• 0

Het huis van de buurman komt maar 1 keer te koop

 

Ik woon in een 2-onder-1-kap woning die eigenlijk te klein wordt, zeker met kantoor aan huis. Wij hebben al een grootscheepse verbouwing overwogen. Dit kost circa 100.000. Verhuizen is uiteraard ook een kostbare grap met overdrachtsbelasting, etc.

 

Nu gaat de buurman zijn huis verkopen.

 

Mijn vraag: is het interessant en mogelijk om mijn bv dit huis te laten kopen en dit (deels?) te gebruiken als kantoor. Waar moet ik op letten? Wat zijn eventuele risico's, voor- en nadelen, etc. Hoe zit het met de fiscale kant van het verhaal?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de BV voldoende financiële middelen bij elkaar kan krijgen is het uiteraard mogelijk om het huis te kopen. Of het interessant is kun je (de BV) alleen zelf bepalen. Wat ben je er mee van plan?

 

Voor de BV is het fiscaal gezien gewoon een pand wat (deels) zelf gebruikt wordt en mogelijk deels verhuurd wordt. De inkomsten zijn belast, je kunt er beperkt op afschrijven, wat bij deels eigen gebruik nog lastig is, in verband met de beperkingen voor afschrijven op vastgoed die sinds 2007 gelden. De latere verkoopwinst is belast, maar dit is misschien uit te stellen dmv de herinvesteringsreserve.

 

btw zal niet van toepassing zijn.

 

Meer is er zonder nadere info niet van te zeggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit de ondernemingsstructuur in elkaar? Als de kopende B.V. niet het kantoor zelf gebruikt, maar bijvoorbeeld een werkmij of jij prive (eenmanszaak) moet je werken met huurovereenkomsten.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

 

Dank voor jullie reacties! Dat gaat snel :-D

 

Het huis kost circa 500.000, daarvan zou de BV ongeveer de helft kunnen investeren. Ik weet niet of dat wijsheid is? De begane grond zou gebruikt kunnen worden als kantoorruimte. De bovenverdieping is erg klein en zou mogelijk gebruikt kunnen worden voor woonruimte voor mijn gezin. Moet ik deze ruimte dan huren van de BV? En hoe stel je dan het huurbedrag vast? En hoe zit het met de tuin en ruimte rondom het huis? Moet ik deze ook huren van de BV als ik deze prive wil gebruiken?

 

En hoe zit het met eventuele verbouwingskosten?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de huizen samen wil trekken (muren ertussen uit) heeft een gemeente daar vaak moeite mee ivm het ontrekken van woonruimte aan het gemeentebestand. Dus van te voren goed nakijken wat het standpunt van de gemeente hierover is.

Naast dus het feit of, zoals al gemeld, het toegestaan is om de begane grond van het andere huis als kantoorruimte te gaan gebruiken.

Zie hiervoor ook het topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=25912

Link naar reactie
  • 0

 

Dank voor jullie reacties! Dat gaat snel :-D

 

Het huis kost circa 500.000, daarvan zou de BV ongeveer de helft kunnen investeren. Ik weet niet of dat wijsheid is? De begane grond zou gebruikt kunnen worden als kantoorruimte. De bovenverdieping is erg klein en zou mogelijk gebruikt kunnen worden voor woonruimte voor mijn gezin. Moet ik deze ruimte dan huren van de BV? En hoe stel je dan het huurbedrag vast? En hoe zit het met de tuin en ruimte rondom het huis? Moet ik deze ook huren van de BV als ik deze prive wil gebruiken?

 

En hoe zit het met eventuele verbouwingskosten?

 

Hoi Tes

 

Als de BV koopt, zul je inderdaad op zakelijke grondslag (raadpleeg makelaar) het privé gebruik moeten huren van de BV. Er zijn uitzonderingen, maar die gelden alleen als de huisvesting daar plaats heeft in het kader van een behoorlijke vervulling van jouw dienstbetrekking. Nu je ernaast al een woning hebt, zal daar geen sprake van zijn.

 

Verbouwingen aan het pand kan de BV bekostigen en worden dan geactiveerd op de balans van de BV. Dat geldt dan voor alle lasten verbonden met het pand (verzekeringen, gemeentelasten, waterschap, etc.)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

je kunt ook werken met een splitsing in appartementsrechten. Is echter niet goedkoop. Dan kun je de prive-delen zelf in eigendom hebben. Opstalrechten kunnen mogelijk ook uitkomst bieden.

 

Een en ander hangt sterk af van de feitelijke situatie. Overleg eens met je notaris aan de hand van tekeningen van het gebouw.

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Mijn accountant heeft 2 woningen naast elkaar gekocht in een rijtje 1-gezinswoningen. 1 om er te wonen en 1 voor kantoor. De woning voor kantoor is grondig verbouwd om het geschikt voor kantoor te maken. En tussen de 2 woningen zit een deur om tussen woning en kantoor te lobbyen. Kan prima dus.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Mijn accountant heeft 2 woningen naast elkaar gekocht in een rijtje 1-gezinswoningen. 1 om er te wonen en 1 voor kantoor. De woning voor kantoor is grondig verbouwd om het geschikt voor kantoor te maken. En tussen de 2 woningen zit een deur om tussen woning en kantoor te lobbyen. Kan prima dus.

 

Alleen is het jammer dat elke gemeente in Nederland andere regels hanteert. Waardoor wat in de ene gemeente wel mag, in de andere er absoluut niet doorkomt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.