• 0

research voor business plan

Hallo,

 

Ik doe op het moment onderzoek naar het opzetten van een nieuw bedrijf. Hiervoor heb ik inmiddels een hoop vragen verzameld die ik in een ondernemingsplan wil beantwoorden. Vragen over de markt, het product, concurrentie, onderscheidend vermogen, financials, logistiek, opzet bedrijf, etc etc.

 

Een deel van de vragen kan ik direct beantwoorden, maar veel ook niet. Met name de vragen die te maken hebben met 'de markt' zijn lastig en verdienen hun eigen research. Zoals: wie zijn je concurrenten? Wat is hun prijsstelling? Wat is hun positie? Etcetera.

 

Mijn concrete vraag is dan ook: hoe pakken jullie dergelijk research aan?

 

Alvast bedankt!

 

Groet,

Jeroen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Google is voor mij meestal een goede start. Maar daarnaast ook de site van de brancheverenging (vaak voorzien van statistieken), het CBS, de (Rabo) bank branchegegevens, de KvK, en persberichten van concurrenten.

 

Maar daar naast is gewoon bellen of langs gaan bij een insider vaak heel productief. Had ooit een collega die gewoon iedereen belde met de meest delicate vragen. Ben gewoon eerlijk en zeg dat je met een plan bezig bent en zeg dat je geen exacte vertrouwelijke informatie zoekt maar de orde van grootte.

 

Edit: Bedoelde CBS en schreeft CBR bedankt Frans voor de opmerking.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat mr. Van Nijnatten zegt is zeer relevant. Ik zou ook aanraden op die manier te werk te gaan. Start met de sectoranalyse: wie zijn je concurrenten? Wat doen ze precies? Hoe differentiëren ze zich en wat is hun omzet? Wat zijn hun kernactiviteiten en hoe bereiken ze hun (verschillende) doelgroep(en)?

Dit vereist dat je ofwel zeer strategische tewerk gaat bij het plegen van je "cold calls", ofwel, dat je start met je onderzoek op google. Op de balanscentrale van de nationale bank, kan je heel wat gegevens vinden over de ondernemingen in je sector.

 

Om meer informatie te krijgen over de opzet van je bedrijf, en het aangaan van een partnerschap, kan ik het gratis te verkrijgen handboek van het FVIB aanraden, dat allesomvattend is wat betreft het aangaan van partnerschappen en associaties.

 

Logistieke kwesties en kwesties omtrent distributie, kan je aanpakken door eerst de mogelijkheden te bestuderen, dan pas zien hoe je concurrenten het doen, en vervolgens de beste (of een betere) manier eruit pikken.

 

Om potentiële interesse omtrent je product te onderzoeken is het aan te raden om een marktonderzoek te voeren, dit kan je zelf doen, maar vergeet niet je vragenlijst te laten nakijken (en aanpassen) door iemand die vertrouwd is met marktonderzoek. Een adviesbureau zoals bijvoorbeeld het centrum voor ondernemen (in België) kan je daarmee helpen zonder dat er kosten aan verbonden zijn, er zal in Nl ook wel een zulke instantie bestaan, hoewel ik daarvan niet op de hoogte ben.... Misschien syntens als het een innovatief product betreft.

 

Je prijs kan je op een aantal manieren zetten: de totale kosten berekenen en daar dan een marge op nemen (m.i.v. de prijs van je concurrenten is een goede start. Google eens naar andere manieren...

 

Om je een meer concreet antwoord te kunnen geven kan je misschien je vragen in algemene vorm posten. Ik kan je dan gerichter op weg helpen.

 

Mvg,

Daniël

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.