• 0

Grote ontwikkelingen -> spannend -> kost veel energie!

Dag allen,

 

Ik heb op dit moment een ecologisch adviesbureau. In totaal 2 Fte vast werkend (incl ik zelf), maar zet werk weg voor 4 Fte op jaarbasis. Ik ben daarmee 4 jaar geleden (op mijn 17e) begonnen en is langzaam gegroeid. Nu ben ik dus 21 en studeer 1 dag (deeltijd opleiding) in de week op een hogeschool.

 

Er bestaat de mogelijkheid op zeer korte termijn een multidisciplinair adviesbureau over te nemen. Ik heb hier al een half jaar over nagedacht en met diverse medeondernemers over van gedachten gewisseld. Vandaag bleek de mogelijkheid in eens zeer goed mogelijk, dus: IK WIL DEZE UITDAGING AAN GAAN!

 

Gisteren heb ik daar het eerste gesprek over gehad. Het is een uitdaging die hoog gegrepen is, maar niet TE hoog.

 

Maar... het gesprek gisteren (vandaag ook weer met de projectleider van het bedrijf) zorgt gewoon voor veel spanning. (Geen stress)

 

Ja, ik kan alles nog normaal uitvoeren, denken en doen, maar het is zo vermoeiend!

 

Hebben jullie dit ook wel eens, hoe los je dat dan op? Of los je dat niet op en ga je gewoon op tijd slapen ;-).

Sowieso is het nogal wiedes dat die spanning na verloop van tijd (vast na dit weekend niet meer) weg is...

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ieder heeft zijn eigen manier om met spanningen/stress om te gaan, maar iets dat bij mij altijd helpt is sport. Pak de renschoentjes en de iPod, en gaan met die banaan. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan sporten in de buitenlucht en niet in een muffe fitnessstudio, maar dat is persoonlijk.

 

Na een uurtje joggen met het zweet in de bilnaad en een frisse neus ziet de wereld er al weer veel beter uit, voel ik me beter, spanningen zijn minder, en het is nog gezond ook :-)

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat de mogelijkheid op zeer korte termijn een multidisciplinair adviesbureau met ongeveer 18 medewerkers over te nemen.

Hetzelfde multidisciplinaire adviesbureau waar je het in een eerdere post over had, die een slechte quickscan had afgeleverd en vervolgens jouw opdrachtgever was geworden? En die nu kopen? Dat zou wel een hele coole ontwikkeling zijn!

 

En, in antwoord op je vraag: sport, muziek, slapen, vrienden en films willen mij wel eens helpen.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat de mogelijkheid op zeer korte termijn een multidisciplinair adviesbureau met ongeveer 18 medewerkers over te nemen.

Hetzelfde multidisciplinaire adviesbureau waar je het in een eerdere post over had, die een slechte quickscan had afgeleverd en vervolgens jouw opdrachtgever was geworden? En die nu kopen? Dat zou wel een hele coole ontwikkeling zijn!

(...)

Nee, gelukkig niet ;-)...

 

In middels nog een gesprek gehad en nu is er (natuurlijk) al geen spanning meer! :-)

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Een overname brengt eigenlijk altijd veel spanning met zich mee. Veel pieken en dalen ook en veel onzekerheid en wachten. Je zult je dit de komende tijd dus nog wel meer gaan voelen.

 

Vaak is de spanning extra heftig doordat je niet alle touwtjes in handen hebt, je kunt de termijn vaak niet beïnvloeden en die combi zorgt voor (positieve) stress.

 

Bij mij persoonlijk werkt een boek lezen en sporten het beste en heeeeeeeel lang bellen met verschillende vrienden zodat ik het verhaal 5 x kan vertellen wil ook wel helpen.

Link naar reactie
  • 0

goh leuk als je zo 'n vooruitgang boekt. :)

Mij helpt het te proberen na te denken waardoor de spanning komt....twijfel je of je het aankan, of juist of je goed genoeg zal onderhandelen. Stel je twijfelt over dat laatste dan kan je bv advies vragen, rondsurfen voor tips, etc. Dan heb je iig zoveel mogelijk gedaan om het goed te doen.

 

Mijn ontspanning is warme bad, de eerste paar seconden dat ik erin stap kan niets me meer schelen. ;) Verder wandelen, fietsen, joggen.....beetje offtopic maar ik las wel dat je bij dat laatste het meest goede ideeen kan krijgen. Je bent niet afgeleid, je ontspant, en je rechterhersenhelft heeft dan meer energie om allerlei oplossingen te bedenken. Dat is hetzelfde zoals je tijdens het douchen of ineens als je wakker wordt DE oplossing kan bedenken. Stond gisteren bij nrct next question, staat helaas niet op het internet.

Link naar reactie
  • 0

Stress komt door je kop. Zorg ervoor dat je daar de lont uithaalt (zie suggesties boven).

 

Je kop werkt in tandem met je lijf. Die twee kunnen elkaar versterken, waardoor je bijv. overspannen wordt. Of ziek.

Andersom werkt het ook : lekker bewegen met je lijf zorgt voor endorfines waardoor je je zowiezo prettiger voelt en ontspanning. Meditatie is een mooie combinatie van geest & lijf waardoor je ontspanning kan krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Je werk plannen is belangrijk, je pauzes, rustmomenten en ontspanning nog belangrijker!

 

Deel nu je agenda al in en maak blokken waarin je gewoon even tijd voor jezelf hebt. Weekenden of dagen of gewoon maar een uurtje waarin je structureel wat anders gaat doen dan naar de zaak of bellen met je overnamepartner.

 

En het belangrijkste? Houd je aan je eigen "rustblokken". Het is verleidelijk ze door te strepen als je je energiek en goed voelt waardoor je door blijft gaan en door blijft malen.

 

Wat je gaat doen maakt niet eens zoveel uit. Wandelen, rijden, de tuin doen, sporten, dronken worden in de kroeg. Je hoeft ook niet krampachtig te vermijden dat je toch nadenkt over je bedrijf of erover praat met vrienden, zolang het maar niet het enige gespreksonderwerp is. Verander van omgeving en je stemming verandert.

 

En vergeet niet er ook van te genieten. Jij gaat stappen voorwaarts maken, je gaat iets voor elkaar boksen waar je in gelooft. Geniet er nu van, niet morgen

Link naar reactie
  • 0

Dag allen,

 

Dank voor de reacties!

 

Heel veel dingen van hierboven herken ik, echt nieuwe dingen zijn niet langs gekomen.

 

De toevoeging die ik nog heb: Ik ga vaak een half uur (en niet meer!) slapen. Dan verwerk je wat je de afgelopen halve dag gedaan hebt: daar wordt ik altijd weer heel energiek van!

 

(Die halve uurtjes pas ik voornamelijk toe als ik 's nachts veldwerk doe (vleermuizenwerk), dan slaap ik van van 06:00 tot 10:00 en dan om de 4 uur een half uur. Dat is de enige manier hoe ik dat een lange zomer (van mei t/m sept) vol hou!)

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Plannen make is altijd goed, maar toch een kritische noot van mijn kant: leiding geven aan 19 man personeel is iets anders dan een bedrijfje runnen met 1 man personeel. Bij 19 man personeel kom je niet meer aan de inhoud toe.

 

Als je je daar bewust van bent en je wilt dat ook, dan heb ik niets gezegd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.