• 0

Fooien of loon?

Als ik als ingeschreven ZZP'er van honderden toilet gebruikers vrijwillige bijdragen ontvang op een door een beniddelingsbureau mij toegewezen tankstation. En als ik op dit station geen enkele zekerheid heb van wat mijn inkomsten zijn. en ik betaal dagelijks een vast bemiddelingsbedrag ongeacht mijn inkomsten. Ik draag wel de werkjas met logo van het bemiddelinsbureau, maar werk geheel zelfstandig. Kan dan door de belastingen of rechter gezegd worden dat ik in een of ander vorm van loondienst werk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me een extreem gevaarlijke constructie voor het tank station en bemiddelingsbureau.

Vooral omdat er over fooien ook sociale lasten moeten worden afgedragen als deze min of meer deel uit maken van het loon (bij jou dus volledig). Vraag me af wanneer dat als werk gezien wordt. Heb je vaste tijden, heb je taken te verrichten (neem aan schoonmaken), wordt er gecontroleerd? Allemaal zaken waarmee dit strakke plan imho kun worden gezien als arbeidsrelatie met dus die verplichte afdracht...

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een extreem gevaarlijke constructie voor het tank station en bemiddelingsbureau.

Vooral omdat er over fooien ook sociale lasten moeten worden afgedragen als deze min of meer deel uit maken van het loon (bij jou dus volledig). Vraag me af wanneer dat als werk gezien wordt. Heb je vaste tijden, heb je taken te verrichten (neem aan schoonmaken), wordt er gecontroleerd? Allemaal zaken waarmee dit strakke plan imho kun worden gezien als arbeidsrelatie met dus die verplichte afdracht...

 

 

Daar ik als ZZP-er werk doe ik een opgave van mijn inkomsten en dus dacht ik fiscaal verantwoord bezig te zijn. Ik maak alleen gebruik van mijn , dacht ik, rechten en plichten als kleine ondernemer.

De werkdagen variëren van week op week. Wel zijn de werktijden vastgesteld tussen 6.30 uur en 21.00 uur( i.v.m. de veiligheid op het tankstation), maar dat is geen eis je kunt al weg gaan om 19.00 uur. Normaal zie ik niemand die komt kontroleren. Hooguit het personeel van het tankstation komt eens kijken. De bemiddelaar is alleen de eerste keer daar geweest om me de weg te wijzen.

Mijn werk bestaat uit toezicht houden en schoonmaken.

Is er sprake van een afdracht als het vastgestelde bedrag (10 € per dag) betaald dient te worden ongeacht de inkomsten? Is het niet veeleer zo dat ik een recht koop.?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je dat bemiddelingsbureau gevraagd of zij een uitspraak van de belastingdienst hierover hebben gevraagd? Zeker als ze meer ZZPers zo inzetten zou ik zoiets wel verwachten.

 

Ja, de bemiddelaar zei dat de belastingen dat wel goed oppakten. Maar ik hoor nu dat een collega zzp'er het bemiddelingsbureau in een kort geding aanklaagt voor loonderving omdat het bemiddelingsbureau haar weigert langer een tankstation te bemiddelen omdat zij zich misdragen heeft tov klanten van het tankstation.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, in principe heb je natuurlijk heel veel klanten die gewoon cash een klein bedrag betalen. Eigenlijk zou er dus weinig mis mee zijn zolang er geen gezagsrelatie bestaat. Je betaald een soort huur voor een locatie en je regelt daar vanalles voor. Koop je zelf schoonmaakmiddelen in enzo?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, in principe heb je natuurlijk heel veel klanten die gewoon cash een klein bedrag betalen. Eigenlijk zou er dus weinig mis mee zijn zolang er geen gezagsrelatie bestaat. Je betaald een soort huur voor een locatie en je regelt daar vanalles voor. Koop je zelf schoonmaakmiddelen in enzo?

 

Nee, het tankstation levert als eigenaar van de ruimten voor de aanwezige apparatuur de voorgeschreven goederen zoals toiletpapier handdoeken en ook de volgens hun te gebruiken chemicalieen. E.e.a. voortvloeiend uit veiligheidsaspecten en Iso richtlijnen, en afspraken tussen tankstation en bemiddelaar. Ik kom gewoon in een gespreid bedje en moet dit onderhouden.

Link naar reactie
  • 0

Nee, enige inkomsten zijn van de wc klanten

 

 

Nee, het tankstation levert als eigenaar van de ruimten voor de aanwezige apparatuur de voorgeschreven goederen zoals toiletpapier handdoeken en ook de volgens hun te gebruiken chemicalieen. E.e.a. voortvloeiend uit veiligheidsaspecten en Iso richtlijnen, en afspraken tussen tankstation en bemiddelaar. Ik kom gewoon in een gespreid bedje en moet dit onderhouden.

 

Wordt dit niet gezien als loon in natura?

Deze producten zorgen er immers voor dat jij je werk kan uitvoeren met als gevolg dat jij inkomsten kan genieten.

Of denk ik te moeilijk ???

Link naar reactie
  • 0

Dan lijkt me hier uiteindelijk geen enkel probleem?

 

Ja dat hoop ik ook,

 

9 september is hierover een kort geding, aangespannen door een collega ZZPér. Zij heeft zich enkele malen misdragen te tegenover klanten van het haar toegewezen tankstation. Haar is nu de toegang geweigerd tot dit tankstation en de bemiddelaar heeft de samenwerking met haar opgeschort. Zij claimt hierop nu dat zij in loondienst heeft gewerkt en dat er sprake is van een gezagsverhouding en dus loondienst. Zij claimt door niet toegelaten te worden op de werklocatie loonderving te hebben. De uitspraak hierop zal verstrekkende gevolgen voor ons allemaal hebben. Als deze vordering gegrond verklaard wordt dan is onze bemiddelaar failliet en staan wij ZZP'ers zonder werkplek.

Link naar reactie
  • 0

laten we hopen dat de Rechter inziet dat er geen sprake is van een dienstverband (lijkt me ook dat de Rechter dat wel begrijpt). Een heel belangrijk element ontbreekt namelijk: salaris! En in mindere mate instructies en toezicht op het werk en dus een gezagsverhouding.

 

laat even weten wat de uitkomst is tzt. thnx

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Houd er een vergelijkbare situatie naast.

 

In veel landen leven Horeca medewerkers van fooien en "service-charges". Ben ik in Nederland nog niet echt tegengekomen, vermoed dat er ergens een wettelijke bepaling staat dat dat niet mag.

 

Of zit ik er nu helemaal naast?

Link naar reactie
  • 1

laten we hopen dat de Rechter inziet dat er geen sprake is van een dienstverband (lijkt me ook dat de Rechter dat wel begrijpt). Een heel belangrijk element ontbreekt namelijk: salaris! En in mindere mate instructies en toezicht op het werk en dus een gezagsverhouding.

 

laat even weten wat de uitkomst is tzt. thnx

 

Joost

 

Ik zal ter zijner tijd de verloop en afloop hierover op de site bekend maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.