Ook jij komt ze ongetwijfeld tegen, de diensten of producten die volstrekt ongeloofwaardige beloftes doen. Een buikspierapparaat waar je maar 3 keer per week 5 minuten op hoeft te zitten om een sixpack te kweken, de autoverkoper die louter in auto’s handelt van bejaarde mensen of een internet-enthousiasteling die je belooft je DE methode te leren waarmee je zonder enige vorm van moeite duizenden euro’s per maand gaat verdienen.
Dat soort marketing uitingen maakt dat potentiële klanten ook ten aanzien van jouw dienst een bepaalde mate van achterdocht zullen hebben. Dat maakt acquisitie van nieuwe klanten soms erg lastig. Want wie zegt jouw klant dat wat jij te bieden hebt ECHT zal opleveren wat je belooft?
Realiseer je daarbij dat jouw vakbekwaamheid voor anderen geen vanzelfsprekendheid is. Jij weet wel dat je een geweldige dienst levert, en wie je wel of niet succesvol kunt helpen. Maar je mag er nooit van uit gaan dat anderen dit zullen aanvoelen puur op basis van het feit dat jij dat zegt.
De crux van het succesvol klanten werven zit hem in de mate waarin je bewust aan je geloofwaardigheid werkt. Zonder voldoende geloofwaardigheid loop je klanten mis. Een 1e stap hierin is om voor jezelf de volgende vraag te beantwoorden: waarom zou iemand naar jouw adviezen moeten luisteren?
Het is overigens een misverstand dat een klinkende opleiding garant staat voor geloofwaardigheid. Natuurlijk is jouw opleiding voor sommige mensen een belangrijk criterium. Misschien ga jij ook pas met mij in zee nadat je gehoord hebt dat ik marketingcursussen bij de Open Universiteit heb gevolgd op NIMA-niveau, dat ik een lesbevoegdheid heb voor commerciële economie en dat ik al twee jaar coachingsprogramma’s en trainingen volg bij gerenomeerde marketingguru’s in de VS. Maar naar alle waarschijnlijkheid is dat niet wat jou over de streep zal trekken. Want er zijn ongetwijfeld mensen met meer en betere opleidingen dan ik. Net zo goed als er mensen zijn met meer diploma’s en cursuscertificaten dan jij. Blijkbaar is er meer nodig om geloofwaardig te zijn.
Wat écht werkt om mensen te laten zien wat jij en je dienstverlening waard zijn, is dit:
1. Casestudies. Een beschrijving over hoe jij een klant geholpen hebt en die laat zien wat je in praktijk daadwerkelijk kunt betekenen. Beschrijf het type klant, de situatie waarin zij zich bevond, hoe jullie hebben samen gewerkt en wat jullie samenwerking haar heeft opgeleverd. Een bijkomend voordeel van een casestudy-beschrijving is dat een potentiële klant zich kan herkennen in de situatie die je beschrijft. Wat het veel makkelijker voor haar maakt om te geloven dat je ook haar zult kunnen helpen.
2. Testimonials. Testimonials zijn citaten van tevreden en enthousiaste klanten. Dat wat anderen over je zeggen heeft veel meer ‘bewijskracht’ dan alles wat jij over jezelf kunt zeggen. Een testimonial wordt geloofwaardiger naarmate je meer informatie over de betreffende tevreden klant vermeldt. Probeer dus altijd te werken met testimonials van klanten die bereid zijn met hun volledige naam vermeld te worden of, nog beter, met foto of video! Maar gebruik nooit (en dan bedoel ik echt NOOIT) een zelf verzonnen testimonial. Vroeg of laat val je daarmee door de mand en is het in één klap gedaan met je geloofwaardigheid.
3. Een eZine. Door de opzet van een eZine werk je op twee vlakken aan je geloofwaardigheid. Enerzijds deel je geheel vrijblijvend je expertise met potentiële klanten. Zij hebben daardoor de gelegenheid om voor zichzelf te toetsen of jij inderdaad weet waar je het over hebt. Anderzijds bouw je met een eZine een band met je lezers op omdat je in een eZine je persoonlijkheid kunt laten doorschijnen. Lezers leren je zodoende kennen - en van iemand die je kent koop je veel sneller en makkelijker dan van een onbekende.
Kortom: de mate waarin je jouw geloofwaardigheid kunt ‘bewijzen’, is bepalend voor het succes van je acquisitie, je marketingactiviteiten en de groei van je bedrijf. Gebruik daarom case-studies, testimonials en een eZine om aan je geloofwaardigheid te bouwen!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast
Gast
Ook jij komt ze ongetwijfeld tegen, de diensten of producten die volstrekt ongeloofwaardige beloftes doen. Een buikspierapparaat waar je maar 3 keer per week 5 minuten op hoeft te zitten om een sixpack te kweken, de autoverkoper die louter in auto’s handelt van bejaarde mensen of een internet-enthousiasteling die je belooft je DE methode te leren waarmee je zonder enige vorm van moeite duizenden euro’s per maand gaat verdienen.
Dat soort marketing uitingen maakt dat potentiële klanten ook ten aanzien van jouw dienst een bepaalde mate van achterdocht zullen hebben. Dat maakt acquisitie van nieuwe klanten soms erg lastig. Want wie zegt jouw klant dat wat jij te bieden hebt ECHT zal opleveren wat je belooft?
Realiseer je daarbij dat jouw vakbekwaamheid voor anderen geen vanzelfsprekendheid is. Jij weet wel dat je een geweldige dienst levert, en wie je wel of niet succesvol kunt helpen. Maar je mag er nooit van uit gaan dat anderen dit zullen aanvoelen puur op basis van het feit dat jij dat zegt.
De crux van het succesvol klanten werven zit hem in de mate waarin je bewust aan je geloofwaardigheid werkt. Zonder voldoende geloofwaardigheid loop je klanten mis. Een 1e stap hierin is om voor jezelf de volgende vraag te beantwoorden: waarom zou iemand naar jouw adviezen moeten luisteren?
Het is overigens een misverstand dat een klinkende opleiding garant staat voor geloofwaardigheid. Natuurlijk is jouw opleiding voor sommige mensen een belangrijk criterium. Misschien ga jij ook pas met mij in zee nadat je gehoord hebt dat ik marketingcursussen bij de Open Universiteit heb gevolgd op NIMA-niveau, dat ik een lesbevoegdheid heb voor commerciële economie en dat ik al twee jaar coachingsprogramma’s en trainingen volg bij gerenomeerde marketingguru’s in de VS. Maar naar alle waarschijnlijkheid is dat niet wat jou over de streep zal trekken. Want er zijn ongetwijfeld mensen met meer en betere opleidingen dan ik. Net zo goed als er mensen zijn met meer diploma’s en cursuscertificaten dan jij. Blijkbaar is er meer nodig om geloofwaardig te zijn.
Wat écht werkt om mensen te laten zien wat jij en je dienstverlening waard zijn, is dit:
1. Casestudies. Een beschrijving over hoe jij een klant geholpen hebt en die laat zien wat je in praktijk daadwerkelijk kunt betekenen. Beschrijf het type klant, de situatie waarin zij zich bevond, hoe jullie hebben samen gewerkt en wat jullie samenwerking haar heeft opgeleverd. Een bijkomend voordeel van een casestudy-beschrijving is dat een potentiële klant zich kan herkennen in de situatie die je beschrijft. Wat het veel makkelijker voor haar maakt om te geloven dat je ook haar zult kunnen helpen.
2. Testimonials. Testimonials zijn citaten van tevreden en enthousiaste klanten. Dat wat anderen over je zeggen heeft veel meer ‘bewijskracht’ dan alles wat jij over jezelf kunt zeggen. Een testimonial wordt geloofwaardiger naarmate je meer informatie over de betreffende tevreden klant vermeldt. Probeer dus altijd te werken met testimonials van klanten die bereid zijn met hun volledige naam vermeld te worden of, nog beter, met foto of video! Maar gebruik nooit (en dan bedoel ik echt NOOIT) een zelf verzonnen testimonial. Vroeg of laat val je daarmee door de mand en is het in één klap gedaan met je geloofwaardigheid.
3. Een eZine. Door de opzet van een eZine werk je op twee vlakken aan je geloofwaardigheid. Enerzijds deel je geheel vrijblijvend je expertise met potentiële klanten. Zij hebben daardoor de gelegenheid om voor zichzelf te toetsen of jij inderdaad weet waar je het over hebt. Anderzijds bouw je met een eZine een band met je lezers op omdat je in een eZine je persoonlijkheid kunt laten doorschijnen. Lezers leren je zodoende kennen - en van iemand die je kent koop je veel sneller en makkelijker dan van een onbekende.
Kortom: de mate waarin je jouw geloofwaardigheid kunt ‘bewijzen’, is bepalend voor het succes van je acquisitie, je marketingactiviteiten en de groei van je bedrijf. Gebruik daarom case-studies, testimonials en een eZine om aan je geloofwaardigheid te bouwen!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22139-3-manieren-om-meer-klanten-te-overtuigen/Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag