  10. Toch maar even een bericht. Kom net van de ABN en alles wordt geregeld voor de stamrecht BV. Iedereen ontzettend bedankt voor de antwoorden, waarschuwingen en oplossingen. Alvast een goed weekend gewenst. Bert
  11. Joost, Heb al contact gezocht met de ABN en ze bellen me nog terug. Overigens nog bedankt voor de waarschuwing over het leeg-lenen maar dat was ook niet de bedoeling. Groet, Bert
  12. Bedankt voor jullie reactie op mijn vraag. Overigens verdient niet alleen de accountant een schop onder zijn achterste maar ook de bank en mijn notaris. Alledrie hebben ze mij deze constructie aangeraden en de accountant was nog wel op het accountantspreekuur van de KvK. Overigens werden de oprichtingskosten door mijn ex werkgever betaald dus dat was op zich wel goed geregeld maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat niemand mij dit heeft verteld. Ben er vier maand mee bezig geweest om er duidelijkheid over te krijgen, maar goed. Ben dan wel genoodzaakt om de 52% belasting voor lief te nemen want mijn bank wil de 18k niet voorschieten. Ze zijn bang dat zij daar fiscaal moeilijkheden mee krijgen zeggen ze. Heb daar mijn zakelijke rekening en financiering van mijn EMZ ook lopen dus het lijkt mij dan ook niet echt logisch dat een andere bank me het wel zou willen voorschieten. Jammer maar helaas. In ieder geval bedankt voor jullie reactie.
  13. Misschien een domme vraag omdat er op HL al heel veel is gezegd en uitgelegd over prive lenen van je eigen Stamrecht BV. Vorig jaar juni ben ik een eenmanszaak begonnen en 1 december op eigen verzoek ontslag gekregen bij mijn werkgever. Afgesproken was om een stimuleringspremie/ontslagpremie uitgekeerd te krijgen van 17.100 euro. Als dit dus in een keer wordt uitgekeerd betaal je 52% inkomstenbelasting en daarom op aanraden van een accountant een BV i.o gestart. Daarbij, de ontslagpremie is er nog niet, stort ik 900 euro vanaf mijn zakelijke rekening om aan de 18.000 euro te komen voor oprichting van de BV. Omdat mijn eenmanszaak nog maar een half jaar oud is en ik vanuit het niets ben begonnen was de wens om dit geld uit de stamrecht bv te kunnen gebruiken als buffer wanneer er vanuit de eenmanszaak, om welke reden dan ook, niet voldoende geld zou zijn om prive van te leven. Nu is mij geadviseerd om dan een zakelijke lening te verstrekken aan mijn eenmanszaak vanuit de BV om daarvan te kunnen leven, mocht dit nodig zijn. Dit zou een rentebedrag van ca. 420 euro per jaar zijn voor zo'n 10.000 euro aan lening. Nu lees ik hier dat ik prive uit de stamrecht BV renteloos mag lenen tot een bedrag van 17.500 euro. Klopt dit of zie ik het helemaal verkeerd want in dat geval kan ik toch beter een bedrag prive lenen uit de stamrecht BV dan dat ik als eenmanszaak een zakelijke lening aanga met de BV?
  14. 13 jaar ben ik werkzaam geweest bij de overheid en daarvan heb ik de laatste 8 jaar een kantoor baan gehad door allerlei reorganisaties. Dit was iets wat mij helemaal niet lag en begin 2010 ben ik begonnen te onderzoeken wat de mogelijkheden waren om een eigen onderneming te starten. 10 juni van dit jaar ben voor mezelf begonnen en werkte naast mijn eigen onderneming nog bij de overheid. Daar is mij een stimuleringspremie aangeboden die ik onder zou brengen in een stamrecht BV. Dit was bedoeld om de eerste 6 maanden van te kunnen leven als het nodig mocht zijn. Een rampscenario dus, maar het was de veiligste manier. Toen is mij geadviseerd om ontslag te nemen en dit heeft alles bij elkaar maanden geduurt. Maar er is herhaaldelijk door mijn leidinggevenden op aan gedrangen om hier vaart mee te maken. Nu heb ik dus per 1 december ontslag genomen onder bepaalde voorwaarden. De belangrijkste voorwaarde was dus de ontslagpremie en ik heb alles geregeld wat daar voor nodig was. Via de notaris een BV in oprichting en zo gauw het geld er was zou de akte officieel gemaakt worden. Nu, deze week krijg ik te horen, dat ze graag zeker willen zijn dat zij niet alsnog door de belasting worden aangeslagen voor mijn ontslagpremie en wordt er volgende week, na de kerst dus, een brief gestuurd naar de belastingdienst om zekerheid te krijgen dat het ministerie waarvoor ik werkte niet toch nog achteraf een betaling aan de belasting moet doen over de premie. De belastingdienst had al gezegd dat daar hoogstwaarschijnlijk half februari pas uitsluitsel over zou komen. Maar ik heb dus wel per 1 december ontslag moeten nemen. Het bedrag kan ook op mijn prive rekening worden overgemaakt maar dan betaal ik 52% belasting en komen we verder in de problemen met onder andere de studiefinanciering van onze dochter. Mijn vraag is nu dus: Wat zijn mijn rechten op dit moment. De voorwaarden heb ik duidelijk in mijn ontslagbrief gezet en heb voor 2010 kosten gemaakt voor het oprichten van deze BV die nu dus pas medio 2011 rond gemaakt kan worden. Bovendien heb ik deze maand nog gewoon loon uitgekeerd gekregen terwijl ik per 1 december dus ontslag had en heb gezegd dat ik dit geld in ieder geval eerst achter de hand wilde houden voor het geval het nog langer zou gaan duren.
  15. Ok, duidelijk zo. Het leek mij wat tegen elkaar in gaan maar zoals jullie het uitleggen is het duidelijk. Bedankt voor jullie reactie.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.