• 0

Investeren in BV

Ik heb de mogelijkheid om samen met een vriend te investeren in een (nog starten BV). Deze BV gaat een te importeren consumenten product op de markt brengen. Alle werkzaamheden in de BV zullen worden uitgevoerd door een ander bedrijf dat ook aandelen in de BV krijgt (50%).

 

Uit wat ik tot op heden gelezen heb is het voor ons verstandig om elk een persoonlijke holden te starten. Mijn vraag is dan ook, heeft het voordelen om samen nog een BV te starten die op zijn beurt de aandelen en de werkmaatschappij heeft?

 

Ter info: mijn vriend en ik zijn van plan in de nabije toekomst in meerdere bedrijven te investeren of over te nemen.

 

MVG,

 

Dik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dik,

 

Als ik je verhaal goed begrijp, wordt je alleen maar aandeelhouder en doe je geen werkzaamheden. Daarnaast hebben jullie plannen om nog meer investering in BV's te doen. Worden dit ook alleen maar investeringen of gaan jullie daarin wel werkzaamheden verrichten?

 

Het is misschien verstandig dat jij en je vriend allebei een persoonlijke holding oprichten en die voor 50% laat deelnemen in een 'tussenholding' (jullie BV samen). Deze tussenholding kan dan weer deelnemen in verschillende werk BV's.

 

Hierdoor kan je met je PH ook deelnemen in werk BV's waar je vriend geen interesse in heeft (en andersom natuurlijk). De tussenholding zal dan dus niet investeren. Ook kan je later bijvoorbeeld wel een werk BV of stamrecht BV voor jezelf onder je PH hangen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat het makkelijker werkt om een gezamenlijke tussenholding te gebruiken als je andere vennootschappen gaat overnemen. Verkopers hebben dan maar met 1 partij te maken (wel met meerdere personen daarbinnen, maar dat is dan jullie probleem). Vanuit fiscaal oogpunt kan het handig zijn, bijvoorbeeld als je tenminste 95% van de aandelen hebt. Dan is een fiscale eenheid namelijk mogelijk voor de vennootschapsbelasting en kun je verliezen van de ene BV verrekenen met winsten van de andere BV.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is dan ook, heeft het voordelen om samen nog een BV te starten die op zijn beurt de aandelen en de werkmaatschappij heeft?

 

 

Hoi Dik

 

Een tussenholding kan, maar is niet per se noodzakelijk. Als jij en jouw vriend ieder vanuit een eigen holding de aandelen in de werk BV houden, werkt dat natuurlijk even goed. Een tussenholding zou ik alleen oprichten als je vermogen buiten de BV wilt houden waarin deelgenomen wordt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik je verhaal goed begrijp, wordt je alleen maar aandeelhouder en doe je geen werkzaamheden. Daarnaast hebben jullie plannen om nog meer investering in BV's te doen. Worden dit ook alleen maar investeringen of gaan jullie daarin wel werkzaamheden verrichten?

 

Er komt uiteindelijk ook een BV waar we werkzaamheden in gaan verrichten, maar te die is nog niet in beeld. Deze werkzaamheden zullen niets te maken hebben met de BV waarin we gaan investeren.

Link naar reactie
  • 0

Een tussenholding kan, maar is niet per se noodzakelijk. Als jij en jouw vriend ieder vanuit een eigen holding de aandelen in de werk BV houden, werkt dat natuurlijk even goed. Een tussenholding zou ik alleen oprichten als je vermogen buiten de BV wilt houden waarin deelgenomen wordt.

 

Even doorakkerend: dat laatste kan natuurlijk het geval zijn als je samen nadat je rendement haalt uit 1 investering, dat geld weer in een andere investering wil stoppen.

 

Wij hebben met z'n vieren een dergelijke constructie met twee participaties en dat heeft ons heel veel opgeleverd. We konden gelden die uit de ene participatie kwamen weer terug investeren in een andere als we dat wilden en daarnaast: persoonlijke belangen verschilden nog wel eens bij ons. Dit loste zichzelf mooi op door gewoon vanuit groepsbelang (de tussen BV) te denken.

 

Als dit een eenmalige actie zou zijn (wat het niet lijkt, tenminste, als ik je verhaal zo lees), dan zou ik het zelf niet doen. Als je een gezamelijk doel voor ogen hebt meerdere investeringen te gaan doen en echt naar iets toe te werken met z'n twee-en, dan is het wel interessant. Ook om eventueel in de toekomst andere mensen mee te laten participeren in je 'holding' maatschappij.

 

Reken uiteraard wel op enige administratieve overhead, hoewel dat niet de wereld hoeft te kosten zou je toch zeggen.

 

a

 

Link naar reactie
  • 0

Even doorakkerend: dat laatste kan natuurlijk het geval zijn als je samen nadat je rendement haalt uit 1 investering, dat geld weer in een andere investering wil stoppen.

 

 

hey Alef,

 

dat zou ook kunnen met ieder een eigen holding. Het is dan met een tussenholding wel makkelijker ja.

 

ciao

J

 

Je hebt gelijk.

 

Wel zat ik ineens te denken: daarnaast is het natuurlijk vanwege aanmerkelijk belang wetgeving ook best okay om een tussenholding te hebben. Heb dit zelf bij de hand gehad. Met de tussenholding zaten we op een procentje of 8 (geloof ik), ik in mijn eentje was al snel onder de 5% gedoken, wat weer nadelen oplevert qua belasting.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.