Ga naar inhoud

Incourante voorraad.

Geplaatst:

P.J.

Incourante goederen mogen worden afgeschreven. Maar mijn vraag is of er verder fysieke kenmerken verplicht zijn?

Ik meen me te herinneren heel lang geleden eens in een bedrijf te zijn geweest die een bepaalde stelling voor deze goederen had gemaakt en die daarop ook met een plaat aangaven dat het incourante goederen betrof.

Featured Replies

Geplaatst:

retail

Vreemd want dan zou je die goederen 7 jaar lang op moeten slaan voor de BD wat ook weer extra kosten met zich meebrengt.

Eenvoudiger is het er een aantekening van te maken met evt. een foto. en die bij de boekhouding te bewaren.

Geplaatst:

P.J.

• Auteur

Die goederen kunnen natuurlijk ook nog verkocht worden en komen dan gewoon bij de omzet. Ik dat dat fysieke verschrotting ook een mogelijkheid was?

Geplaatst:

retail

Op papier gooi je deze goederen weg immers opslag kost meer geld dan de evt. opbrengst. ;)

Geplaatst:

P.J.

• Auteur

Maar wat zegt de forumaccountant van deze zaak?

Geplaatst:

Frans Sijtsma

Geen idee, zal ronaldinho eens een pm-tje sturen ;D

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

haha, die hebben we hier niet :P

Je mag te allen tijde voorraden die incourant zijn geworden afwaarderen naar lagere marktwaarde. Geen probleem toch?

Je hoeft ze ook niet 7 jaar te bewaren. Als jij als eigenaar denkt ze niet meer te kunnen verkopen, dan staat niets je in de weg om ze weg te geven en de inkopen af te boeken ten laste van de winst.

De fiscus is niet de partij die mag bepalen of iets incourant is. Uiteraard moet je je wel zakelijk gedragen in deze om te voorkomen dat er een vermoeden optreedt dat je voorraad afwaardeert, terwijl je ze onder tafel zwart verkoopt.

Lijkt me wel logisch dat je er aantekeningen van bewaart en bijv. van een kringloopwinkel een inkoopverklaring vraagt. Dit in verband met de reeds gevorderde BTW op de inkopen.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

P.J.

• Auteur

Bedankt heren. Ik gedraag me al 20 jaar netjes (ook t.o.v. de fiscus) dus dat zal ik echt wel blijven doen. BTW speelt niet want het betrof import.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.