• 0

B/L (bill of lading), I make electric release

Regarding to the letter of the shipment, do you mean the B/L (bill of lading)?? I have already asked the company to make "electric release".

 

Bovenstaand het antwoord wat ik kreeg van mijn contact in China.Het is de eerste keer dat ik een container ga ontvangen uit China, ik heb hem zien wegrijden op het fabrieksterrein in China en heb het zegel nummer gekregen van mijn producent.

Verder heb ik geen enkel papiertje.

A.

Kan ik mijn zending traceren ? Hoe ?

B.

Welke formulieren mis ik ?

C.

Wat is een "electric release", en hoe krijg ik daar bericht van ?

 

Mocht ik nog andere dingen missen (niet gevraagt hebben omdat ik onwetend ben) graag mij hierop attent maken. Dankje.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

A. Je kan de zending op zich wel traceren, maar dan moet je wel de B/L hebben, waar de precieze boot op staat. Het is wel lang geleden dat ikzelf zendingen traceerde, kan zijn dat he via een vriend was die voor een groot bedrijf van de haven werkte....Je kan ook altijd mailtje sturen naar het bedrijf die voor de lossen / douane etc zorgt, die kan het ook voor je nakijken en dan mailen.

 

B. Het verschilt per manier van verzending en per producten wat je nodig heb maar over het algemeen heb je B/L nodig (als bewijs dat de container voor jou bedoelt is), factuur + pakbon voor de douane. Soms accepteren ze ook wel B/L per fax of mail, ipv originele document, misschien bedoelde hij dat met electric release (per mail of fax ipv poer post).

Link naar reactie
  • 0

Vaak kun je de container wel volgens als je het container nummer hebt. Dat staat groot een aantal keer op de container, dus misschien heb je er wel een foto van? Voor tracking: www.google.com + container tracking.

 

Met electronic release wordt waarschijnlijk een telex release bedoelt. Een simpele fax waarop staat dat de ontvanger de container mee kan nemen (na betaling van xxx). Als het goed is zal de ontvangende agent contact met je openemen over de verder afhandeling.

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 0

Als een electric release is bedoeld de verzender ongetwijfeld dat hij het originele B/L heeft ingediend bij de rederij in de laadhaven met het verzoek de container aan de ontvanger vrij te stellen zonder B/L.

Het lijkt mij echter niet meer dan logisch dat hij eenkopie b/l + factuur en paklijst stuurt (kan via email)

Je hebt in NL sowieso een paklijst en een faktuur nodig om de goederen aan te geven bij de douane voor invoer.

Ik neem aan dat je toch minstens wel enige dokumenten gekregen hebt. aan deen zegelnummer op een papiertje heb je niets.

je moet minstens een containernummer hebben. vreemde gang van zaken. ik zou zo niet graag zakendoen met een producent. veel mensen die voor het eerst iets importeren zouden zich vooraf echt eens beter moeten laten informeren.

succes met je zending.

 

Mvg

Rob Groeneweg

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat de container door het logistiek bedrijf in China opgehaald is heeft de container een "Export reference Number". Dit is dus voordat er een B/L nummer bekend is. Met de Export Reference Number valt een container te achterhalen, maar wel lastiger dan met een B/L nummer. Voor een zending naar Nederland krijgt de leverancier het B/L nummer binnen 7 dagen aangeleverd. Deze info bevat

ETD, ETA, Shipname en B/L nummer

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is leuk, maar je kunt soms voor vreemde verassingen komen te staan. Probeer dat zoveel mogelijk op alle fronten te voorkomen, zodat je zo beslagen mogelijk op het ijs komt. In Oosterse landen hebben ze vaak met regelgeving te doen, waarvan wij de ideoterie niet kunnen begrijpen. Ga daarom altijd als volgt te werk;

 

- Neem een gerenomeerd transprotbedrijf in de arm om je transport vanaf hun (leveranciers) exporthaven te regelen.

- Dat transportbedrijf werkt met partners overal ter wereld.

- Laat je informeren over alle transportkosten en inklaringskosten.

- Laat dus je leveranciers altijd FOB leveren.

- Kontroleer altijd vooraf (bij opdracht) of je leverancier de juiste HS-codes en verpakkingsmiddelen gebruikt.

- Laat de transporteur de zending verzekeren.

 

Veel leveranciers zijn nog gewend om de originele papieren per koerrier naar jou te laten brengen. Dat is gewoon geld weggooierij. Onze douane accepteerd ook een uitgeprinte PDF van de originele B/L en van de invoice.

 

Als je vaak importeert, neem dan kontakt op met de belastingdienst om je BTW-nummer te voor import te laten registreren. Dan kan de douane dat bij inklaring zien en hoef je geen voorbelasting te betalen. Doe je dat niet, betaal je eerst zelf die voorbelasting en kun je die pas weer bij de BTW-aangifte opvoeren.

 

Als je dit zo regelt, blijft jouw bemoeienis beperkt tot het zetten van een paar handtekeningen en het afwachten van de geplamde datum, waarop jouw spullen worden afgeleverd.

Link naar reactie
  • 1

Voor de goede orde maak ik je erop op attent, dat het geen vreemde procedure is. Meer en meer gaat men dit gebruiken. Kunnen nl meerdere containers voor verschillende ontvangers op 1 B/L staan. Wanneer het 'normale' koopmansgoederen betreft heb je minimaal een factuur, paklijst en (origineel) FORM-A nodig. Wanneer het om houten produkten gaat kan je ervan uitgaan dat de container is gegast en zou je normaal gesproken ook een z.g. FUMIGATION Certificate moeten krijgen. Vraag op voorhand aan de leverancier of er gegast is. Zo niet, vraag om een NON-FUMIGATION Certificate (is eigenlijk bevestiging op brief papier van leverancier dat goederen niet gegast zijn) Wanneer bij aangifte ten invoer de douane een fysieke controle wilt uitvoeren heb je die reeds in je bezit. Wanneer je zeker wilt zijn welke goederencode er van toepassing met de daaraan gekoppelde invoerrechten (mits van toepassing) kan je op voorhand een BTI (Bindende tarief informatie) aanvragen bij de douane. Vraag een kostenopgave voor de afhandeling vanaf aankomst schip tot huis geleverd. Voor wat de inklaring betreft zijn er nogal haken en ogen. Je bent nl. verplicht een schriftelijke garantie stelling aan te gaan m b t aangifte ten invoer. Lijkt allemaal moeilijker dan het is. Succes.

Link naar reactie
  • 0

:D Bedankt voor je bericht, ik vroeg me al keer af hoe dat zit met hout en zonder het te moeten vragen of zoeken heb ik nu al antwoord. :D

 

Wel wil ik zeggen dat form-a over het algemeen niet verplicht is....Form-a is soort bewijs over uit welke land de artikelen komen. Van wat ik heb geleerd, is het nuttig als de goederen uit een arme land komt, waardoor lage of zelfs geen invoerrechten geldt. Tegen de tijd dat ik dat wist ging het al goed met China dus had het voor mij geen nut meer, maar het kan dus soms handig zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.