• 0

Lid worden brancheorganisatie eigen vermogen probleem eenmanszaak

Beste mensen,

 

Ik heb via Qredits een lening gekregen (28.000 euro) om een eenmanszaak te starten.

 

Nu is het voor mij noodzakelijk om lid te worden van een brancheorganisatie omdat dit de enige manier is om met leveranciers overeenkomsten te kunnen opmaken (zij willen alleen zaken doen met mensen die lid zijn van deze brancheorganisatie).

 

Nu heb ik alle diploma's genoeg ervaring en voldoe ik aan de eisen echter zit ik met één groot probleem.

 

Men wil dat mijn eigen vermogen tenminste 18.000 euro is.

 

Mag ik dit bij de zakelijk balans opvoeren als eigen vermogen en vervolgens bij privébalans als lening?

 

Als je een eenmanszaak hebt maakt het in wezen toch niet uit of is dit een lekenopmerking?

 

Kan iemand mij hiermee helpen?

 

Vr.gr.Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Marco

 

Deze lening staat credit op de balans van jouw eenmanszaak. Debet staat het geld op de bank of heb je er investeringen mee gedaan. Het eigen vermogen bedraagt dan bijv.

 

 

Debet credit

 

Activa 10 Eigen vermogen 0

 

Bank 18 Schuld bank 28

 

 

Zo bezien is er dus niet voldoende eigen vermogen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marco

 

Deze lening staat credit op de balans van jouw eenmanszaak. Debet staat het geld op de bank of heb je er investeringen mee gedaan. Het eigen vermogen bedraagt dan bijv.

 

 

Debet credit

 

Activa 10 Eigen vermogen 0

 

Bank 18 Schuld bank 28

 

 

Zo bezien is er dus niet voldoende eigen vermogen.

 

groet

Joost

 

Bedankt Joost,

 

Een vriend van mij is fiscalist maar die meent dat als je een eenmanszaak hebt je zou kunnen zeggen dat privé en zaken door elkaar heenlopen. Je zou dus kunnen zeggen, de privépersoon gebruikt een x bedrag zakelijk en zet dat op de zakelijke balans met eigen vermogen van de zaak en zet op de balans met privévermogen(wat brancheorganisatie ook wil zien) een lening neer.

 

Gr.Marco

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een vriend van mij is fiscalist maar die meent dat als je een eenmanszaak hebt je zou kunnen zeggen dat privé en zaken door elkaar heenlopen. Je zou dus kunnen zeggen, de privépersoon gebruikt een x bedrag zakelijk en zet dat op de zakelijke balans met eigen vermogen van de zaak en zet op de balans met privévermogen(wat brancheorganisatie ook wil zien) een lening neer.

brr... Weet je zeker dat 'ie fiscalist is? Als je al je ondernemingsstart wilt baseren op een bewust onjuiste voorstelling van zaken, dan ben je verkeerd bezig. Als je eigen vermogen wilt hebben middels externe financiering, dan zal dat in de vorm van bijvoorbeeld een achtergestelde lening moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal het nog ingewikkelder maken !

 

Een achtergestelde lening behoort niet tot het eigen vermogen van de onderneming.

Het eigen vermogen kan wel aangemerkt worden als aansprakelijk vermogen.

 

Door het achterstellen van een lening, dwz dat die lening niet eerder afgelost mag worden alvorens aan bepaalde voorwaarden is voldaan, wordt dat bedrag gerekend tot het aansprakelijk vermogen van het bedrijf.

 

Dus eerst nog eens vragen wat men bij die brancheorganisatie met eigen vermogen bedoelt en waarom dat een bedrag van 18.000,00 moet zijn en of een aansprakelijk vermogen van 18.000,00 ook voldoende is om lid te kunnen worden.

 

Als die brancheorganisatie echt een eigen vermogen wenst van 18.000,00 dan vind ik het wel toevallig dat dit net het bedrag is dat minimaal met worden gestort om een Besloten Vennootschap op te richten.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hartelijk dank,

 

ZIjn er ook mensen die een bankgarantie van een bank weten te krijgen zonder eigen geld en zonder eigen woning?

Ongetwijfeld, maar hoe dan ook zal een bank zekerheid verlangen. Nu is de vraag met welk doel en derhalve welk risico de bankgarantie wordt afgegeven. Als die bankgarantie enkel ingeroepen kan worden door de branchevereniging, dan lijkt het mij een risicoloos iets.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.