• 0

75% BTW privé auto terugvorderen

Hallo,

 

Zojuist las ik, in dit forum, dat je minimaal 75% van de BTW voor onderhouds en gebruikskosten het privé gebruik van een auto mag aftrekken. Mijn vraag is hoe dit nou precies werkt. De belastingdienst zegt er het volgende over (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-21.html):

 

"Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken."

 

Ik heb over vorig jaar 50000 kilometer zakelijk gereden en 8000 kilometer privé.

Dat is ongeveer 86% zakelijk gebruik.

 

- Betekent dit, dat ik in dit geval 86% over de BTW mag aftrekken?

- Moet dit worden onderbouwd met bonnen van benzine tanken?

 

Bij voorbaat hartelijk dan voor antwoorden.

 

Groetjes,

Phiebe.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste phiebe,

 

Die 75 % is een zgn. forfait. Dat wil zeggen dat je dat percentage zonder verdere bewijsvoering mag toepassen. Het scheelt een hoop werk (zie verderop). Het geldt dus bij een privé auto die ook zakelijk wordt gebruikt. 75 % van de totale kosten voor het gebruik (incl. reparatie en onderhoud) mag zakelijk worden gezien, hetgeen betekent dat van de totale BTW op die kosten 3/4 mag worden afgetrokken.

 

Als uit de administratie is af te leiden dat het werkelijk gebruik anders is, dan mag je alleen de BTW in de zakelijke kosten aftrekken. Dat 'afleiden uit de administratie' gaat echter wel ver. Zoek op www.belastingdienst.nl naar 'rittenregistratie' en je ziet wat ik bedoel. Kwestie van afwegen dus....

 

Wat betreft bonnen: alle schrijfsels, typesels en andere -sels betreffende je onderneming moeten ten minste 7 jaren worden bewaard, tenzij je uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de inspecteur hebt om bepaalde zaken eerder te versnipperen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

hoi John

 

Toch even een correctie tussen jouw tomeloze inzet van vandaag:

 

Afleiden uit de administratie hoeveel kilometers er zakelijk gereden zijn kan ook als volgt (en vereist dus geen KM-administratie).

 

Garaganota rond 1-1 geeft aan KM-stand 10.000

Garagenota rond 31-12 geeft aan KM stand 40.000

 

Ondernemer claimt 10.000 km a 19 cent in de IB als KM-vergoeding. Dan resteert dus 20.000 km privé en is dus maar 1/3e van de BTW aftrekbaar als voorbelasting.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo John & Joost,

 

Hartelijk dank voor jullie bijdragen. Jullie zijn echt actief hier. Al veel tips van jullie in de praktijk gebracht 8)

 

Ik houd toch al een kilometerregistratie bij, dus dat is niet het probleem. (sterker nog: ons bedrijf heeft net een nieuwe applicatie gemaakt voor het bijhouden van rittenregistratie voor de automotivebranche. B.v. Automonteurs die soms de ene auto privé mee naar huis nemen en soms de andere).

 

Wat betreft bonnen, lees ik nou goed dat ik alle bonnen van het tanken wel moet hebben om dit te kunnen onderbouwen? Want die heb ik nooit bewaard. Of kan het ook middels een berekening in de trant van: 40000 km zakelijk, auto rijdt 1 op 8 en de gemiddelde benzineprijs over dit jaar is EUR 1,30. Da's dan 6500 euro, en daar 75% over de BTW.

 

Groet,

Phoebe

 

 

Link naar reactie
  • 0

hoi Phoebe

 

Ja, alle bonnen moeten wel bewaard worden. Zonder bon geen BTW aftrek.

 

Voor de auto's die wisselend gebruikt worden: zijn dat bestelbussen?

Let dan even op deze regeling:

 

http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/prive_gebruik_auto-11.html

 

Als werkgever kun je de bijtelling voor jouw rekening nemen (zeg maar afkopen) voor slechts € 300.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Phoebe,

 

Goed te horen dat wat aan de tips hebt.

 

Wat die bonnen betreft: het verleden kun je niet meer terugdraaien, dus pas maar gewoon die 75 % toe. Zoals gezegd het is een forfait, dus onderbouwing daarvan hoeft niet voor de BTW.

MAAR: in de Wet is de bewaarplicht geregeld en daar staat wat ik eerder al meldde.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

hoi Phoebe

 

Ja, alle bonnen moeten wel bewaard worden. Zonder bon geen BTW aftrek.

Okay, dan is het het niet waard om al die bonnen te bewaren. Het gaat dan misschien om het verschil tussen 75% of 80% over 40000 km per jaar. Kom je op twee tientjes (we rijden LPG).

 

Voor de auto's die wisselend gebruikt worden: zijn dat bestelbussen?

 

Nee, dat zijn niet onze auto's. Wij (mijn man en ik) hebben een IT bedrijf die software maken zodat garages rittenregistraties kunnen bijhouden ;D. Ik heb het alleen over onze eigen auto die we zakelijk gebruiken.

 

Ik ga er gewoon 75% over rekenen aan het eind van het jaar. Hartelijk dank allebei voor de info!

 

groetjes,

Phoebe

Link naar reactie
  • 0

Let wel even op dat je die 75% wel mag hanteren, maar het bedrag waarover moet je wèl kunnen onderbouwen. Dus toch alle bonnetjes bewaren, anders weet je niet waarvan je 75% mag terugvragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.