• 0

Hallo leden van HigherLevel,

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag direct een vraag stellen.

Ik ben redelijk ver gevorderd met import vanuit China. Ik wil namelijk een webwinkel beginnen.

Nu is het zo dat mijn agent in China zegt dat de kosten voor het product per paar met EU 0.60 omhoog zijn gegaan ivm de Commodity Inspection Fee. Dit ivm de stijgende olieprijs. Nu is het zo dat mijn agent hierover nog niet eerder over heeft verteld. Eerst wilde ik alles via haar laten verlopen, maar door een te kleine order wilde de fabriek een grotere (minimale) order. Ik ben vervolgens zelf verder gaan kijken en kon elders wel de gewenste hoeveelheid bestellen. Maar de verdere transport e.d. wel via mijn agent. Ik krijg het gevoel dat zij nu kosten vraagt voor iets waar ik nog niet eerder van heb gehoord....

Kan iemand mij vertellen wat dit inhoud en of dit in combinatie staat met de olieprijs, kortom; is dit normaal dat een product wat normaal 3 euro per product inkoop is nu ineens eu 3,60 word?

Ik heb zelf uiteraard al het een en ander proberen te zoeken via Google/ EVD maar daar zijn geen artikelen waar ik wijzer van word. Ook op HigherLevel is nog niets te vinden op zoekterm Commidity (Inspection Fee).

Ik hoor graag jullie ervaringen cq kennis hieromtrent!

Alvast hartelijk dank hiervoor!!

Patrick

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22338-commodity-inspection-fee/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

In de eerste plaats: gebruik a.u.b. de juiste term commodity in plaats van commidity (dat is een niet bestaand woord) . Daarmee kan iemand die een volgende keer op HL komt met de zelfde vraag in ieder geval dit topic vinden.

Ook over Commodity inspection fees zul je overigens nu nog niets op HL vinden. Wel zitten er een paar China-Experts op dit forum, zoals Tonino. Wellicht dat hij hier meer over kan vertellen.

Edit: heb zojuist Tonino een PM gestuurd om hem te attenderen op jouw vraag.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Hallo Patrick,

In afwachting van een China-expert:

Als ik Google op Commodity Inspection dan kom ik wel het een en ander tegen. Als ik het goed begrijp wil de Chinese overheid dat goederen die geëxporteerd worden gecontroleerd worden op o.a. kwaliteit en veiligheid teneinde imago-schade voor China als export-land te voorkomen. Die controle kost geld en dat is de Commodity Inspection Fee. Wat dat met de olie-prijs te maken heeft weet ik niet, maar ik lees wel dat de inspecteurs voor die controle in veel gevallen naar de betreffende fabriek toe gaan en als de olie-prijs stijgt, kan ik me voorstellen dat de reiskosten van die inspecteurs navenant meestijgen. Een soort brandstoftoeslag dus? Op een kleine hoeveelheid product zou dat een aardig verschil per product kunnen betekenen.

Kun je niet gewoon aan je agent vragen om een nadere uitleg? Of is dat te simpel gedacht?

Groet,

John

• 0

Beste Norbert en John,

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik heb inderdaad vandaag een email gestuurd naar mijn agent met de vraag om uitleg.

Maar uit ervaring weet ik dat het geen kwaad kan om bepaalde (betaal)verplichtingen na te vragen bij diverse partijen, zoals dit forum. Helemaal wanneer je zaken met China wilt gaan doen.

Temeer aangezien ik soms het gevoel krijg dat mijn agent meer kosten berekend dan goed is.

Excuses voor het verkeerd spellen van Commodity, bedankt voor het aanpassen!

Ik ben benieuwd naar de andere reacties!

Patrick

• 0

Dank voor de PM Norbert, ik zal proberen uit te leggen wat ik er van weet… Helaas is het nogal vaag en weet ik het eigenlijk ook precies. Niemand die ik gesproken heb snapte het namelijk echt…

Ok, in den beginne exporteerde China nogal veel rotzooi naar met name de VS. Na een paar fikse schandalen met Barbies, giftig speelgoed en vele vervelende gesprekken voor de bestuurders van het land, heeft de centrale overheid actie ondernomen om de veiligheid te verhogen. Voortaan hebben een aantal producten die geëxporteerd worden een “Commodity Inspection report” nodig. Een select aantal bedrijven mag die uitgeven, mij is niet duidelijk op wat voor gronden, maar de kans is vrij groot aanwezig dat aanwijzing niet enkel op kwaliteitsgronden gebeurt. Aangezien het gros van de bedrijven die rapporten niet mag uitgeven en dus eigenlijk ook niet kunnen exporteren, is er een levendige handel ontstaan in deze belangrijke papieren. Je koopt een aantal producten van fabriek X en je douane agent in China koopt van fabriek Y de documenten omdat ze daar ongeveer dezelfde producten maken… Resultaat is dus extra kostenverhogingen zonder dat het ook maar iets aan resultaat oplevert mbt veiligheid. De documenten kunnen best kostbaar zijn, dus een forse prijsstijging is niet uitgesloten.

Prijs van de diverse plastics volgt de olieprijs nauwkeurig. Deze is inderdaad de afgelopen maanden weer verdubbeld, na afgelopen jaar compleet ingestort te zijn. Weet niet of die eerdere prijsdaling al in je prijzen was verwerkt, maar het kan dus redelijk zijn. Het kan ook zijn dat je agent of de fabriek het de laatste tijd wat moeilijk hebben gehad en door wat prijsstijgingen door te rekenen aan vaste klanten weer beter liquide hopen te worden…

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar